BMW M hyller den første bilen de laget

BMW pakker ut den største gaven når det skal feires at BMW M runder 50 år ‒ en helt ny BMW 3.0 CLS.


Tilbake i 1972 visste de ikke hva de var med på å starte, for da tok M-avdelingen til BMW sine første sikkert litt ustøe skritt. Den gang skulle de støtte motorsport-satstingen til det tyske merket, og M står da også for Motorsport.

Det første racerbilprosjektet de innledet? Jo, en BMW 3.0 CSL presentert i 1973.

Etter hvert som årene gikk vokste ambisjonene til BMW M, og i 1978 var det absolutt ingen vei tilbake. Da kunne de, i samarbeid med blant andre legendariske Italdesign som sto for de utvendige linjene, presentere en ny modell kalt M1.

Den tok verden med storm, og plutselig hadde M også en ny nisje å fokusere på ‒ å lage litt sprekere gateutgaver av BMW-bilene. Og siden har de ikke sett seg tilbake. Eller, det blir ikke riktig. Noe jo den største jubileumsgaven også viser.

For å feire at det er 50 år siden M-avdelingen så dagens lys har BMW feiret med en rekke nye biler i 2022 ‒ BMW M4 CSL, BMW M3 Touring, BMW M2 og BMW XM.

Nå er vi snart inne i desember og det er på tide å åpne en skikkelig førjulsgave, for dette er altså en hyllest til den aller første de startet med ‒ en helt ny BMW 3.0 CSL. En eksklusiv sådan.

Bokstavene CSL forplikter, for bak disse skjuler ordene Coupé, Sport og Leichtbau seg. Sistnevnte er tysk for «lettvekts-konstruksjon». Og en sportslig coupé som også skal være lett høres vitterlig innbydende ut.

Tilbake i 1973 traff BMW midt i okseøyet med 3.0 CSL, som herjet i European Touring Car Championship allerede det første året. Bilen fulgte opp med å vinne mesterskapet fem ganger på rad fra 1975 til 1979.

Men for å få den godkjent til det mesterskapet måtte det også være en versjon som var lovlig for vanlige veier, og særtegnet for denne var en diger bakvinge som sørget for å presse bakhjulene til underlaget.

Det var dog et problem. Tyske myndigheter godkjente ikke en slik svær bakvinge, så den fulgte rett og slett med bilen lagret i bagasjerommet! Med denne påmontert fikk bilen er ganske så kult kallenavn ‒ Batmobile.

Den originale 3.0 CSL var utstyrt med en motor med et slagvolum på 3.153 kubikkcentimeter og en maksimal effekt på 206 hk, og var på den tiden den kraftigste rekkesekseren som var montert i en BMW-modell.

Ja, du skal selvsagt få se et bilde av denne og se hvorfor den ble Batmobile, men du må smøre deg med tålmodighet.

Hyllestversjon besitter selvsagt alle de samme egenskapene som den historiske søsteren ‒ en kraftfull rekkesekser, manuell girkasse og bakhjulsdrift kombinert med et unik design.

Og ja, den følger også historien når det kommer til den sterkeste rekkesekseren brukt i en gatebil.

Den i nye 3.0 CSL har røttene fra den som brukes i DTM-mesterskapet, og byr på 560 hk og et dreiemoment på 550 Nm ‒ og har en lineær kraftlevering opp til 7.200 omdreininger, forklarer BMW.

Kraften sendes til bakhjulene via en 6-trinns manuell girkasse som åpner for raske og presise girskift, noe som selvsagt bidrar til enda mer kjøreglede.

Det er også en eksklusive girspake utviklet spesielt for 3.0 CSL med et unikt design med en hvit overflate og et inngravert girdiagram med tallet 50 på seg.

BMW har også satt inn en girskifteassistent, og denne kontrollerer koblingshastigheten til clutchen etter nedgiring ved oppbremsing i svinger. Denne kan aktiveres eller deaktiveres av føreren.

M-differensialen er også koblet til bilens stabilitetskontroll, noe som tilpasser kraftleveransen både forover og sidelengs ‒ noe som jo er greit for et så potent dyr med bakhjulsdrift.

BMW forklarer at det ytre designet nikker tilbake til den originale bilen, med karakteristiske aerodynamiske elementer, skulpturelle hjulbuer, særegne spoilerne og andre detaljer som for eksempel luftfinnene på panseret.

Og ja, selvsagt er den store bakvingen på plass ‒ denne gang ferdig montert på koffertlokket.

Tyskerne har brukt karbonforsterket plast (CFRP) på det meste av karosserideler for å holde vekten nede, og på toppen er taket, panseret og bagasjelokket laget utelukkende ved bruk av karbon.

Kraft-til-vekt-forhold for helt nye BMW 3.0 CSL er på solide 2,9 kilo per hk, så denne tar de tre bokstavene, ja, bokstavelig.

På innsiden er den også sportsbilpreget så det holder, og baksetene er ryddet bort til fordel for oppbevaringsrom med to integrerte hjelmrom.

Det er også CFRP-lister i dørpanelene og redusert akustisk isolasjon som skal bidra til den ekstremt sportslige følelsen BMW M har jaktet på med denne bilen.

Begge foran sitter selvsagt i M Carbon bøtteseter, og de eksklusive interiørkomponentene i CFRP produseres for hånd.

BMW sier at den nye 3.0 CSL leveres i den klassiske fargen alpinhvit, supplert med dekor i de klassiske fargene til BMW M.

Tallet 50 preger både dørene og taket, men er ikke kun der for å vise at det er 50 år siden avdelingen ble etablert. Det henviser også til noe litt mindre morsomt for de som drømmer om en BMW 3.0 CSL, nemlig antall biler som skal lages.

For ja, tyskerne setter grensen der, noe som selvsagt vil gjøre den nye bilen til et umiddelbart samlerobjekt. Produksjonen skal ta rundt 3 måneder, og et eget team på 30 erfarne teknikere er ansvarlige for konfigurasjon og montering.

Byggingen er faktisk så komplisert at hver eneste av de 50 bilene går gjennom åtte monteringssykluser på like mange produksjonsstasjoner, og denne prosedyren tar opptil 10 dager totalt, opplyser BMW.

Det er også en egen prosess for lakkeringen, og både grunnfargen og M-dekoren påføres stort sett for hånd. Totalt er 22 enkeltdeler lakkert i denne prosessen, noe som selvsagt også tar tid.

BMW 3.0 CSL har også gått gjennom de samme godkjennings-prosessene som andre M-modeller, noe som også betyr at to pre-produksjonsbiler er krasjet i forbindelse med sikkerhetstestene ‒ noe som er et krav for serieproduksjon.

BMW Norge sier ikke noe om pris, men så spørs det om de i det hele tatt klarer å få tak i noen av de 50 eksemplarene som skal lages.

Så det nærmest vi kommer den ultimate førjulsgaven signert BMW M er muligens bilder, så her har du dem. Og ja, selvsagt holder vi det vi lover, så disse inkluderer også et gjensyn med en original BMW 3.0 CSL for vanlige veier.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter