En av historiens aller mest klarsynte person i bilindustrien må ha vært Ferdinand Porsche. Faktisk var han så klarsynt at han var nesten 100 år forut sin tid med hybrid-løsning. Jepp.
Den aller første bilen Ferdinand Porsche sto bak var faktisk en elbil, og denne laget han tilbake i 1898. Man skulle kanskje tro at han også på dette området var 100 år forut sin tid, men det var faktisk like vanlig å lage elbiler som automobiler med forbrenningsmotorer på den tiden.
-->
Porsche utviklet deretter et system hvor elmotorene, en på hvert av forhjulene, var integrert i selve hjulnavnet, og deretter verdens første hybridbil.
Denne hadde en forbrenningsmotor som drev en generator som igjen kunne gi hjulnavnet elektrisk energi, og bilen ble passende nok kalt Mixte.
Han hadde allerede da rukket å sette sammen verdens første racerbil med firehjulsdrift, så han selv var åpenbart like full av energi som de elektriske bilene.
Hans innovative evner ble selvsagt lagt merke til, så da Adolf Hitler forlangte en folkebil på 1930-tallet gikk oppgaven til Porsche. Hitler kjente til de tsjekkiske Tatra-bilene, og skal ha sagt til Porsche at det var en slik bil han ville ha på de tyske motorveiene.
Så Porsche tegnet en bil som minnet mye om Tatra V570, og resultatet var den første virkelige folkebilen, Volkswagen Boble.
Den første «ekte» Porsche-modellen kom derimot ikke før i 1948, og var en mer sportslig og fjern slektning av Bobla. Bilen ble satt sammen av sønnen til grunnleggeren, også han kalt Ferdinand Porsche.
Med sportsbilen 356 var Porsche-eventyret i gang, og siden har merket kommet med en rekke innovative modeller.
356, 911, Boxster, Cayenne og Macan var alle slike, så vel som 959, Carrera GT og 918 Spyder, en av verdens aller raskeste biler. 928, 924 og 959 hadde også sine innovative løsninger, og selvfølgelig ikonet 911.
Men ingen av disse har noe å stille opp mot Taycan, den innovative elbilen som skal vise veien inn i framtiden for Porsche.
Faktisk tok det hele 10 år fra den første moderne hybridmodellen, Cayenne Hybrid, til de hadde klar elbilen. I mellomtiden viste de fram bilen under navnet Mission E i 2015, før modellen som heter Taycan til slutt ble lansert i fjor.
Og tiden hadde de åpenbart brukt godt, for Taycan kom ikke bare med en eller to nyvinninger. Nei, den kom med hele 27. Og 13 av disse, altså nesten halvparten, var verdensnyheter.
Ja, selv Ferdinand Porsche ville vært stolt.
Dette har gjort at Porsches første moderne elbilmodell har hanket inn diverse priser, noe ganske så gjeve også. Den innkasserte ikke bare en, men to priser i kampen om årets bil i verden, og gikk til topps både i kategorien årets ytelsesbil og årets luksuriøse bil.
Verdens mest kjente bil-program, Top Gear, har kåret Taycan til årets «game changer», og den ble også årets grønne bil i Kina.
Totalt har Taycan dratt inn en plass rundt 40 priser, så den har imponert eksperter verden over.
Hjemme i Tyskland har den blitt kåret til årets bil, og nå også årets mest innovative bil.
Denne står Center of Automotive Management (CAM) bak, et selvstendig og uavhengig institutt som hører hjemme på universitet i Bergisch Gladbach.
Hvert år kårer CAM årets mest innovative bil, og i samarbeid med PricewaterhouseCoopers (PwC) har de nå gått gjennom rundt 250 nye serieproduserte biler for 2019/2020.
Helt øverst plasserte de altså Porsche Taycan.
‒ Vi er svært glade for at vår første helelektriske sportsbil på så kort tid har nådd øverst på pallen til Automotive Innovations-prisene, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche AG.
‒ Dette er en fantastisk bekreftelse på den innovative styrken til selskapet, og den banebrytende ånden som finnes hos Porsche.
‒ Vi har utviklet en ny bil med et nytt team, og bygget en helt ny karbonnøytral fabrikk. Tekniske nyvinninger som vår 800-volts arkitektur, anerkjent av prisutdeleren, åpner for korte ladetider. To-trinns girkasse på bakakselen garanterer en unik kjøreopplevelse. Både ordreboken og tilbakemeldinger fra kunder er veldig positive, slår sjefen fast.
Noen av de viktigste løsningene foruten 800-volts arkitektur og to gir bak, er et avansert klimaanlegg uten de familiære ventilene, en batterikasse som sørger for god benplass også bak, et termisk glasstak, dobbel sideskjermbeskyttelse, en ny metode for å gjenvinne bremsekraft og lettere elmotorer.
Porsche Taycan er på mange måter morgendagens 911, og da passer det jo særdeles godt at den blir kåret til årets mest innovative bil 119 år etter at Ferdinand Porsche presenterte verdens første hybridbil ‒ som sikkert hadde stukket av med tittelen om det hadde vært en slik pris i 1901.
Les også: