Verden første «supertruck» nærmer seg

Hummer skal som kjent bli elektrisk, og snart får vi se resultatet.


Om vi tar alle bøllebilene som noensinne har gått inn i serieproduksjon, er det en som stikker seg ut. Nemlig monsteret Hummer, opprinnelig en storvokst og bredbeint terrengbil som ble laget for å takle kriger. Ja, intet mindre.

Det amerikanske forsvaret trengte nemlig en høyreist og barsk 4x4-doning som blant annet kunne frakte personell, altså en slags moderne og mer voksen utgave av den originale jeepen.

Kjøretøyet fikk på militært vis en imponerende betegnelse, nemlig High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Dette ga også en ganske så klønete forkortelse, HMMWV.

Tre produsenter lagde prototyper, og det var til slutt AM General som stakk av med oppgaven.

Resultatet fikk vi se da USA fant ut at de skulle innvandrere Panama i 1989, og da hadde kjøretøyet heldigvis fått en mer folkelig betegnelse som stammet fra forkortelsen ‒ Humvee.

Nå fikk terrengbilene virkelig kjørt seg, for i 1990 fant Saddam Hussein at han ville han en del av nabolandet Kuwait. Det var dog ingen andre enige i, så med USA i spissen ble irakiske styrker jaget ut av landet i 1991. Gulfkrigen gjorde Humvee til en virkelig stjerne, og det imponerende kjøretøyet ble avbildet på en drøss med krigsbilder.

Tøffingen Arnold Schwarzenegger, Mr. Universe som ble filmstjerne gjennom Conan- og Terminator-filmene, så også disse bildene. Og hva passer da bedre for klodens største muskelbunt enn å kjøre rundt i verdens tøffeste terrengbil?

Så Arnold bestilte seg en sivil utgave, og de stakkars produsentene hadde jo ikke noe annet valg enn å gjøre som klodens barskeste på to bein beordret de til å gjøre.

Og når Arnold fikk en slik, ville selvsagt også andre også ha den. Dermed var den sivile produksjonen i gang, en utgave som fikk navnet Hummer.

Siden sikret GM seg markedsrettigheter til den ultimate børstraktoren, men i 2010 var moroa over. GM satte sluttstrek, og det var det ‒ trodde alle.

Men GM har ikke tenkt å la den seile inn i historiebøkene, og ser nå nye muligheter med den ekstreme eksosbilen.

Den skal fortsatt bli ekstrem, men denne gang skal den ikke teppelegge hele nabolaget i en eksossky. Den gjør som Arnold selv og blir en miljøforkjemper.

Og det ikke småtterier den skal by på, og blir ifølge GMC «verdens første supertruck». Truck betyr i amerikansk forstand enten en pickup eller en SUV, eller litt av begge deler.

Vi vet foreløpig ikke så mye om Hummer EV, men dette er en helelektrisk SUV/pickup som skal få 1.000 hestekrefter og et massivt dreiemoment på 15.000 Nm. Det siste tallet høres utenomjordisk ut, og er også det. GMC viser nemlig til dreiemoment på hjulene, og ikke det som motoren yter.

Men Hummer EV blir uansett ultrasterk, og det svære beistet skal da også blåse opp til 100 km/t på lynraske tre sekunder.

Vi skulle egentlig ha visst ganske så mye mer om Hummer EV, men lanseringen som skulle tatt plass i mai ble utsatt.

Dette er så langt det eneste offisielle bildet av modellen:

Nå melder GMC at denne skal ta plass i løpet av høsten, så det virker som at den grønne Hummeren ligger godt an til å holde tidsplanen som innebærer at den blir markedslansert til neste år.

En som helt sikkert følger nøye med er Arnold, som tilbake i 2017 selv kom med en helelektrisk versjon av Hummer H1 ‒ modellen som han sørget for ble til. Elbilversjonen var imponerende nok den, og hadde et 100 kWh batteri, 483 hestekrefter og en rekkevidde på rundt 300 kilometer.

Det var det østeriske selskapet Kreisel Electric som hadde bygget prototypen for Arnold på bare to måneder, og som vi kan se var hovedpersonen selv meget fornøyd. Og han smiler nok minst like mye når han får se den kommende Hummer EV.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter