Det er et evigvarende problem ‒ forskjellen mellom liv og lære. Dette kommer ofte til syne i politikken, hvor politikere ber befolkning gjøre en ting mens de selv gjør det motsatte.
Det skal iallfall ikke Statens vegvesen ha dette på seg, og når de nå fornyer deler av bilparken går de for det miljøvennlige alternativet. Det betyr elbiler og ladbare hybrider.
-->
‒ I klimakampen skal Vegvesenet være en del av løsningen, ikke en del av problemet, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Vi tar nå et viktig steg på veien mot nullutslipp fra bilparken vår, legger hun til.
Staten vil som kjent at vi går over til miljøvennlige alternativer når det kommer til biler, men Vegvesenet selv har ikke vært så veldig flinke til å styre etter dette. Per i dag er det en svært lav andel av bilene de har lavutslippskjøretøy, men nå blir mer enn hver femte bil nettopp slike.
De skal nemlig bytte ut 155 av bilene, og disse er enten bensin- eller dieselbiler. Og de blir altså erstattet av mer klimavennlige biler, og flesteparten blir helelektriske. De har nemlig inngått en leasingavtale som inkluderer 140 elbiler og 15 hybrider, og dette er det første steget mot en grønnere bilpark hos Vegvesenet.
‒ De neste årene ønsker vi å øke andelen miljø- og klimavennlige biler enda mer, påpeker Hovland.
Svenske Polestar er på full fart inn i det norske markedet med sin første rene elbil, Polestar 2. Denne fikk nettopp de norske biljournalistene teste, og det var stort sett skryt over hele linja.
Polestar 2 skal inn i det samme markedet som Tesla Model 3, og det betyr en ganske så luksuriøs elbil til under en halv million kroner. Og det passer åpenbart Vegvesenet også.
For de henter nå 140 Polestar 2 som har en oppgitt rekkevidde på 470 kilometer, mens de 15 andre nye bilene blir ladbare hybrider av Toyota Rav4 som kommer med en elektrisk rekkevidde på opp mot 75 kilometer.
Ingen av disse to modellene har kommet på det norske markedet ennå, så de ansatte må smøre seg med litt tålmodighet før de kan sette seg bak rattet til sine rykende ferske biler.
– For oss er det viktig at våre nye biler er miljø- og klimavennlige. Den skal ikke være for stor og dyr, men likevel stor nok for våre mange ulike formål. Videre må de være sikre og praktiske. Og selvsagt må økonomien være fornuftig, sier Hovland.
Bilene leases via et eksternt selskap, og Vegvesenet sier at de som en stor kunde har fått gode betingelser i tilknytning til de 140 elbilene.
De skal også i løpet av høsten bytte ut 50 varebiler, og disse blir også erstattet av helelektriske versjoner.
Vegvesenet har regnet seg fram til at den den totale besparelsen rundt utskiftingen blir rundt 10 millioner kroner årlig.
– Det føles veldig godt å vite at vi bidrar både til et bedre klima, et bedre miljø og vi sparer penger – penger vi kan bruke på andre samfunnsnyttige ting, sier Ingrid Dahl Hovland.
Og de ansatte som skal kjøre alle disse bilene klager nok ikke, de heller.
Les også: