Denne vanvittige elektriske terrengbilen setter nå kurs for Norge. (Fotos: M-Hero)

Vanvittig elektrisk terrengbil klar for Norge

Et nærmere fem meter langt elektrisk terrengmonster setter nå kurs for Norge, så denne bør stå på ønskelista til mange hytteeiere.


For snaut et år siden startet produksjonen av en elbil som skapte oppsikt over i Kina. Dongfeng-eide Mengshi hadde nemlig klar elbilen M-Hero I, et terrengdyr med over 1.000 hk og 500 kilometer rekkevidde. Og en motor til hvert av hjulene.

Bilen går inn i samme segmentet som den elektriske Hummeren og Teslas Cybertruck, og er en kriger i ordets rette forstand. Mengshi betyr nemlig kriger på kinesisk, og det er også dette navnet M-Hero spiller på.

Den første krigeren til M-Hero heter ganske greit I, som i romertallet 1. Og dette er en vanvittig terrengbil.

Nå er ikke spesifikasjonene for den som setter kurs for Norge bekreftet, men om vi tar utgangspunkt i den som gikk inn i produksjon i april i fjor så er dette en 4,99 meter lang bil som strekker seg hele 1,94 meter til værs. Og som er rett over 2 meter bred.

Akselavstanden er også formidabel, 2,95 meter, og det samme er batteriet. Det er på rundt 140 kWh, og over i Kina åpnet det altså for en rekke på 505 kilometer.

Dette er også en tung bil med en egenvekt som kan nå helt opp mot 3.300 kilo, mens bruttovekten kan nå hele 3.800 kilo.

Men alt dette er altså kinesiske spesifikasjoner, så vi får vente å se hva M-Hero I kan by på når det er på plass.

De som skal sørge for det er Electric Way, den norske importøren som også tar inn Dongfeng-eide Voyah.

‒ M-Hero er en spektakulær og luksuriøs terreng-SUV som vi har gledet oss lenge til å introdusere i Norge. Vi våger å kalle det årets tøffeste bilnyhet, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way.

Dongfeng er kjent som en av de fire store statseide bilselskapene i Kina, og står bak flere merker og en rekke biler. Electric Way har altså banet vei for Voyah her i Norge, og nå er det duket for det andre Dongfeng-merket.

‒ Vi har av ulike årsaker ventet med å introdusere nye modeller i det norske markedet det siste året, men i 2024 kommer det mange spennende nyheter fra oss, og det er skikkelig moro å starte utrullingen med M-Hero I, sier Sulland.

I likhet med elbilmerket Voyah er M-Hero også noe som umiddelbart tiltrekker seg oppmerksomhet, og skal vi dømme etter bildene stopper ikke denne for noe.

‒ Dette er en bil som er state-of-the art etter 2024-standard, sir Sulland.

‒ Detaljene for den europeiske versjonen er ennå ikke helt klare, men bilen er en 5-seters helelektrisk 4WD-SUV. Den har totalt fire motorer med en samlet effekt på 800 kW, noe som tilsvarer 1.088 hk. Vi snakker om en skikkelig kraftkar.

Hva herligheten kommer til å lande på av pris er fortsatt ikke klart.

‒ Det sier seg selv at dette ikke er en bil for hvermansen, men vi har veldig god tro på at den vil appellere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler, sier Sulland.

‒ Vi kan love svært høyt nivå på interiør og teknologi og designet snakker jo for seg selv. Du synes ganske greit i både gate og terreng når du kommer i en M-Hero.

Electric Way håper å ha de første bilene klare for prøvekjøring før sommerferien, og planen er at de første M-Hero I skal leveres i månedsskiftet august/september.

Les også:

Debatt