Verdens første flyvende racerbil med historisk luftferd

Motorsportsporten har mang en gang løftet bilindustrien til det neste nivået, og nå kommer de første flyvende racerbilene. Kan det bety at flyvende biler ikke er så langt unna?


Det er ikke så veldig mange som har skrevet seg inn i bilhistorien, men navn som Karl Benz, Henry Ford og Enzo Ferrari er blant de første som blir nevnt. I dag er det kanskje Tesla som har pushet bilindustrien til det neste steget med sine avanserte og elektriske biler.

Men verken elbiler eller digitale løsninger er noe nytt, men det er helt klart flyvende racerbiler.

-->
En av de største grunnene til at mange av de store merkene deltar i motorsporten er at racerbiler ofte pusher grensene for hva som er mulig. Skal man over på et nytt nivå er det smart å utvikle racerbiler.

Det er nettopp det Matthew Pearson både vil og har gjort.

For noen år siden erklærte Pearson at han ville lage flyvende racerbiler, og at disse skulle konkurrere mot hverandre. Ja, bokstavelig talt høytflyvende planer. Men faktisk ikke så urealistiske som det høres ut som.

For siden har han trommet sammen et ganske så motivert og kompetent team, og her snakker vi om noen av de smarteste hjernene hentet fra selskaper som Brabham, McLaren, Jaguar, formel 1, Boeing og Rolls-Royce.

Sammen har de laget en flyvende elektrisk racerbil ut fra en VTOL-plattform. Dette betyr «vertical takeoff and landing», slik som for eksempel droner og helikoptre. De har nå kommet til den tredje versjonen, og denne er såpass ferdigutviklet at den første prøveflygingen nå er gjennomført.

Dette er fjernstyrte racerbiler kalt Alauda Mk3, og skal legge grunnlaget for de første Grand Prix-løpene som etter planen skal ta plass senere i år.

Opplegget er slik at pilotene blir plassert inn i en cockpit på bakken som er lik den som racerbilene har, og her vil de styre Alauda akkurat som om de satt i racerbilen, dronen, flyet eller hva du vil kalle den.

I selve cockpitene har Airspeeder som selskapet heter plasser menneskeliglignende roboter kalt «The Aviators», og disse skal samle kritisk data og informasjon om effektene av høyhastighets racing, lynraske svinger, akselerasjon og retardasjon.

Men som vi vet finnes det jo en drøss av droneløp, så akkurat dette er alt annet enn banebrytende. Men det virkelig store med Airspeeder er at det skal sitte noen bak rattet, eller spaken, i 2022. Så konkurransene i 2021 skal altså fungere en test for det som kommer ‒ Star Wars-lignende luftkonkurranser.

‒ Alauda Aeronautics Mk3 er verdens første ytelse eVTOL, sier Pearson.

‒ Det er resultatet av de aller beste hodene som har fokus på å akselerere en mobilitetsrevolusjon. Racingen vil ta dette et skritt videre, og vi kan ikke vente med å starte konkurranse med elitelag for å vise verden det dynamiske potensialet i disse utrolige racerfartøyene.

Alauda er bygd i Australia, hvor det skal bygges 10 eksemplarer som skal ta del i den nye EXA-serien. Disse flyvende bilene har altså en dynamisk profil hentet fra både formel 1 og jagerfly, med funksjon som et helikopter.

Maks kraft er 320 kW, omtrent som en Audi SQ7 med 430 hestekrefter. Men mens Audien veier 2.500 kilo, kan Airspeederen skilte med kun 130 kilo (uten pilot). Den kan løfte mer en 80 kilo fra bakken, og klarer 0-100 km/t på 2,8 sekunder og kan klatre til 500 meters høyde.  

Men det kanskje aller mest imponerende er svingegenskapene, for Mk3-utgaven har et skyv-til-vekt-forhold på 3,5, mens for eksempel jagerflyet som kanskje er verdens mest avanserte, F-15E Strike Eagle, kun har en ratio på 1,2.

Det raske hårnåls-potensialet som kommer gjennom et octocopter-format kan sammenlignes med formel 1, og genererer opp til 5G i tillegg til at Alauda også kan manøvreres vertikalt ‒ noe selvsagt ingen biler kan.

Og dette er altså ikke bare en høytflyvende drøm, for den aller første testen er altså unnagjort. Om det betyr at flyvende biler lurer rett rundt svingen skal være usagt, men det er jo alltids lov å håpe.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter