Utvikler batterier med 1.000 km rekkevidde

En god og en dårlig nyhet. Et sveitsisk selskap utvikler batterier som skal gi elbilene 1.000 kilometers rekkevidde, men vi må vente noen år på disse.


Rekkeviddeangst var et begrep som kom med de første elbilene, som litt flåeste sagt sto mer på parkert på ladestasjonen enn de kjørte rundt på veiene.

Fortsatt er det mange som er skeptisk til elbilene på grunn
av en betydelig kortere rekkevidde enn de tradisjonelle bilene, men mange av de
nyeste snuser nå på 500 kilometer på en god dag.

Nå er det så mange som forsker på batteriteknologien at vi høyest
sannsynlig vil se en stadig forbedring i rekkevidden, og blant disse finner vi
et norsk selskap.

Institutt for energiteknikk (IFE) med hovedkontor på Kjeller
utenfor Lillestrøm kunne i fjor sommer avsløre at de hadde fått et gjennombrudd
i forskning med å erstatte dagens grafitt med silisium i batteriene.

Om det går som IFE drømmer om kan vi i framtiden få mobiltelefoner som ikke trengs å lade på dagevis, og elbiler med en rekkevidde på 1.000 kilometer eller til og med enda mer.

Les mer om dette her.

Men de er ikke alene om å strekke seg etter 1.000-grensen
for elbiler.

Nå melder nemlig et sveitsisk selskap kalt Innolith at de også
har et gjennombrudd, og igjen snakkes det om en rekkevidde på 1.000 kilometer.

De påstår at de utvikler verdens første 1.000 Kw/kg-batteri,
og dette skal også bety en rekkevidde på 1.000 kilometer på en lading.

Det Innolith har gjort er å erstatte eksotiske og dyre
materialer i batteriet, og kombinert dette med en høy energitetthet.

Batteriene som selskapet har utviklet bruker ifølge dem selv
noe som er kalt «uorganisk elektrolytt», som gjør at batteriene heller ikke bli
antennelig. Batteriene skal altså også fjerne elbil-brannene som noen ganger
oppstår.

‒ Elbil-revolusjonen stoppes for tiden av begrensningene rundt
tilgjengelige batterier, forklarer Sergey Buchin, administrerende direktør i
Innolith AG.

‒ Forbrukerne vil ha en tilstrekkelig rekkevidde på en
enkelt lading i en rimelig elbil, og ha tillit til at den ikke kommer til å ta
fyr. Innolith Energy Battery er gjennombruddsteknologien som potensielt kan
møte alle disse behovene.

Og holdbarheten på de nye batteriene bør det heller ikke
være noe å utsette på.

For Innolith har allerede et bateriprodukt som er testet
ganske så grundig, Grid-Scale Power Battery. Disse batteriene sitter i en stor batteripark
som selskapet PJM har i USA, og har ifølge sveitserne dokumentert at de kan fullades
hele 55.000 ganger. Dette er mellom 10 og 100 ganger mer enn dagens litium-ion-batterier.

Basel-selskapet sier at de nå skal teste de nyeste batteriene
i et tysk pilotprosjekt, etterfulgt av lisensierte partnerskap med store
batteriselskap og bilprodusenter.

Alt dette mener Innolith vil ta mellom tre og fem år, så du trenger
ikke å avbestille den nye elbilen riktig ennå.

Les mer om:

Elbiler Nyheter