HjemNyheterVAG og VW kutter utslippene

VAG og VW kutter utslippene

Det er de små tingene som gjør de store forandringene. Hos Volkswagen-gruppen står blant annet LED-pærer bak betydelige CO2-besparelser.

Ja, den tyske Volkswagen-gruppen (VAG) har sitt å gjøre opp for. Tilbake i 2015 ble det avslørt at de jukset med utslippstallene rundt dieselbiler, som slapp ut langt mer enn det som var lovlig.

- Annonse -

Flere rettssaker og enorme bøter fulgte, og VAG selv bestemte seg raskt for å kaste seg på den grønne bølgen.

Resultatet av dette ser vi allerede. Det kommer en bølge med nye elbilmodeller fra den tyske gruppen, blant annet bilen de mener blir like viktig som det Bobla og Golfen en gang var ‒ folkemodellen ID. 3.

Men VAG nøyer seg ikke med kun å lage elbiler ‒ de vil også bli klimanøytrale.

Det innebærer store endringer i produksjonen, og hvordan og hvor mye strøm de bruker.

- Annonse -

I februar 2019 tok de ytterligere et steg rundt den grønne satsingen, og etablerte sitt eget karbonfond som de 12 merkene i gruppen kan søke midler gjennom.

Og det er ikke småtterier de putter inn i dette.

VAG sier selv at det skal tilføres 25 million euro hvert eneste år, altså godt over 200 millioner kroner. Dette er midler som gruppen selv skal bruke til å finansiere sine egne klimaprosjekter rundt på de mange lokalene de har rundt om i verden.

I tillegg til at prosjektene som støttes skal dempe karbonavtrykket må de også være overførbar til andre av gruppens steder før de blir godkjente.

- Annonse -

Kommer for eksempel Seat opp med en løsning som gjør at de slipper ut mindre CO2, må også dette være mulig å gjøre for eksempelvis Porsche for at de skal få støtte fra karbonfondet.

Fondet er altså under ett år gammelt, men allerede nå ser VAG resultater. Totalt påstår gruppen selv at de har spart 170.000 tonn karbon, og det er et stort spenn rundt prosjektene som har fått støtte så langt.

Her er noen av tiltakene VAG-gruppens medlemmer har gjennomført med støtte fra fondet.

  • «LED-belysning»-prosjekt: I ni av konsernets produksjonsanlegg ble det iverksatt totalt 33 tiltak for å endre belysningen til LED.
    Resultatet: 116.000 tonn årlig.
  • «Kjøleforsyning»-prosjekt: I Kassel ble og blir kjøleelementer erstattet av såkalte separasjonskretssystemer. De har så langt erstattet 150 kjøleenheter. De nye separasjonskretsene reduserer energiforbruk betraktelig ettersom de er langt mer effektive.
    VAG har også sett at slike separasjonskretssystemer kan monteres fra starten av i nye anlegg. I 2019 ble 13 systemer ettermontert.
    Total CO2-reduksjon: 1.350 tonn årlig.
  • «Diverse infrastruktur»-prosjekter: Her ble nye energieffektive pumper installert. Samtidig ble bygningstak renovert og et nytt kjølesystem for kabinettet installert. Prosjektet startet 1. juli og ble fullført 31. desember 2019.
    CO2-reduksjon: 2.000 tonn årlig.
  • Prosjekt «maling og tørking»: Volkswagen installerte et belastnings-avhengig styringssystem på Hannover-anlegget. Teknologien er testet og kan utvides til andre steder i løpet av de neste årene.
    Det belastnings-avhengige kontrollsystemet sparer rundt 1.200 tonn CO2 årlig. I tillegg ble det iverksatt ytterligere tiltak i dette prosjektet, som vil spare totalt 1.800 tonn CO2 ved utgangen av året.
    CO2-reduksjon: 3.000 tonn årlig.
  • «Vaskeprosesser»-prosjekt: Industrielle vaskemaskiner ble optimalisert flere steder i konsernet. Totalt ble rundt 30 systemer teknisk utstyrt med såkalte frekvens-omformere.
    I tillegg var driftsparametere som trykk og volumstrøm, temperaturer og ventetid optimalt justert. Prosjektet startet 1. juli og ble avsluttet ved utgangen av året.
    CO2-reduksjon: 2.900 tonn årlig.
  • Prosjekt «andre produksjons-prosesser»: Moderne teknologi rundt temperatur-regulering ble installert på tre støpemaskiner. I støpeprosessen er det viktig å varme opp eller avkjøle de riktige områdene av matrisen til rett tid. For dette formålet kjører opptil 40 varme- og kjølekretser i formene.
    Ved hjelp av strømnings- og temperatursensorer kan den nye teknologi fordele varmestrømmen så intelligent at enorme energibesparelser oppnås gjennom intern varmegjenvinning.
    Prosjektet ble implementert i andre halvdel av 2019, og fullført innen utgangen av året.
    CO2-reduksjon: 2.500 tonn årlig.

Dette er altså bare noen av prosjektene VAG’s karbonfond har gitt støtte til, og de er bare i startgropen. Bare i 2020 er over 100 nye prosjekter allerede godkjent, så den tidligere dieselverstingen er veldig godt i gang med sin grønne satsing.

Når det gjelder merket Volkswagen satser de også tungt på dette området, og deres mål er å bli karbonnøytral i 2050.

De er allerede i gang med å øke andelen av fornybar energi i de eksterne strømforsyningene betydelig, og kraftstasjonen i Wolfsburg bygges nå om fra kull til naturgass.

De vil altså øke tilførselen av fornybar elektrisitet til sine fabrikker.

– Vi vil øke andelen av grønn energi i tilførselen til våre fabrikker betydelig i år, fra 70- til 90 prosent, sier Andreas Tostmann, styremedlem med ansvar for produksjon og logistikk hos Volkswagen.

Her er Volkswagen-fabrikken i Emden.
Her er Volkswagen-fabrikken i Emden.

Per i dag er altså strømtilførselen til Volkswagens 16 fabrikker over hele verden foruten Kina på rundt 70 prosent fornybar energi, og som Tostmann sier skal dette tallet opp til 90 prosent i 2020.

Den store satsingen skjer altså i Wolfsburg, som fikk levert de første delene til et nytt, høyeffektivt varmekraftverk for et par uker siden. Dermed er ombyggingen av energiforsyningen til Volkswagens hovedproduksjon i gang, og innen 2022 vil overgangen til naturgassdrift være fullført.

CO2-utslippene knyttet til elektrisitet og oppvarming ved fabrikken i Wolfsburg skal reduseres med 60 prosent, eller rundt 1,5 millioner tonn per år.

Det tilsvarer utslippet fra ca. 870 000 privatbiler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her