Det er store sjanser for å møte på elg eller annen vilt på veiene akkurat nå. (Fotos: If)

Varsler stor elgfare

Om ikke vanskelige kjøreforhold er nok. Nå varsles det om stor elgfare. Er uhellet først ute er det en viktig ting du må gjøre.


Veldig mange biler og dyr blir ofre for viltpåkjørsler hvert år, for svært mange får dette ublide møtet. SSB teller dyrene, og i jaktåret 2022-2023 var det totalt nærmere 10.000 elg, hjort og rådyr som mistet livet grunnet bilkollisjoner.

Så i høysesongen smeller mange ganger hver eneste dag, og det er all grunn til å ta dette på alvor.

Nå melder også politiet i flere distrikter om stor elgfare, og bare den siste uken har det vært en rekke viltpåkjørsler, advarer forsikringsselskapet If.

– I mørketidsmånedene øker sannsynligheten for sammenstøt med elg og rådyr, og det er også da flertallet av ulykker som involverer elg og annet hjortevilt skjer, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Bare de siste dagene har det vært elgpåkjørsler mange steder i landet, blant annet i Elverum, Overhalla, Målselv og Porsanger. Og flertallet av kollisjoner med elg og annet hjortevilt skjer i mørketidsmånedene fra oktober til februar, viser beregninger fra If.

– Mye snø mange steder gjør at elger og rådyr trekker til steder der de kan finne mat, forklarer Clementz.

‒ Dermed krysser de veier på sin leting. Lørdag var det en elg som hadde forvillet seg inn i bebyggelsen innenfor Ring 3 i Oslo. I og rundt hovedstaden er det slettes ikke uvanlig å se rådyr i hagene, og noen ganger elg. Slik er det mange steder i landet. Så det gjelder å være observant selv i tettbygd strøk.

Forrige jaktåret som SSB har oppsummert viser tallene at 1.662 elg, 851 hjort og 7.272 rådyr mistet livet etter kollisjoner på norske veier.

Videre viser statistikken at antallet elgpåkjørsler økte med 13,9 prosent fra jaktåret 2021–2021, mens økningen i rådyrpåkjørsler var 7 prosent.

På den positive siden viser oppsummeringen at 16,2 prosent færre hjort ble påkjørt sammenlignet med forrige periode.

– Noen råd til deg som er ute og kjører på veien: Følg med på skilting om fare for vilt, kjør aktsomt, ha blikket høyt og beveg det fra side til side der det er ekstra høy risiko for å støte på elg, rådyr, hjort eller rein. Og – som alltid – tilpass farten etter forholdene, sier Clementz.

– Skiltene om elgfare gjerne er satt opp fordi det har vært mange elgpåkjørsler på strekningen. Når du ser skiltet om stor elgfare, bør du utvise ekstra stor aktsomhet, blant annet ved å redusere farten.

If sier at risikoen for å kjøre på elg og annet hjortevilt er aller størst i skumringen om kvelden og i grålysningen om morgenen.

– Da bør du være ekstra observant, sier Clementz.

Det er voldsomme krefter når en personbil i høy hastighet treffer en elg på 200–300 kilo, og selv moderne og svært sikre biler sliter med å beskytte de på innsiden mot en slik kollisjon. De fleste personskader etter sammenstøt med elg rammer hode, ansikt og nakke, opplyser If.

If har regnet på hvor mye tid en bilist har til å reagere. De forklarer at om en elg løper ut i veien 20 meter foran deg i 80-sonen, har du bare ett sekund på å stoppe.

Forsikringsselskapet sier at de alvorlige skadene oppstår særlig der elgen kommer brått på slik at bilsjåføren ikke har særlig mulighet til å bremse opp.

De legger til at det er stor fare for at sjåfør og passasjerer blir invalidisert for livet.

Om uhellet er ute er det en viktig ting å huske på.

– Hvis du kolliderer med vilt må du kontakte politiet så de kan få satt i gang den lokale fallviltgruppen med å håndtere dyret som er påkjørt, enten det ligger nær bilen eller har stukket fra kollisjonsstedet med skader, understreker Sigmund Clementz.

Forsikringsselskapene er veldig opptatt av at politi og lokal fallviltgruppe blir varslet.

Ved skader som oppstår ved viltpåkjørsler har de fleste forsikringsselskaper redusert egenandel. Du slipper også å få bonustap, forutsatt at du melder fra til politiet, som deretter kontakter aktuell fallviltgruppe, forklarer If.

Totalt viser statikken fra SSB at 15.909 hjortevilt ble registrert omkommet eller drept utenom ordinær jakt i det forrige jaktåret.

Les også:

Debatt

Les mer om:

If Viltpåkjørsler