Skodas nye elbil får premiere 1. september

Flere tusen nordmenn venter på Skodas elektriske SUV-modell, og 1. september får de endelig se bilen uten kamuflasje.


Skoda hører som kjent hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og der er det en ting det nå handler om ‒ e-mobilitet. Og det tsjekkiske merket har allerede tatt sine første steg.

De har allerede en elbil i den elektriske utgaven av Citigo, og de har en ladbar hybrid i form Superb PHEV. Men den virkelige elektriske revolusjonen starter først med Enyaq, en modell som ble vist fram første gang tilbake i 2017.

Den gang het bilen Vision E, og den ble deretter navnet om til Vision iV før den fikk sitt nåværende Enyaq iV tidligere i år.

Dette blir Skodas aller første elbil på den elbil-spesifikke plattformen MEB, og fornuftig nok starter de med en SUV-modell.

Bilen er 4,64 meter lang, ørlite kortere enn Skoda Kodiaq, byr på 585 liter bagasjerom og mulighet for hengerfeste, har hurtiglading og skal lukte på rekkevidder opp mot 500 kilometer for de utgavene med størst batteripakke og bakhjulsdrift.

Denne kombinasjon frister mange nordmenn.

– Det er en stor glede å endelig kunne dele at Skoda Enyaq får sin verdenspremiere 1. september. Like gledelig er at vi samtidig åpner for salg, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller. 

Norge er et viktig marked for Skodas første rene elbilmodell, og allerede i 2018 var Vision E på besøk her. Og interessen er da også stor for den produksjonsklare modellen, Enyaq.

Skoda Norge kan fortelle at flere tusen nordmenn har forhåndsbestilt elbilen, og de som ønsker Enyaq tidlig må være kjenne sin besøkelsestid.

– Det er mange som har ventet på dette lenge, så det naturligvis veldig gøy at vi kan åpne for bestillinger samme dagen som bilen har verdenspremiere – ikke minst er det fint for alle de som har ventet på dette helt siden vi åpnet for forhåndsbestillinger for litt over et år siden. Mange har gledet seg og vært tålmodige, det er vi takknemlige for. Vi er dog ganske sikre på at uansett hva dine ønsker og behov er, så imøtekommer og tilfredsstiller Enyaq dem, sier Meiner. 

Importøren er redd for at det kan bli misforståelser rundt kø-ordningen, for det er ikke automatisk slik at de som bestiller bilen først blir de som får de aller første bilene.

– Vi ønsker å være tydelige her. Kø-nummeret ditt gir deg et fortrinn med tanke på når du får bestille bilen, ikke med tanke på når den leveres. Leveringstiden avgjøres av flere faktorer, som blant annet utstyr, batteripakke, farge og interiørkombinasjoner. Slik er det for alle biler som bestilles, uavhengig av merke og modell, men det får gjerne ekstra oppmerksomhet når det er lang reservasjonsliste med kønummer. Har du et lavt kønummer, er allikevel sjansen stor for at du får bilen tidlig, understreker Meiner.

Men selv om det åpnes for salg 1. september, må eventuelle kunder smøre seg med litt tålmodighet. De første kundebilene er nemlig ventet rett over nyåret, men allerede i høst kan det komme visningsbiler slik at norske kunder kan ta Enyaq i nærmere øyesyn.

– Dette kan bli veldig gøy, og er noe vi jobber iherdig for å få til. Med den interessen som er vist for Enyaq helt siden konseptstadiet, har vi et sterkt ønske om å få til noe ekstra spesielt for alle de som venter på bilen. Vi fikk konseptbilen Vision iV til Arendalsuka i allerede 2018, så ingenting er umulig. Foreløpig kan vi ikke si mer, men jeg tror det blir en spennende høst hvor mange har mye å glede seg til, sier Meiner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter