Årets Formel 1-sesongen ble blinket i gang med Bahrain Grand Prix sist lørdag, og endte som stort sett alle løpene i fjor – med en suveren Max Verstappen i Red Bull et hav foran alle andre.
Men konkurrentene har ikke tid til å slikke sårene, for bare en uke senere er det klart for sesongen andre F1-runde – Saudi-Arabia Grand Prix. Ja, også denne runden kjøres på en lørdag, så vær obs på det.
Det er også duket for en debutant i Saudi-Arabia, for Aston dukker opp med sin mest førerfokuserte Vantage noensinne. Og denne bør være kapabel til å lede Formel 1-bilene rundt banen som en offisiell FIA Safety Car of Formel 1.
Du får selv sett bilen under formasjonsrunden før det hele braker løs med selve løpet, og bilen vil deretter stå parkert ved utgangen av pitlane. Der er den klar til å rykke ut om det skjer ting ute på banen som krever en sikkerhetsbil.
Nye Aston Martin Vantage fikk sin debut for bare tre uker siden sammen med racerbilene Vantage GT3 og AMR24 ‒ sistnevnte bilen som Fernando Alonso og Lance Stroll skal kjøre under selve løpet lørdag.
‒ Vantage er selve essensen av Aston Martin-merket, så for å se den raskeste, mest førerfokuserte Vantage til dags dato spille en så viktig rolle i den prestisjetunge FIA Formel 1 World Championship er en kilde til stor stolthet for oss, sier Marco Mattiacci, Global Chief Brand and Commercial Officer i Aston Martin.
‒ For merkevarebevissthet er det ingen global, høyoktan sportsserie som kan matche F1. Ved å bygge på de naturlige synergiene mellom sporten og Aston Martin, vil racingfans ikke bare se Aston Martin Aramco Formula One Team AMR24 på bane, men også to av våre mest spennende ytelsesmodeller, Vantage og den prisbelønte DBX707.
Vantage er en potent sak med en håndbygget 4.0 Twin-Turbo V8-motor med 665 hk og 800 Nm, og har 30 prosent mer kraft målt mot den forrige modellen. Nye Vantage klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder og har en toppfart på 325 km/t.
Det betyr at Vantage Safety Car selv uten modifiseringer bør klare oppgaven med bravur, for dette er en helt original bil rent ytelsesmessig. Altså ingen motoroppgradering, ingen endringer i kjølesystemet og ingen oppgradering av bremseytelsen.
Bilen er åpenbart født for sikkerhetsbil-rollen.
‒ Det er en glede å kjøre Aston Martin Vantage. Bilen kommer fra en utrolig blodlinje, og denne nyeste versjonen er den raskeste til nå, sier føreren av sikkerhetsbilen, Bernd Mayländer.
‒ Mitt første inntrykk var veldig positivt, da jeg umiddelbart kunne føle forbedringen i håndtering og, selvfølgelig, kraft. Vi trenger en bil som er rask og fokusert, slik at vi kan reagere raskt og trygt når vi mottar oppfordringen om utplassering på banen, og Vantage sørger for det. Jeg har likt å kjøre Vantage i løpet av de siste tre sesongene, og jeg er glad for å nå være en av de første som kjører den nye Vantage og opplever dens fulle ytelsesstamtavle på verdens beste baner.
Nå er dette selvsagt ikke en helt standard Vantage, for sikkerhetsbilene må gjennom en ganske streng prosess for å bli en offisiell FIA Safety Car til Formel 1.
Bilen er satt opp maks aggressivt, og har en modifisert gulvaerodynamikk og en utvidet og mer profilert frontsplitter. For ekstra marktrykk er det en ny bakvinge, mens FIA-lysstangen også har en ny aero-profilering ettersom «hvert millisekund med ytelse er avgjørende mens den leder flokken av F1-biler med raskt avkjølende dekk», som Aston Martin selv beskriver det.
På innsiden av Vantage Safety Car er det plassert en masse hjelpemidler for både føreren og passasjeren. Produksjonssetene er også byttet med noen Pole Position-seter, så både Mayländer og passasjer bør sitte godt plantet mens de flyr rundt banen.
En skreddersydd midtkonsoll er utstyrt med bryterutstyr for å kontrollere FIA-systemene, sammen med skjermer som viser live rundetider, baneposisjonen til alle bilene og et ryggekamera.
Men dette er fortsatt en Aston Martin, så på innsiden er interiøret i en unik Lime Essence-trim som et nikk til merkets egne racingfarger.
‒ Hver tanke, hver idé, hvert stykke teknologi og hvert pennstrøk som gikk inn i Vantage kan nå nytes av F1-fansen, sier Roberto Fedeli, Group Chief Technology Officer i Aston Martin.
‒ Denne nye bilen er allerede den raskeste og mest førerfokuserte Vantage til nå, noe som gjør den perfekt for denne unike jobben, så å gjøre den om til en offisiell FIA Safety Car i Formel 1 var først og fremst en oppgave å legge til alt FIA-utstyret. Selvfølgelig har den ekstra aero som ikke finnes på landeveisbilen for å sikre at den kan angripe racerbanen og vise frem egenskapene til vår nyeste ultra-luksusbil med høy ytelse.
Marco Mattiacci nevnte også en Aston Martin DBX707, og denne får vi virkelig håpe vi slipper å se lørdag. For denne debuterer som Medical Car, og er lakkert i de samme Aston Martin Racing Green-fargene som Aston Martin Aramco Formula One Team-bilene.
Her er bilder av den som skal lose F1-bilene rundt banen minst en gang lørdag, men blir det et dramatisk løp kan den også dukke i TV-ruta flere ganger under Saudi-Arabia Grand Prix: