Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta.


Den aller viktigste modellen for Lexus? I dag er det utvilsomt den kommende RZ-modellen, den aller første elbilen fra Lexus som er bygd på en dedikert elbil-plattform. Ja, søsteren til de helelektriske tvillingene Toyota bZ4X og Subaru Solterra.

Men historisk sett er det utvilsomt sedanen LS, som var den aller første modellen som Lexus introduserte. Toyota begynte utviklingen av bilen som skulle ta opp konkurransen med merker som BMW og Mercedes allerede i 1983, og i 1989 var den endelig klar. Så LS har faktisk rukket å bli hele 33 år nå. Ikke verst!

Lexus LS lever fortsatt i beste velgående, og er nå inne i sin 5. generasjon. Denne er allerede oppdatert en gang, men for at den skal henge med de nye og enda mer moderne bilene slår Lexus til med nok en ganske stor oppdatering.

Nå handler den om den digitale delen av LS, og det blir kort sagt enda smartere og mer tilkoblet enn tidligere. Og ja, på toppen kommer den viktige OTA-funksjonen som åpner for at bilens programvare kan oppdatere seg automatisk akkurat som smarttelefonen din kan. OTA står for Over-The-Air.

Merket kaller sitt multimediasystem for Lexus Link, og LS vil som standard bli utstyrt med utgaven kalt Pro. Dette systemet lar både føreren og sidepassasjeren betjene systemet enten via berøringsskjermen, stemmekommandoer eller smarttelefonen. Apple Carplay blir også trådløst, og Link Pro åpner også for bruk av Android Auto via ledning.

Lexus forteller at systemet gir en mer «sofistikert, menneskesentrert multimediaopplevelse takket være en 12.3-tommers berøringsskjerm og «Hei Lexus» stemmestyringsassistent». Sistnevnte åpner også for stemmekommandoer når man skal for eksempel søke på nettet, svare telefoner og styre lyd- og klimaanlegg.

Oppdateringen åpner også for fjernstyring via en Lexus Link-app på mobilen. Her sier Lexus at det åpner for funksjoner som å avise frontruten på bilen, låse eller åpne dørene og aktivere nødblinkerne. Ja, det blir også mulig å justere temperaturen i bilen og rattvarmen fra telefonen.

Men det er ikke alt appen åpner for. I dagens Norge med skyhøye drivstoffpriser lønner det seg å kjøre smart, og appen byr også på kjøreanalyse, informasjon om eventuelle varslingslys og råd om effektiv kjøring med hybrid.

Og ja, den åpner også for den smarte «finn min bil»-funksjonen.

Videre kommer oppdaterte Lexus LS med et navigasjonssystem som alltid er tilkoblet og som kombinerer nettbasert sanntidsinformasjon om trafikk, vei og parkeringsinformasjon fra den nye Premium Tilkoblingstjenesten.

2023-utgaven kommer selvsagt med Lexus Safety System +-pakken, og denne har en monitor for parkeringsassistenten. Denne gir bedre oversikt når man rygger, og den Digitale Panorama-monitoren byr på bilder fra under bilen som viser både forholdene under bilen og hjulenes stilling.

Til slutt sier Lexus at disse funksjonene betjenes med nye knapper i midtkonsollen, ettersom man ikke lenger trenger berøringsflaten som de tidligere modellene hadde.

Alt dette har åpnet for å optimalisere plasseringen av knapper og dermed har gitt en renere overflate, melder bilmerket. Så ja, du kan nå plassere smarttelefonen din i midtkonsollen uten å måtte åpne eller lukke en luke.

Det beste av alt? Jo, den oppdaterte Lexus LS er nær sagt på plass, og leveringene skal starte allerede i begynnelsen av desember.

Her er bilder av den smarteste utgaven av Lexus aller eldste modell, den historisk viktige Lexus LS som snart runder 34 år:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter