Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder.


Du skal være godt over snittet bilinteressert om du husker Wiesmann, men de som har vært borti en bil fra disse glemmer det aldri. For hvilke biler disse lagde!

Tilbake i 1993 viste de fram sin aller første retromodell, og den fantastiske Wiesmann MF3 var en britiskinspirert roadster med den ikoniske S54-motoren fra BMW under panseret. Denne vridde ut 343 hestekrefter, og sprinten gikk unna på ganske så solide 4,9 sekunder. Husk, dette var nærmere 30 år siden.

Wiesmann traff blink og produserte modellen i hele 18 år, og denne ble fulgt opp av roadsterne MF4 og MF-S, GT-modellene MF4 og MF4-S og til slutt roadsteren MF5 og GT-modellen MF5. Alle biler som kunne ta pusten av alle og enhver.

Siden har elbilene stjålet det meste av fokus, noe Wiesmann åpenbart har fått med seg. For de har gått inn i en slags stealth-modus, men nå er det på tide å trå inn i søkelyset nok en gang og oppdatere verden om hva de faktisk har holdt på med.

Det gjorde de faktisk i slutten av september, men nå avslører de enda mer rundt den kommende elbilen.

‒ Utviklingen av Project Thunderball bringer Wiesmann stadig nærmere målet om å produsere det som vil bli verdens mest spennende elektriske sportsbil, sier Roheen Berry, administrerende direktør i Wiesmann.

‒ Takket være endeløs forskning og testing, vil roadsteren blande vår skreddersydde banebrytende drivlinjeteknologi med Wiesmanns varemerke for tyske ingeniørkunst. Vi setter følelsene tilbake i elbiler. Derfor har teknologi vært en sentral del av dette prosjektet, og skapt et kjøretøy som ikke bare har det fantastiske utseendet til en ekte Wiesmann ‒ men som også kjører som en sportsbil i verdensklasse.

Berry tar ikke altfor hardt i, for den magiske tryllestaven fungerer åpenbart fortsatt veldig godt. De har nok en gang har tryllet fram et aldri så lite kunstverk ‒ en bil som også får våre tanker over til britiske James Bond.

Vi vet ikke om Wiesmann er 007-entusiaster, men navnet på prosjektet er farlig nær en av de legendariske Bond-filmen ‒ Operasjon Tordensky fra 1965. Den het Thunderball på originalspråket, og konseptet til Wiesmann heter altså Project Thunderball.

‒ Jeg er glad for å kunne si at vi har fått entusiastisk respons fra kundene. Siden vi åpnet reservasjonslisten i slutten av september, har vi tildelt tre fjerdedeler av det første året med produksjonsplasser, sier Berry.

‒ Et bevis på at de er like begeistret for den nye teknologi i Project Thunderball som det vi er, legger sjefen til.

Slik ser Wiesmann Thunderball ut:

Den kan kanskje minne litt om en daff cruiser, men ikke la deg lure.

Drivverket huser nemlig 500 kW med krefter, noe som betyr i et mer forståelig språk 680 hestekrefter som sendes rett til bakhjulene. Det hjelper selvsagt veldig at dreiemomentet er på voldsomme 1.100 Nm, og at vekten er holdt helt nede på 1.700 kilo. Det gir 2,5 kilo per hk. Intet mindre enn imponerende.

Resultatet er ifølge Wiesmann en bil som klarer 0-100 km/t på sportsbillignende 2,9 sekunder, noe som er helt der oppe i Ferrari-klassen.

Så hva med batteriet og rekkevidden?

Jo, tyskere tuller som kjent ikke, og Wiesmann har utstyrt tordenskyen med et batteri på hele 92 kWh. Av dette er 83 kWh tilgjengelig, og går det som Wiesmann håper resulterer dette i en rekkevidde på 500 kilometer.

Det går unna når det lades også. Elbilen har en 800V-arktitektur, og dette åpner for lading på hele 300 kW. Hjemmeladingen går greit unna den og, for ombordladeren takler 22 kW ‒ det dobbelte av det som er vanlig.

Som en ekte sportsbil har også Thunderball disse padleårene bak rattet som normalt brukes til å gire med, men en elbil trenger som kjent ikke gir. Så årene brukes rett og slett til å bestemme regenereringen som bremsene byr på, og disse er mulig å stille inn i fem forskjellige moduser.

Regenerering betyr at bilen selv bremser opp når gasspedalen slippes, og på den måte kan bremseenergien gjenbrukes og sendes tilbake til batteriet. Det gir enda litt mer rekkevidde.

Wiesmann sier at den imponerende elbilen, som de kaller for verdens første helelektriske kabriolet roadster, skal være klar for levering i 2024, og legger til at de er det aller siste virkelige uavhengige sportsbilmerket igjen i Europa.

Prisen vil vi helst ikke prate om, men det er ingen vei utenom. Så ja, den starter på 300.000 euro. I skrivende stund er det eksakt 3.127.680 kroner ‒ før eventuelle avgifter som muligens slår inn i 2023.

Men er det en elbil som muligens er verd 3 millioner er det Wiesmann Project Thunderball, for bare sjekk hva denne byr på:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter