Norge mangler fortsatt førere i toppklassen i rally-VM, men nå skal iallfall Ole Christian Veiby og Oliver Solberg kjøre for det samme teamet på det nest øverste nivået.
Det er aldri dumt å være del av et lag som faktisk er det beste, og i WRC er dette per dags dato Hyundai Motorsport.
Nå er det kun tre fabrikkslag med i rally-VM, så konkurransen er ikke så tøff som den kunne ha vært. Men man kan som kjent kun slå de som er med, og Hyundai slo både Toyota og Ford i kampen om lagtittelen i årets rally-VM.
-->
Toyota depper nok ikke altfor mye, for de fikk verdensmesteren i Sébastien Ogier. Dette var det franske rattgeniets sjuende VM-tittel på bare åtte år.
I klassen under, WRC2, var det en nordmann som gikk til topps. Mads Østberg som kjører for Citroën knep seieren kun fire poeng foran svenske Pontus Tidemand i Skoda, mens Ole Christian Veiby i Hyundai ble nummer fire.
Enda et nivå ned til WRC3 ble Petter Solbergs sønn Oliver Solberg nummer fire bak rattet på en Skoda, hvor finske Jari Huttunen hos Hyundai ble mester.
Sesongen er altså over, og de forskjellige team setter nå sammen neste års lag.
Og for Veiby og Solberg er dette gode nyheter.
Hyundai har nemlig bestemt seg for å forlenge kontrakten med Veiby, som også fikk sjansen i en ekte WRC-bil i sesongens aller siste rally. Akkurat det ble en litt delt opplevelse.
I vanskelig forhold med snø og is krasjet nordmannen under Rally Monza, og måtte bryte.
Men:
‒ Det var helt rått å kjøre WRC-bilen. Og veldig kult å avslutte sesongen i en Hyundai i20 Coupe WRC, selv om Rally Monza endte opp med å bli det vanskeligste løpet jeg har kjørt noensinne med alt av vær og veldig utfordrende forhold, sier Veiby.
Veiby har imponert Hyundai mer enn nok til å få fornyet tillit som fabrikksfører, og skal kjøre nok ett år i rally-VM med Hyundai Motorsport.
– Dette er like stort som i fjor, og jeg gleder meg til nok et år, sier Veiby.
Han skal til å begynne med ratte en Hyundai i20 R5, før han går over til en i20 N Rally2 midtveis i sesongen.
Og med seg på akkurat det får han Oliver Solberg, som har signert en kontrakt på to år for Hyundai Motorsport.
‒ Det er ordentlig gøy å få Oliver Solberg som team-kollega, han har kjørt bra i hele år. Jeg er overbevist om at han, og de rundt han, kommer til å bli en ressurs for teamet og veldig inspirerende å jobbe med.
Solberg-sønnen kjører for Sverige i rally-VM, og er ansett som et av de største talentene i rallysporten. Og han gleder seg også til å få en norsk lagkamerat.
‒ Vi går inn i mesterskapet med mål om å vinne, og representere Hyundai på en fin måte rundt i verden. Og jeg er glad for å få en annen ung fører som Ole Christian Veiby med meg i WRC2-oppstillingen, sier 19-åringen.
Begge de to skal altså kjøre i den nest øverste klassen, mens vi finner hele fire Hyundai-førere i toppklassen kun kalt WRC.
De to hovedførerne er Thierry Neuville og Ott Tänak, mens Dani Sordo og Craig Breen skal deles 3. bilen til Hyundai i toppklassen.
Neste sesong braker løs allerede i januar, og det etter planen kjøres 11 VM-runder etter at Rally Sverige er avlyst på grunn av koronapandemien.
Her er det foreløpige oppsettet for 2021: