Verdens mest verdifulle bil heter Bugatti Type 57 SC Atlantic, og kjent som «La Voiture Noire». Det er tilfeldigvis også navnet på verdens dyreste nybil.
Allerede da Ettore Bugatti grunnla sitt bilmerke fot over 110 år siden handlet det om en ting, nemlig å lage de mest imponerende bilene på markedet.
Og for å virkelig plassere skapet på rett plass dunket sønnen Jean Bugatti til med fire biler som sendte den berømte lista opp mot himmelen ‒ Type 57 SC Atlantic. Dette var eksklusive versjoner av Type 57, en modellserie produsert mellom 1934 og fram til krigens utbrudd i 1940.
-->
Og eksklusive ble de. Bugatti lagde nemlig kun fire eksemplarer av modellen som var regnet som den mer perfeksjonerte og raskeste i verden på sin tid (toppfart over 200 km/t), hvorav tre overlevde krigen.
Den fjerde, og den som tilhørte Bugatti selv, forsvant i krigens kaos. Bilen var svart-lakkert, og fikk dermed tilnavnet «La Voiture Noire» ‒ den svarte bilen.
Ingen vet hva som egentlig skjedde med La Voiture Noire, men det foregår fortsatt litt av en skattejakt på bilen. For om den faktisk står bortgjemt en plass, er dette verdens mest verdifulle bil. Eksperter har tidligere satt verdien til intet mindre enn én milliard kroner, så her blir en vanlig Bugatti Chiron som lommerusk å regne.
En som ikke har klart å glemme denne svarte bilen er en bemidlet Bugatti-entusiast, og faktisk er denne personen så opphengt i bilen at han eller henne like godt har bestilt en splitter ny La Voiture Noire av det franske merket. For ja, Bugatti lager mer enn gjerne spesialutgaver til de som er villig til å betale for det.
Og det er åpenbart denne entusiasten, for prislappen lander nemlig på 11 million euro ‒ før alskens avgifter slår inn. Det gjør den nye La Voiture Noire til verdens dyreste nybil.
Ideen bak en ny svart utgave er ikke ny, for allerede for over 20 år siden kom design-direktør Achim Anscheidt opp med et forslag om å lage en ny utgave av verdens største bil-mysterium. Så, for drøyt to år siden, ble de kontaktet av en kunde som var villig til å bla opp godt over 100 millioner kroner for en ny svart utgave, og de satte i gang jobben.
‒ Med den ferdige La Voiture Noire demonstrerer vi nok en gang at vi utvikler verdens mest sofistikerte hypersportsbiler, sier Stephan Winkelmann, president i Bugatti.
‒ Med bruk av synlig karbonfiber i svart ser coupéens fantastiske skulptur spesielt elegant ut. Det er en ekte grand tourer som gikk fra å være en visjon til en realitet ‒ et unikt prosjekt som viser Bugattis fulle kreativitet og kunst.
En som virkelig kan glede seg over den nye La Voiture Noire, er Anscheidt, som ikke hadde trodd at denne kom til å bli en realitet. Ja, grunnet den enorme prislappen.
‒ Vi var i ærefrykt om ideen om å utvikle La Voiture Noire, sier han selv.
‒ Ingen andre biler i Bugattis lange historien har samme legendariske status som Type 57 SC Atlantic, som har blitt så synonymt med merket. Vi hadde stor respekt for dette historiske ansvaret, så vel som for kunden, forklarer Anscheidt.
Jean Bugatti hadde som sin far øye for stil, former og dramatisk skjønnhet. Med Atlantic skapte han et mesterverk, og dermed var det et voldsomt press og ansvar på de som skulle lage en tolkning av denne. Designerne måtte prøve å forstå bilen fra en svunnen tid, teknologien, materialene og hva de forsøkte å skape ‒ og deretter oppdatere dette mesterverket for det 21. århundre.
En hyperbil som for eksempel en Bugatti Chiron har vanligvis digre spoilere og svære luftinntak som viser at de skal sluke svingene på racerbanene, men Jean Bugatti lagde sin superbil langt mer elegant. Så nye La Voiture Noire måtte bli en minimalistisk coupé med kun det mest essensielle, og designerne har åpenbart jobbet hardt for å beholde ånden til den originale bilen.
Selvsagt er den framtredende naglesømmen som deler den originale på midten på plass, og de har også gjort fronten bredere og rundet av bakenden slik at man skal beholde romantikken, som Bugatti selv sier.
De har selvsagt hatt stor fokus på karosseriet, og har gitt bilen en unik overflatebehandling med synlig karbonfiber og en klarlakk kjent som «Black Carbon Glossy». Dette gir praktisk talt ingen refleksjoner, men mye spenning og drama, fortsatt ifølge Bugatti.
Støtfangerne er integrert i karosseriet og frontruten ser ut til å smelte sammen med sidevinduene som et hjelmvisir, mens fraværet av forstyrrende linjer gir en effekt hvor det ser ut som at overflaten ser ut til å være støpt i ett stykke. Her skal ingenting forstyrrer den visuelle flyten.
Dette gjør at denne Chiron-utgaven går fra å være hypersportsbil til en grand tourer, og som vi kan se ut av denne illustrasjonen har bilen virkelig arvet DNA’et og skjønnheten fra sin mor.
Det meste er spesiallaget rundt nye La Voiture Noire, som de mer enn 25 individuelt lyselementer per side i frontlysene, hver eneste celle i det 3D-trykte frontgitteret og de elegante baklysene som er laget som en enhet uten skjøter.
Om man klarer å senke blikket fra baklysene som slynger seg fra side til side kan man også se seks eksosstusser, så ikke ypp deg imot dette monsteret med 1.500 hestekrefter om du havner bak den på motorveien.
Også på innsiden nikker den nye tilbake til den originale, og Bugatti har blant annet utstyrt interiøret med kornskinn i Havana Brown, og dette naturlige materialet står i kontrast til spesialpolerte og vendte aluminiumsinnlegg på forskjellige steder på innsiden.
‒ La Voiture Noire er den ultimate drømmebilen for lange avstander, for eksempel en kjøretur fra Molsheim til Milano. Kombinasjonen av perfekt skjønnhet og kraftfull kraft gjør at denne unike bilen er en kjærlighetserklæring til bilen, sier Anscheidt.
Hele operasjonen har altså tatt to år, for med en slik prislapp må selvsagt alt være helt perfekt. Bugatti har kjørt den gjennom omfattende simuleringer, testing i vindtunnel og på testbenker, før de til slutt har luftet den på veien og på racerbanen.
‒ Selv om La Voiture Noire er en engangsbil, brukte vi to år på å utvikle og teste den på alle områder som håndtering og kjøresikkerhet, slik at den kan godkjennes, sier Pierre Rommelfanger, som er leder for Coachbuilding-prosjekter hos Bugatti.
Den utvidede akselavstanden og det nyutviklede karosseriet resulterer også i ny aerodynamikk og ny håndtering som bør passe en GT-bil som denne.
‒ Med La Voiture Noire hilser vi på vår lange tradisjon, Frankrike og Jean Bugattis kreative arbeid, sier Winkelmann.
‒ Samtidig bringer vi eksepsjonell teknologi, estetikk og ekstrem luksus inn i en ny tidsalder. La Voiture Noire er i forkant med bilteknikk. Det er en skulpturell skjønnhet som kan skilte med unik teknologi.
Les også: