Verdens snåleste bil


Hyundai har laget en livredder av bil som klatrer som en edderkopp og går som et krypdyr. Jepp, intet mindre. Se video.

Senest i forrige uke fikk vi oppleve hvor vanskelig det er å drive livredning når naturen viser seg fra sin villeste side. Et stort snøras i Troms tok med seg fire skiløpere, og alarmen gikk.

-->
Men dårlig vær og stor skredfare i området stoppet redningsaksjonen, og i skrivende stund er de fire antatt omkomne fortsatt ikke funnet.

«Verdens snåleste bil» er kanskje ikke en rettferdig tittel å sette på denne saken. For det Hyundai har tenkt når de har designet dette merkelige kjøretøyet med navnet Elevate Concept er nemlig å redde liv. Ja, dette dyret av en bil er faktisk en livredder.

Ved store naturkatastrofer heter det seg at de første 72 timene er kritiske, men det er ikke alltid like enkelt å ta seg inn i områder etter for eksempel en skogbrann, jordskjelv, orkan eller flom. Dermed tikker de viktige timene ubønnhørlig fort.

Her kan Hyundais Elevate Concept hjelpe.

Dette er altså verdens første bil med føtter. Jepp, en bil som beveger som en edderkopp og som kan klarte over hindringer.

Sørkoreanerne kaller den for en Ultimate Mobility Vehicle (UMV), og den smelter sammen teknologi fra elbiler og roboter. Dette gjør at den kan forsere terreng som selv ikke den mest avanserte terrengbilen klarer.

Slik ser den altså ut:

‒ Når en tsunami eller et jordskjelv treffer, kan dagens redningsbiler kun frakte de første redningsfolkene til kanten av skadeområdet. De må gå resten av veien til fots. Elevate kan kjøre inn i området og klatre rett over flomskader eller ødelagt betong, sier John Suh, visepresident og leder av Hyundai Cradle ‒ en utviklingsavdeling hos produsenten.

Men de har tenkt lenger enn dette.

Livredderen kan nemlig også klarte trapper, og er dermed i teorien kapabel til å redde liv i byer.

‒ Denne teknologien går langt utover krisesituasjoner. Personer med nedsatt funksjonsevne over hele verden som ikke har tilgang til en rampe, kan hilse en autonom Hyundai Elevate som kan gå opp til inngangsdøren, heve seg selv og la rullestolen rulle rett inn. Mulighetene er ubegrensede, sier Suh.

Slik vil det se ut:

Konseptet er basert på en modulær elbil-plattform som kan bytte forskjellige former for spesifikke situasjoner. Robotføttene har 5 grader bevegelighet og egne elektriske motorer, og er utstyrt med en ny teknologi som lar de bevege seg i alle retninger.

Føttene kan også felles helt inn for å kjøremodus, og da kuttes batterikraften i beina og på den måten spares batteribruk.

Dette gjør at Elevate kan kjøre med normal hastighet på landeveien, men ingen andre klarer som kjent å klatre en halvannen meter høy vegg, skritte over en halvannen meter lang fall eller gå over ulendt terreng ‒ alt mens passasjerene holdes helt stille inne i bilen.

‒ Ved å kombinere robotenes robusthet med Hyundais nyeste elbil-teknologi, har Elevate muligheten til å ta folk der ingen bil har vært før, og omdefinere vår oppfatning av kjøretøyfrihet, sier David Byron, designleder hos Sundberg-Ferar som er med på prosjektet.

‒ Tenk deg en bil som er strandet i en snøskavl bare 10 meter fra motorveien, kan den gå eller klatre over dette fiendtlige terrenget, tilbake til veien og potensielt redde de skadde passasjerer ‒ dette er framtiden for kjøretøymobilitet.

Hyundai er dønn seriøse med Elevate, men sier dessverre ikke noe om når den eventuelt vil gå fra et konsept til produksjon.

‒ Vi og Sundberg-Ferar har jobbet med Elevate-prosjektet i nærmere tre år nå, sier Suh.

‒ Elevate er en del av vår «Last-Mile»-teknologi og løsninger, og har også en «Last-100 meter»-kapasitet.

Med den mener han altså at den kan ta seg inn de siste 100 meterne i området om katastrofen inntreffer.

Her er en video av den merkelige livredderen:

https://youtu.be/SZvQtlh6ueM

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter