- Annonse -
HjemNyheterPrisene for Mercedes GLC er klare

Prisene for Mercedes GLC er klare

Det er en ny generasjon Mercedes GLC på vei, og nå er det åpnet for bestilling og prisene er dermed også klare.

Det er ikke alltid så greit å henge med de nye modellene til Mercedes, og en av de mer ferske er GLC. Den erstattet nemlig GLK så sent som i 2015, som på sin side var en lillesøster i GL-klassen til tyskerne.

- Annonse -

Som C-bokstaven viser er altså GLC en kompakt SUV i C-segmentet, og da bilen ble introdusert i 2015 målte den 4,66 meter i lengden og var 1,64 meter høy.

Denne utgaven er nå historie, for tilbake i juni kunne stjernemerket presentere en ny og selvsagt enda mer moderne GLC. Og den var også litt større enn forgjengeren.

Med en lengde på 4,72 meter er 2. generasjon GLC 60 mm lengre, og det kan man også finne bevis på helt bakerst ‒ bagasjekapasiteten har økt med 70 liter. Bagasjerommet lyder på 620 liter, og legges seteryggene bak ned spretter dette opp til spandable 1.640 liter.

I flere år har Mercedes gitt nye generasjoner av bilene enda mer teknologi fra selveste S-klasse, og nye GLC kommer også med en digitalisert innside med 2. generasjons MBUX, har et røntgensyn og digitale lys ‒ som storesøster med stor S.

- Annonse -

MBUX er som de fleste vet multimediasystemet, mens et 360 kamera kan gjøre panseret gjennomsiktig i skjermen og dermed også vise bakken under fronten. Digital Light er disse imponerende lysene med flere millioner piksler som også åpner for projiseringsfunksjoner, og slike lykter er ekstrautstyr for nye GLC.

Men det kanskje aller mest imponerende med bilen er den elektriske rekkevidden. Elbilene til Mercedes heter som kjent EQ, og EQC er den helelektriske søsteren til GLC. Men den «ordinære» C-modellen er også elektrifisert, og kommer også som ladbar hybrid. Og dette er voldsomme greier.

Først ut er nemlig ladehybriden GLC 300 e 4Matic som har en elektrisk effekt på 100 kW (134 hk) og et dreiemoment på 440 Nm, og her er det også mulig å velge en kjøremodus som gir elektrisk kjøring for de best egnede delene av ruten ‒ for eksempel i byområder.

Batteriet er ganske så stort og huser hele 31,2 kWh, og Mercedes forklarer at selv med helt utladet batteri er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-laderen på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. Det er også en 11 kW-lader tilgjengelig.

- Annonse -

Mercedes oppgir den elektriske rekkevidden for GLC 300 e til mellom 118 og 130 kilometer, så en strekning som Oslo-Sandefjord bør altså være innen rekkevidde kun ved bruk av elmotoren. Det er imponerende.

Ladehybriden har også en bensinmotor med 204 hk og 320 Nm, og systemeffekt for 300 e-utgaven er oppgitt til 313 hk og hele 550 Nm.

Det kommer også en mildhybridversjon av nye GLC med 197 hk og 440 Nm, og her er det tilgjengelig en elektrisk boost bestående av 23 hk og 200 Nm.

Men ettersom ladehybriden GLC 300 e 4Matic kun koster 5.000 kroner mer enn mildhybriden kalt GLC 220 d 4Matic, så er det vel all grunn til å tro at det er førstnevnte som går seirende ut av denne salgsduellen.

Nye GLC kommer også med AirMatic luftfjæring og bakakselstyring, noe som bør betyr gode kjøreegenskaper både på asfalten og på grusveier.

‒ Nye GLC har blitt en større bil, og tilbyr både fantastisk komfort og attraktive teknologielementer hentet direkte fra S-Klasse. Spesielt imponerende er den ladbare hybriden med en klasseledende elektrisk rekkevidde på opptil 130 kilometer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

De åpner nå for bestilling og har altså prisene klare, og de forventer også at den nye generasjonen får norsk asfalt under dekkene før vi går inn i 2023.

Dette er prisene før levering:

  • Mercedes GLC 300 e 4Matic: 827.000 kroner
  • Mercedes GLC 220 d 4Matic: 822.000 kroner

Her er bilder av 2. generasjons Mercedes GLC:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her