Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler.


For drøyt to år siden bød Mercedes på en ganske stor nyhet. På flyplassen i Stuttgart, hjembyen til stjernemerket, var åpenbart sjefene lei av å parkere bilene selv når de skulle ut på viktige møter.

Året før hadde fått de tillatelse til å prøve ut automatisk parkering på flyplassen, og i P6-parkeringen fikk de Bosch til å installere spesielle kameraer som skulle hjelpe til ‒ og de trengte neppe å bekymre seg så mye over bilen.

En Mercedes S-klasse, som vi innbiller oss at sjefene kjører, kunne nemlig allerede den gang utstyres med noe som heter Intelligent Park Pilot, og dette åpner for noe som på fagspråket heter AVP.

Dette står for Automated Valet Parking, og betyr enkelt og greit at bilene kan parkere av seg selv. Og siden Mercedes viste dette fram i 2020, så ja, fungerte det.

Siden har Mercedes, Bosch og sikkert også Apcoa som drifter parkeringshuset ved flyplassen i Stuttgart, jobbet videre, og kan nå heve lønnen for denne jobben.

AVP på nivå 4, dette autonome nivået som åpner for selvkjørende biler, er nemlig godkjent for kommersiell bruk i Tyskland. P6 i parkeringshuset blir dermed verdens aller første kommersielle helautomatiske parkering.  

‒ Verdens første godkjenning for kundebruk av vår svært automatiserte og førerløse parkeringsfunksjon, utviklet sammen med vår teknologipartner Bosch, viser at innovasjonsledelse og «Made in Germany» går hånd i hånd, sier Markus Schäfer, et styremedlem i Mercedes-Benz-gruppen.

‒ Etter markedslanseringen av Drive Pilot nivå 3-system, vil vi snart tilby et nivå 4-system for parkering med vår Intelligent Park Pilot – alt dette i år. Vi viser virkelig kundene våre hvordan teknologi kan gjøre livet enklere og gi tilbake dyrebar tid.

Han overdriver ikke når han sier at dette forenkler hverdagen, for dette er nesten like enkelt som å gå ut av en drosje.

Dagens Mercedes S-klasse og den elektriske søsteren EQS har siden juli blitt utstyrt med Intelligent Park Pilot2 i tilknytning til Mercedes me, og dette åpner for å knytte bilen til en app som er sentral for den automatiske parkeringen.

Denne appen kan brukes til å bestille plass på P6 i parkeringshuset, og når føreren kommer dit kan vedkommende bare parkere bilen på et forhåndsbestemt avleveringsområde. Etter at alle passasjerene har forlatt bilen, starter appen parkeringsmanøveren.

Parkeringssystemet sjekker om ruten til bestilt parkeringsplass er fri, og at alle øvrige tekniske krav er oppfylt. Om dette er tilfelle, får føreren opp et varsel i appen som bekrefter at den intelligente infrastrukturen har tatt kontroll over bilen.

De kan dermed forlate parkeringshuset uten å tenke mer på parkeringen. Bilen starter automatisk og finner sin egen vei til parkeringsplassen.

Når føreren, for eksempel en dresskledd fyr fra Mercedes, skal hente bilen igjen, kan han tilkalle den via smarttelefonkommando. Bilen kjører dermed opp til et forhåndsbestemt henteområde, og dermed er det bare å stige inn i bilen og kjøre av gårde.

‒ Vi er stolte over at STR har blitt valgt som flyplassen for denne globale premieren, sier Walter Schöfer, en talsperson for Flughafen Stuttgart som driver Stuttgart flyplass.

– Prosjektet viser hvor innovativ regionen vår er. Automatisert betjent parkering forbedrer virkelig flypassasjerenes komfort og bekvemmelighet og sparer dem for tid, spesielt når de har det travelt og bare vil sette av bilen fortest mulig på flyplassen.

Bosch er selvsagt enige.

‒ Førerløs parkering er et sentralt aspekt ved automatisert mobilitet. Det høyautomatiserte parkeringssystemet vi har utviklet sammen med Mercedes-Benz viser hvor langt vi allerede har kommet på denne utviklingsveien. Førerløs parkering vil være startsignalet på den daglige automatiserte kjøringen, sier Markus Heyn hos Bosch, som lover at dette skal komme til mange flere parkeringsanlegg.

‒ Fra start av har Bosch tatt tilnærmingen med å gjøre infrastrukturen i parkeringshus intelligent. Derfor har vi satt standarder på dette området. I framtiden er målet vårt å utstyre flere og flere parkeringshus med nødvendig infrastrukturteknologi – vi planlegger å gjøre flere hundre av dem over hele verden i løpet av de neste årene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter