Mange roter fortsatt i rundkjøringen

Det kan gå rundt for alle og enhver, og spesielt om det fysisk også går rundt ‒ som i en rundkjøring. Se hvordan du skal håndtere en slik.


At noen sliter med å beherske en rundkjøring er ikke noe nytt, men i lille Norge burde det strengt tatt være mulig å få dette til. For disse er som miniatyrer sammenlignet med de virkelige store, og vi husker spesielt en.

Inn mot sentrum av Aten havnet vi i en med en drøss med filer og sikkert 10 avkjøringer som gikk i stort sett alle retninger, og det hjalp svært lite at hundrevis av scootere suste forbi en drøss med biler mellom filene og med millimeters klaring. Og selvsagt fløytet «alle».

Og ja, det var før navigasjonen fant veien inn til bilene som selvsagt hadde loset oss litt enklere gjennom kaoset, så jepp, vi var svette!

Her hjemme kan det selvsagt også være hektisk og uoversiktlig i en rundkjøring, men som kjent er ting ganske mye enklere når man faktisk kan de. Og mange er åpenbart usikre på hvordan man faktisk skal kjøre i en rundkjøring.

‒ Det kan virke som om det går litt rundt for folk når de skal inn i en rundkjøring, både når det gjelder tegngiving og plassering, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

Han har tittet på en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF, og i denne svarer nærmere en av tre feil når de skal forklare hvordan de gir tegn i en rundkjøring.

‒ Feil bruk av blinklys, eller å ikke bruke blinklys i det hele tatt, fører til tregere trafikkavvikling. Og det kan føre til misforståelser og ulykker, sier NAF-rådgiveren.

Huskeregler er en fin greie, og rådgiveren har noen når det kommer til rundkjøringer.

Det første å sette på blinklyset i god tid før rundkjøringen. 

‒ Gir du tegn tidlig letter du trafikken og sørger for bedre flyt. Om du ikke gir tegn skaper du usikkerhet hos andre trafikanter som er på vei inn i rundkjøringen. Det fører i mange tilfeller til at trafikken stopper opp, sier Svendsen.

Den andre er å tenke på rundkjøringen som et vanlig kryss. 

‒ En rundkjøring er egentlig ikke noe annet enn et vanlig kryss. Om du skal til venstre så blinker du til venstre, og skal du til høyre blinker du til høyre. Den eneste forskjellen på en rundkjøring og andre kryss er at du også skal gi tegn ut av rundkjøringen. Verre er det ikke, ifølge Svendsen.

Dette gjelder også for plasseringen. Han sier at om du skal til venstre bør du ligge til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre side gjennom rundkjøringen. Skal du til høyre så ligger du til høyre på vei inn.

‒ På ett område skiller rundkjøringer seg likevel fra et ordinært kryss, og det er om du skal rett fram i en rundkjøring som ikke har noen avkjøring til venstre. Da skal du legge deg til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre felt gjennom rundkjøringen. På den måten gir du plass til de som skal til høyre i rundkjøringen, forklarer Svendsen.

Slik kjører du riktig i rundkjøring:

  • Gi tegn tidlig på vei inn i rundkjøringen.
  • Blink ut når du er på høyde med siste utkjøring før du skal ut.
  • Enkelte rundkjøringer har skilt eller kjørefelt som angir plassering inn i rundkjøringen. De gjelder foran de generelle plasseringsreglene.
  • Sjekk speilene før du kjører ut av rundkjøringen. Spesielt om du skal til venstre i en rundkjøring kan du få biler på høyre side.

Tilbake i Aten.

På fjerde dagen i den beryktede rundkjøringen havnet vi bak en bilist som ikke helt visste hvor hun skulle. Men vi hadde lært, og det tok ikke mange sekunder før også vi lå på hornet. Det var dog kun en liten vennlig tut, for vi er tross alt høflige nordmenn, men det viser uansett at treningen hjelper.

Så sjekk gjerne ut videoen fra Statens vegvesen hvor du også kan få en visuell trening rundt det å kjøre i en rundkjøring ‒ som altså ikke er så skummelt eller vanskelig når man først lærer seg det.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker