Peugeot lagde sin første elbil i 1941

Du trodde kanskje e-2008 var Peugeots første elbil? Det er ganske så feil, for faktisk kommer den ganske så langt bak i rekken av elbiler fra det franske merket.


Peugeot var svært så stolte da de kunne vise fram en ny versjon av 2008 under et bilshow i Kina i fjor. For ikke bare hadde den lekre linjer som den i ettertid har vunnet designpriser for, men bilen tok også Peugeot inn i en helt ny æra ‒ den helelektriske framtiden.

Så det er absolutt ikke noe rart at mange av oss tror at e-2008 og e-208 faktisk er Peugeots første elbiler, akkurat som mange tror at elbiler faktisk er noe ganske så nytt. Ferdinand Porsche, ja, han som grunnlag sportsbilmerke, lagde for eksempel sin aller første elbil i 1898. Og sin første hybrid allerede i 1901.

Så tidlig ute var ikke Peugeot, som kom med sin første bil i 1889. Det var en dampdrevet automobil.

Året etter gikk de over til disse nye forbrenningsmotorene som blant annet Daimler sto bak, og dermed var den framtidige kursen staket ut.

Det måtte faktisk en ganske så diger krise til før Peugeot svingte av den kursen, og havnet den på den elektriske veien.

Her er Peugeots åtte elbiler som la grunnlaget for dagens e-208 og e-2008.

Peugeot VLV ‒ 1941

2. verdenskrig startet da Adolf Hitlers Tyskland invaderte Polen 1. september 1939, og bare dager senere erklærte Frankrike krig med okkupasjonsmakten. Året etter havnet Frankrike under naziregimets styre, og hverdagen ble radikalt forandret.

I 1941 var det både drivstoffmangel og en generell mangel på biler, ettersom okkupasjonsmakten beslagla de fleste bilene som var kjørbare.

Peugeot måtte tenke alternativt, og kom opp med en modell kal VLV ‒ Véhicule Léger de Ville. De språkmektige vet at dette betyr «lette by-kjøretøy», og VLV var en liten bil designet med elektrisk drivlinje. Dette var det første elektriske kjøretøyet fra Peugeot, og var en liten tass med to seter som var mulig å justere i lengderetningen.

Det ultraøkonomiske kjøretøyet var altså ment å dekke transportbehovene til de som hadde fått bilene sine rekvirert eller ikke fikk tak i drivstoff, som ofte var rasjonert og ganske så dyrt.

VLV var designet som en «sykkelbil» som hadde et bredt spor foran og et smalt spor bak, og batteriet satt foran og elmotor uten differensial drev bakhjulene. Rekkevidden var i området mellom 50-70 kilometer, og det var mulig å kuske denne opp i en formidabel hastighet av 33 km/t.

Den ble mest brukt av postfolk og leger, og totalt produserte Peugeot 377 VLV mellom 1941 og 1943 på La Garenne-fabrikken i Paris-regionen.

Peugeot 106 Electric ‒ 1993

I 1989 ble Peugeot den første store europeiske produsenten som kunne tilby en elektrisk versjon av et kommersielt kjøretøy til lokale myndigheter og bedrifter. Den elektriske varebilen J5 ble bygget i samarbeid med batteriprodusenten SAF, og var et alternativ til kjøretøy med forbrenningsmotorer.

Dette førte videre til modellen 106 Electric som kom i 1995, en elektrisk personbil for privatpersoner.

Peugeot startet utviklingen av denne i 1993, og da i samarbeid med EDF (Electricté de France). Den første runden besto av 25 eksemplarer av 106 Electric som ble testet av privatpersoner, fagpersoner og lokale myndigheter før Peugeot åpnet for salg.

Den særs populære 106 ble produsert fra 1990 til 2003 med et totalt salg på formidable 2.798.246 eksemplarer, noe som også inkludert 3.542 elektriske modeller mellom 1993 og 2003.

Peugeot Ion Concept ‒ 1994

106 Electric var starten på den moderne elbilen, og spesielt de yngre hos Peugeot fikk smaken på slike biler. Så gjennom hele 1990-tallet utviklet Peugeot elektriske konseptbiler.

Peugeot Ion ble vist fram på motorshowet i Paris Salon i 1994, og var virkelig en bil forut sin tid.

Bilen var kanskje ikke overraskende utformet og designet utelukkende for byen, og som den gang bydde på både for de bak rattet og i passasjersetene et komfortnivå og utstyr som fremdeles var futuristisk hos serieproduserte langt ut på 2000-tallet.

Det meste ble designet og satt opp på en måte som skulle forenkle livet for de i bilen; to brede dører ga tilgang til fire seter, et interiør med funksjoner som en CD-spiller, håndfri telefon, LCD-skjerm og plass til videospill for barn.

Med en lengde på 3,32 meter og en bredde på 1,6 meter ble Peugeot Ion Concept drevet av en 20 kW elektrisk motor med nikkel-kadmiumbatterier.

Peugeot Tulip ‒ 1996

Tror du bildeling er et nytt fenomen? Ja, riktig, også her var Peugeot usedvanlig tidlig ute.

Gratis, individuell og offentlig bytransport, Tulip ble født om et ønske om å forene byen og gjøre miljøet bedre.

Tulip ble lansert som konsept i 1996, og ble organisert rundt et nettverk av biler til leie i byen og til offentlig bruk. Den hadde også en sentralstasjon for administrasjon, bestilling, mobilt vedlikehold og fakturering. Det var altså forløperen til dagens bildelingsbevegelse som finnes i de fleste europeiske bysentre.

Peugeot Touareg ‒ 1996

Touareg er en bil vi forbinder med Volkswagen, men også her var Peugeot først.

Peugeot Touareg ble presentert på Paris Motor Show i 1996, og brukte batterier av typen nikkel/kadmium plassert bak forsetene. Den åpne terrengbilen var faktisk en hybrid.

Drevet av en 35,5 kW elektrisk motor hadde også Touareg en 1-sylindret motor som fungerte som en generator som kunne lade batteriene automatisk, og dermed fikk den en rekkevidde på solide 300 kilometer på kun 15 liter drivstoff.

Peugeot e-doll og Bobslid ‒ 2000

Under Paris Motor Show i 2000 hadde Peugeot ikke færre enn fire konseptbiler på utstilling, alle med et futuristisk design. De ble laget av teamet til Gérard Welters med temaene «år 2000» og «urban mobilitet».

Blant disse fire konseptene kalt «City Toyz», var to som var elektrisk drevet ‒ e-doll og Bobslid.

Begge bilene hadde plass til tre passasjerer som fikk kraften fra elektriske motorer, og hadde et unikt perspektiv på rattet. E-doll kunne styres med et ratt som ligner på en motorsykkel, mens Bobsliden hadde en styrespak der man normalt finner rattet.

Peugeot BB1 ‒ 2009

Vi nærmer oss nåtiden, og 2009 er året da Mitsubishi iMiEV pløyde veien for den elektriske revolusjonen som skulle komme.

På bilutstillingen i Frankfurt det året avduket Peugeot et helelektrisk bybilkonsept kalt BB1. Denne hadde plass til fire personer i en bil som kun var 2,5 meter lang.

BB1 var en helt ny tilnærming til biler, og den ultrakompakte og ultralette (600 kg) BB1 kom med et karbonkarosseri. Konseptbilen hadde et utgangspunkt i kjøretøy som skulle tilpasses begrensningene i et tette bymiljø.

Litium-ion-batteriene gjorde det mulig med rekkevidder på i underkant av 100 kilometer, noe som jo fortsatt er nok til daglig bybruk.

Peugeot EX1 ‒ 2010

Peugeot fulgte raskt opp BB1 med noe enda mer imponerende, nemlig elbil-konseptet EX1. Denne ble designet for å feire 200-årsjubileet for merkevaren Peugeot, og var en 2-seters roadster med en futuristisk stil og med en original arkitektur. Om BB1 var designet for å tøffe rundt i de urbane områdene, var EX1 helt klart designet for intense og ekte kjøreopplevelser.

EX1 klarte sprinten på rundt 2,3 sekunder og oppnådde toppfarten på 260 km/t på lynraske 5,1 sekunder.

Ytelsene var resultatet av den ekstreme aerodynamikken, ultralette strukturen og to elektriske motorer. De 340 hestekreftene ble sendt ned til asfalten gjennom et firehjulsdriftssystem.

Takket være karbonstrukturen og den lette vekten, brøt Peugeot EX1 konseptbil ikke mindre enn seks verdensrekorder ‒ alle godkjent av det internasjonale automobilforbundet.

Peugeot e-2008 SUV

Under Canton Motor Show i 2019 fikk en bil som høstet erfaring fra nærmere 80 år med utvikling premiere, nemlig e-2008. Franske biler skal gjerne ha en særegen stil, og det har også den SUV-modellen. Den nye designretning kommer etter filosofien om at kundene skal kunne velge mellom «alt», så SUV-modellen er tilgjengelig med både bensin, diesel og elmotorer.

e-2008 SUV har et 50 kWh batteri og en 100 kW elektrisk motor, og kan rulle 330 kilometer på en lading.

Den er den første elbilen til Peugeot i en ny æra, men langt ifra den første i en lang og innholdsrik Peugeot-historie.

Det vet vi nå.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter