Verdens villeste minibuss kommer i to versjoner

Torsus Terrastorm TT1 Coach og TT2 Nomad tar reisefølget bokstavelig talt dit de vil. Se video når denne tar seg fram i villmarken.


Hadde vi ikke visst bedre hadde vi trodd at merket Torsus hørte hjemme på Island. De har et navn som har en norrøn klang, og de lager kjøretøy som er helt ekstreme.

Men Torsus hører hjemme i Tsjekkia, og der har de åpenbart også mye terreng hvor man trenger ekstreme kjøretøy for å forsere. For Torsus’ forretningsidé er nemlig å lage ekstreme kjøretøy som kan frakte mange til de villeste plassene rundt om på kloden.

Det første produktet som rullet ut av hovedkvarteret i Tsjekkia var av alle ting en svært så linjelekker og ekstrem buss. Ja, buss!

Praetorian er en ekstrem buss bygd på drivverket og chassiset fra lastebilprodusenten Man, og er så vakker at den faktisk ble tildelt en av disse eksklusive Red Dot-merkene som vitner om et godt design.

Bussen kan frakte 35 passasjerer, har 240 hestekrefter og en bakkeklaring som overgår det meste av terrengbiler.

Men alle trenger ikke en diger buss, så nestemann som er hentet rett ut fra Mad Max-universet heter Terrastorm og er en minibuss. Ja, selvsagt en 4x4 minibuss.

Denne er basert på Volkswagen Crafter og Man TGE 4Motion, og byr på en 2-liters biturbo dieselmotor som enten kommer med 140 hk og 340 Nm eller 176 hk og 410 Nm.

Terrastorm kommer faktisk i to utgaver, en som er kalt TT1 Coach og en som heter TT2 Nomad. Den første er en litt nedgradert utgave utstyrt mer som en minibuss, mens Nomad er som navnet hinter en som trives godt i de store sanddynene som de ekte nomadene jo gjør.

Uansett hvilken utgave man går for er dette verdens villeste minibusser som kan frakte opp til 20 personer, og bilene er så fleksible at det faktisk er mulig å sette de opp som campingbiler også om man ønsker det. Det er altså mulig å fjerne de svært så solide setene og plassere bord som gjør den til en eksklusiv minibuss.

Og disse lar seg heller ikke stoppe av en elv. De digre 17-tommers terrengdekkene fra BF Goodrich samt et ombygd understell sørger for en bakkeklaring på 290 mm, og den kan vade i dybder opp til 690 mm med standard oppsett. En pakke kalt «Deep Wave» fikser enda dypere farvann, og med en slik vasser den elegant over vann med dybde på 820 mm.

Men det er mer.

Torsus har også tenkt at slike minibusser også kan bygges om til en kassebil, og dermed være perfekt for redningsoperasjoner og som forsyningsbiler.

Så de byr på en utgave som heter Medivac som kan hjelpe til i redningsoperasjoner ute i villmarken, og en Cargo-versjon som kan levere utstyr til fjerne strøk.

Også disse to bør komme seg fram til målet, for Terrastorm er virkelig en villmann på fire hjul. Sjekk selv.

Torsus sier at de åpner for salg av Terrastorm i tredje kvartal, og den europeiske utgangsprisen lyder på 57.461 euro. Nei, ikke spør hvordan de har kommet fram til den prisen.

Torsus tester kjøretøyene sine både i Tsjekkia og i Slovakia, inkludert på den berømte Tatra-testbanen i Tsjekkia. Og de er så sikre på at Terrastorm takler det meste at de byr på en toårs drivlinje-garanti, og som kan økes til fem år og 500.000 kilometer i utvalgte markeder.

Men det blir foreløpig ikke Norge, for selv om de stadig har fått utvidet forhandler-nettverket er det fortsatt ikke på plass noen i villmarksnasjonen Norge. Men det ordner seg forhåpentlig, for vi vil jo ikke bli snytt for verdens villeste minibuss.

Denne:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter