- Annonse -
HjemElbilerEn el-SUV som sprinter som Formel 1-bilene

En el-SUV som sprinter som Formel 1-bilene

2.000 hestekrefter og 0-100 km/t på under 2 sekunder? Hils på Drako Dragon. Se bilder og video.

I dagens SUV-tid er det mange bilmerker som jukser litt og kaller det meste for en SUV, til tross for at verken den totale høyden eller bakkeklaringen tyder på nettopp en slik bil.

- Annonse -

Og man skulle tro at et merke som kaller sin første elbil for «den kraftigste, sterkeste og raskeste hyperluksus-SUV i historien» hadde jukset litt, og kalt sin crossover for en SUV.

Men nei, dette er faktisk en SUV med ganske så grei bakkeklaring. Bilen er riktignok ikke av de høyeste, 1,60 meter høy, men bakkeklaring er på hele 20 centimeter. Denne er dog mulig å endre, og kan senkes til 15,2 centimeter og heves til 30,5 centimeter alt etter behov.

Dette er en diger SUV som totalt måler 5,05 meter i lengden og 2,06 meter i bredden, og har fem sitteplasser på innsiden. Så vi antar at det er godt med plass både for bein og bagasje i bilen.

Og at den er sportslig er enkelt å se, for det utvendige designet kommer fra Italia.

- Annonse -

Drako Motors er et amerikansk merke som hører hjemme i San Jose grunnlagt av Dean Drako og Shiv Sikand, og målet er ganske enkelt å lage en litt mer luksuriøs el-SUV som topper alt som finnes per i dag.

For å få det til har de kontaktet Italian GranStudio for det utvendige designet, og de sportslige linjene følges opp av et drivverk med fire elmotorer og en total effekt på vanvittige 2.000 hestekrefter. Den har også teknologi som gjør at effekten kan styre individuelt for hvert hjul, noe som betyr enda mer dynamisk kraftoverføring.

Og ja, den er tilgjengelig med hengerfeste og kan da slepe 1.588 kilo etter seg.

Når det kommer til akselerasjon oppgir Drako at den potente dragen klarer 0-60 mph på 1,9 sekunder, og dette er altså 96,5 km/t. Så vi antar at den akkurat kryper under 2 sekunder opp til 100 km/t, så selv en Formel 1-bil må gjøre sitt ytterste for å holde følge med denne på sprintdistansen.

- Annonse -

Dette sørger blant annet operativsystemet DriveOS og den dynamiske kjørekontrollen NanoControl Quad Motor for. Bilen har også en karbonfiber-struktur, noe som både betyr spart vekt og et enda stivere chassis, begge deler viktig om bilen skal dundre rundt en racerbane.

Amerikanerne elsker også å oppgi hvor lang tid superbilene bruker på en kvart mile, dragsterstrekningen, og denne går unna på formidable 9,0 sekunder med Dragon. Det er spinnvilt fort.

Toppfarten er forresten oppgitt til over 200 mph, noe som betyr over 322 km/t. Det er lynende fort for en elbil.

Hjulene er på hele 23 tommer, mens de karbonkermaiske bremsene foran lyder på 420 mm og bak på 410 mm. Dekkene er ganske svære de og, 285/30 foran og hele 325/30 bak. Det burde love godt både for festet og for bremsingen.

Så hva med det kanskje nordmenn tenker aller først på etter pris ‒ rekkevidde og ladefart?

Vel, Drako Dragon skal i første omgang ut på det amerikanske markedet, og der bruker de EPA-rekkevidde og ikke WLTP. Denne er fortsatt ikke klar, men Drako estimerer EPA til hele 676 kilometer.

Når man først må lade elbilen går det rekordfort unna. Og vi mener faktisk rekordfort.

Drako sier nemlig at Dragon kan lades i den voldsomme hastigheten på 500 kW, og så raske ladere finnes det ikke per i dag. Med en slik hastighet går det kun 10 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent, og da får man ferske 541 kilometer på batteriet. Det er nesten like raskt som et bensinstopp.

Vi har spurt Drako om de faktisk har tenkt på Norge, for de har åpenbart hørt om Europa og Italia. Men akkurat det har de dessverre ikke svart på, så vi vet rett og slett ikke.

Og sant skal sies, dette er en bil for ganske få. De har nemlig satt en startpris på hele 290.000 dollar for Dragon, noe som betyr opp mot 3 millioner kroner.

Drako Dragon er også ganske langt unna, for planen er at den skal komme i 2026. Det har ikke stoppet merket fra å åpne for reservasjoner, og de byr også på 99 eksemplarer av «First Edition».

Totalt er målet kun 5.000 biler i året, så det tyder vel på at har de nok med å mette det amerikanske markedet til å begynne med.

Så muligens er det nærmeste vi kommer den den ganske så ville og helelektriske SUV-modellen Drako Dragon er via bilder, og her har du noen av dem:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her