- Annonse -
HjemElbilerMange roter fortsatt i rundkjøringen

Mange roter fortsatt i rundkjøringen

Det kan gå rundt for alle og enhver, og spesielt om det fysisk også går rundt ‒ som i en rundkjøring. Se hvordan du skal håndtere en slik.

At noen sliter med å beherske en rundkjøring er ikke noe nytt, men i lille Norge burde det strengt tatt være mulig å få dette til. For disse er som miniatyrer sammenlignet med de virkelige store, og vi husker spesielt en.

- Annonse -

Inn mot sentrum av Aten havnet vi i en med en drøss med filer og sikkert 10 avkjøringer som gikk i stort sett alle retninger, og det hjalp svært lite at hundrevis av scootere suste forbi en drøss med biler mellom filene og med millimeters klaring. Og selvsagt fløytet «alle».

Og ja, det var før navigasjonen fant veien inn til bilene som selvsagt hadde loset oss litt enklere gjennom kaoset, så jepp, vi var svette!

Her hjemme kan det selvsagt også være hektisk og uoversiktlig i en rundkjøring, men som kjent er ting ganske mye enklere når man faktisk kan de. Og mange er åpenbart usikre på hvordan man faktisk skal kjøre i en rundkjøring.

‒ Det kan virke som om det går litt rundt for folk når de skal inn i en rundkjøring, både når det gjelder tegngiving og plassering, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

- Annonse -

Han har tittet på en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF, og i denne svarer nærmere en av tre feil når de skal forklare hvordan de gir tegn i en rundkjøring.

‒ Feil bruk av blinklys, eller å ikke bruke blinklys i det hele tatt, fører til tregere trafikkavvikling. Og det kan føre til misforståelser og ulykker, sier NAF-rådgiveren.

Huskeregler er en fin greie, og rådgiveren har noen når det kommer til rundkjøringer.

Det første å sette på blinklyset i god tid før rundkjøringen. 

- Annonse -

‒ Gir du tegn tidlig letter du trafikken og sørger for bedre flyt. Om du ikke gir tegn skaper du usikkerhet hos andre trafikanter som er på vei inn i rundkjøringen. Det fører i mange tilfeller til at trafikken stopper opp, sier Svendsen.

Den andre er å tenke på rundkjøringen som et vanlig kryss. 

‒ En rundkjøring er egentlig ikke noe annet enn et vanlig kryss. Om du skal til venstre så blinker du til venstre, og skal du til høyre blinker du til høyre. Den eneste forskjellen på en rundkjøring og andre kryss er at du også skal gi tegn ut av rundkjøringen. Verre er det ikke, ifølge Svendsen.

Dette gjelder også for plasseringen. Han sier at om du skal til venstre bør du ligge til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre side gjennom rundkjøringen. Skal du til høyre så ligger du til høyre på vei inn.

‒ På ett område skiller rundkjøringer seg likevel fra et ordinært kryss, og det er om du skal rett fram i en rundkjøring som ikke har noen avkjøring til venstre. Da skal du legge deg til venstre på vei inn i rundkjøringen og holde venstre felt gjennom rundkjøringen. På den måten gir du plass til de som skal til høyre i rundkjøringen, forklarer Svendsen.

Slik kjører du riktig i rundkjøring:

  • Gi tegn tidlig på vei inn i rundkjøringen.
  • Blink ut når du er på høyde med siste utkjøring før du skal ut.
  • Enkelte rundkjøringer har skilt eller kjørefelt som angir plassering inn i rundkjøringen. De gjelder foran de generelle plasseringsreglene.
  • Sjekk speilene før du kjører ut av rundkjøringen. Spesielt om du skal til venstre i en rundkjøring kan du få biler på høyre side.

Tilbake i Aten.

På fjerde dagen i den beryktede rundkjøringen havnet vi bak en bilist som ikke helt visste hvor hun skulle. Men vi hadde lært, og det tok ikke mange sekunder før også vi lå på hornet. Det var dog kun en liten vennlig tut, for vi er tross alt høflige nordmenn, men det viser uansett at treningen hjelper.

Så sjekk gjerne ut videoen fra Statens vegvesen hvor du også kan få en visuell trening rundt det å kjøre i en rundkjøring ‒ som altså ikke er så skummelt eller vanskelig når man først lærer seg det.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

1 kommentar

  1. Du skal altså blinke til venstre for å vise at du ikke skal svinge til høyre? Det er mulig trafikkreglene er endret, men jeg er sikker på at du aldri skal blinke til venstre før, i eller før du kjører ut. Hvis du skifter fra ytre til indre felt skal du selvsagt blinke til venstre.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her