Annonse
Hjem Elbiler Utvikler batterier med 1.000 km rekkevidde

Utvikler batterier med 1.000 km rekkevidde

En god og en dårlig nyhet. Et sveitsisk selskap utvikler batterier som skal gi elbilene 1.000 kilometers rekkevidde, men vi må vente noen år på disse.

Rekkeviddeangst var et begrep som kom med de første elbilene, som litt flåeste sagt sto mer på parkert på ladestasjonen enn de kjørte rundt på veiene.

Fortsatt er det mange som er skeptisk til elbilene på grunn av en betydelig kortere rekkevidde enn de tradisjonelle bilene, men mange av de nyeste snuser nå på 500 kilometer på en god dag.

Nå er det så mange som forsker på batteriteknologien at vi høyest sannsynlig vil se en stadig forbedring i rekkevidden, og blant disse finner vi et norsk selskap.

Institutt for energiteknikk (IFE) med hovedkontor på Kjeller utenfor Lillestrøm kunne i fjor sommer avsløre at de hadde fått et gjennombrudd i forskning med å erstatte dagens grafitt med silisium i batteriene.

Saken fortsetter under Annonsen

Om det går som IFE drømmer om kan vi i framtiden få mobiltelefoner som ikke trengs å lade på dagevis, og elbiler med en rekkevidde på 1.000 kilometer eller til og med enda mer.

Les mer om dette her.

Men de er ikke alene om å strekke seg etter 1.000-grensen for elbiler.

Nå melder nemlig et sveitsisk selskap kalt Innolith at de også har et gjennombrudd, og igjen snakkes det om en rekkevidde på 1.000 kilometer.

De påstår at de utvikler verdens første 1.000 Kw/kg-batteri, og dette skal også bety en rekkevidde på 1.000 kilometer på en lading.

Det Innolith har gjort er å erstatte eksotiske og dyre materialer i batteriet, og kombinert dette med en høy energitetthet.

Batteriene som selskapet har utviklet bruker ifølge dem selv noe som er kalt «uorganisk elektrolytt», som gjør at batteriene heller ikke bli antennelig. Batteriene skal altså også fjerne elbil-brannene som noen ganger oppstår.

‒ Elbil-revolusjonen stoppes for tiden av begrensningene rundt tilgjengelige batterier, forklarer Sergey Buchin, administrerende direktør i Innolith AG.

‒ Forbrukerne vil ha en tilstrekkelig rekkevidde på en enkelt lading i en rimelig elbil, og ha tillit til at den ikke kommer til å ta fyr. Innolith Energy Battery er gjennombruddsteknologien som potensielt kan møte alle disse behovene.

Og holdbarheten på de nye batteriene bør det heller ikke være noe å utsette på.

For Innolith har allerede et bateriprodukt som er testet ganske så grundig, Grid-Scale Power Battery. Disse batteriene sitter i en stor batteripark som selskapet PJM har i USA, og har ifølge sveitserne dokumentert at de kan fullades hele 55.000 ganger. Dette er mellom 10 og 100 ganger mer enn dagens litium-ion-batterier.

Basel-selskapet sier at de nå skal teste de nyeste batteriene i et tysk pilotprosjekt, etterfulgt av lisensierte partnerskap med store batteriselskap og bilprodusenter.

Alt dette mener Innolith vil ta mellom tre og fem år, så du trenger ikke å avbestille den nye elbilen riktig ennå.

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,776FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker