Dette er BYD Seal U, den tredje Ocean-modellen til det store kinesiske merket som finner veien til Norge. (Fotos: BYD)

SUV-modellen BYD Seal U lansert

BYD Norge har det travelt, og nå følger den tredje nye elbilen på kort tid. Her er prisen og rekkevidden for BYD Seal U.


Kinesiske BYD med selveste Warren Buffett som en av eierne satser knallhardt, og det inkluderer det norske markedet. Her er de allerede på plass med personbilene Han, Tang og Atto 3, og har nylig lansert Dolphin og Seal 4x4 som er elbiler i Ocean-serien.

Nå er det også klart for Seal U, den tredje nye elbilen på en måned. Dette er åpenbart en søster av den med firehjulsdrift i navnet, men U betyr at den rager høyere fra bakken. Så ja, i motsetning til sedanen Seal 4x4 er Seal U en SUV, og U står da også for Utility.

-->
Dette er en bil som ifølge importør RSA befinner seg i D-segmentet og plasserer seg dermed mellom SUV-modellene Tang og Atto 3, og er 4,79 meter lang, 1,89 meter bred og 1,67 meter høy. Den byr også på en akselavstand 2,77 meter, og et flatt gulv bør også sikre grei benplass bak.

Aller bakerst er det et bagasjerom på ganske gavmilde 552 liter, men om man trenger mer plass kan seteryggene bak legges ned og det åpenbarer seg 1.440 liter.

Det praktiske er også ivaretatt med et hengerfeste som åpner for å dra 1.300 kilo, og på toppen åpner også Seal U for 75 kilo med taklast.

Designet kalt Ocean Aesthetics med sin X-front og U-lykter er selvsagt på plass, og det er heller ikke mye å utsette på bølgene som denne havinspirerte elbilen lokker med.

På innsiden er det også bølger i dashbordet, og BYD sier at de har designet interiøret slik at blir en moderne og funksjonell atmosfære med gjennomtenkte elementer.

Der finner vi blant annet en sentralt plassert skjerm på 15,6 tommer som kan roteres, og det er praktiske løsninger som Spotify-integrasjon og støtte for Android Auto og Apple CarPlay ‒ og selvsagt en app som gir føreren oversikt over bilen selv fra sofakroken.

Av utstyr trekker BYD Norge frem trådløs mobillading, flerfarget atmosfærelys, lys- og regnsensor, Head-up Display, dynamisk velkomstlys, tre Isofix-fester, V2L-adapter, Infinity lydsystem og elektrisk bakluke.

Et annen utility er et stort panorama soltak, for denne praktiske løsningen gir en lys og luftig kupe.

‒ Man får umiddelbart en følelse av god kvalitet når man setter seg inn i BYD Seal U, mener salgssjef i BYD Norge, Simen Wøien Christensen.

BYD Seal U er allerede kollisjonstestet av Euro NCAP, og er en bunnsolid bil med 5 stjerner. Det takket være blant annet en rekke avanserte førerassistansesystemer (ADAS) drevet av fire radarer og et kamera. 

Seal U kan blant annet skilte med automatisk nødbrems, adaptiv cruisekontroll, parkeringssensor foran og bak, 360-graders kamera, kollisjonsvarsling foran og bak, filskifteassistent, ryggevarsling, intelligent fartspilot, blindsonevarsling og automatisk fjernlystassistent.

Batteriet spiller også inn på sikkerheten, og her skal Blade-løsningen uten det kontroversielle kobolt-materialet vise vei både når det kommer til sikkerhet, holdbarhet og energitetthet.

Når vi er på batteri. 

BYD Seal U kommer med et på 87 kWh, og dette åpner for en rekkevidde på 500 kilometer. Hjemmeladingen er på 11 kW, mens hurtigladingen som opplyses 30-80 prosent går på 28 minutter. Pluss dermed på noen minutter for 20-80 prosent lading som de fleste merkene nå opplyser. 

Og ja, den har også varmepumpe. 

‒ Dette er en bil vi tror vil treffe norske barnefamilier svært godt, sier Christensen.

‒ Her får man en stor familiebil med romslig bagasjeplass, lang rekkevidde og praktiske løsninger til en fantastisk pris. Det er ikke uten grunn at BYD er verdens største elbilprodusent. Nok en gang beviser BYD at premium kvalitet kan leveres til folkelige priser. 

Prisen ja. BYD Norge sier at de første Seal U allerede er på vei ut til de 65 forhandlerne. 

‒ Vi har allerede fått inn en ankomst med demo- og prøvekjøringsbiler, så nå kan man oppleve BYD Seal U hos nærmeste forhandler. Den er leveringsklar til kunder fra juni, sier Christensen,

Prisen er satt til 399.900 kroner, og dette inkluderer utstyrspakken Design til en verdi av 69.000 kroner.

‒ Hvis du setter pris opp mot plass, utstyr og rekkevidde, tørr jeg påstå dette er et av markedets beste bilkjøp, sier en offensiv Christensen.

Her er bilder av den tredje Ocean-modellen, og den sjette personbilen fra BYD som finner veien til Norge ‒ BYD Seal U:

Bildeserie
Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler BYD BYD Seal U