HjemElbilerNorsk teknologi kan gi elbiler enorm rekkevidde

Norsk teknologi kan gi elbiler enorm rekkevidde

Norske forskere hevder at de har knekt koden rundt batterikapasitet, noe som kan gi elbiler en rekkevidde på 1.000 kilometer og mer til.

Rekkevidde, ladestasjoner og ladehastighet er de tre store utfordringene for elbilene. Det skjer ting rundt alle tre.

- Annonse -

Til tross for at elbil-organisasjoner og NAF hevder at det går altfor tregt med infrastrukturen rundt ladestasjoner spesielt i distriktene, vet vi at aktører som Ionity og Fortrum driver hurtiglademarkedet framover. Norge har allerede fått sin første lynladestasjon i Ås utenfor Oslo, og flere er på gang.

Nye elbiler åpner også for raskere lading, og både den kommende Jaguar I-Pace og Audi e-tron har ladekapasitet som kan fylle batteriene langt raskere enn de fleste av dagens elbiler om ladestasjonene tillater dette.

I framtiden vil det altså være mulig å lade opp elbilene på godt under timen, kanskje helt ned i ti minutter.

Så var det dette med batterikapasitet da.

- Annonse -

Her er det revolusjonerende nyheter på gang.

Institutt for energiteknikk (IFE) med hovedkontor på Kjeller utenfor Lillestrøm hevder nemlig at de har knekt batteri-koden, og løst problemet forskere over hele verden har strevd med; hvordan høyne kapasiteten uten at det går utover batteriets levetid.

– Du kan si at vi har funnet x-faktoren vi har lett etter. Dette har et helt enormt potensial og er noe forskere over hele verden forsøker å få til, understreker forskningsdirektør Arve Holt.

IFE er en uavhengig norsk forskningsstiftelse, og blant hovedoppgavene er å utvikle sikker og miljøvennlig teknologi innen fornybar energi, petroleumsutvinning og CO2-håndtering.

- Annonse -

Dette inkluderer altså batteriteknologi, og forskningsresultater viser at teknologi de har utviklet kan oppnå tre til fem ganger så høy ladekapasitet ved å erstatte dagens grafitt med silisium i batteriene.

Sammen med utviklingen rundt andre områder i batteriteknologien kan dette bety at vi i framtiden kan få mobiltelefoner som ikke trengs å lade på dagevis, og elbiler med en rekkevidde på 1.000 kilometer eller til og med enda mer.

Instituttet sier at de nå jobber med å patentere teknologien, og at de parallelt jobber med flere norske og internasjonale selskaper for å teste det nye batterimaterialet grundig.

– Vi har testet at det fungerer i lab-skala med gode resultater. Nå som vi har fått støtte av Forskningsrådet i FORNY2020-programmet skal vi teste det videre sammen med internasjonale industripartnere og se om det fungerer i deres industrielle prosesser, sier Marte O. Skare, som er en av forskerne i prosjektet.

‒ Prosjektet som skal sette fokus på å bringe det nye materialet til markedet har vi kalt SiliconX, og det blir svært spennende å få jobbe mot så store mål sammen med Kjeller Innovasjon, sier Marte O. Skare, som er en av forskerne i prosjektet.

Kjeller Innovasjon som hun nevner er et innovasjonsselskap, og sammen med 15 forskning- og utviklings-miljøer og næringslivspartnere utvikler de ideer og forskningsresultater kommersielt.

Hos IFE er det rundt 600 fast ansatte, og om lag 20 forskere jobber med silisiumrelatert forskning i sektoren for energi- og miljøteknologi.

Nøkkelfaktoren er altså silisium. Målet er at dette materialet skal erstatte dagens grafitt i batterier, men da må det fungere stabilt i noen som kalles den negative elektroden (anoden) i litium-ionbatteri. Dette er batterityper som vi finner i nesten all teknologi, slik som elbiler, mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner.

Ifølge IFE kan silisium i teorien ha 10 ganger så høy kapasitet som grafitt, men til nå har problemet vært at silisiumet sprekker opp og ødelegges når det lades opp og ut igjen.

Etter flere års forskning og eksperimentelle forsøk med nanopartikler av blant annet silisium, har de norske forskerne langt på vei klart å stabilisere dette som et anode-materiale.

De har altså knekt koden.

– Inne i de nye nanopartiklene er det en finfordelt blanding av silisium og et annet materiale som vi gjerne kaller matrisen. Denne matrisen skal hjelpe silisium med å tåle den store volumendringen det går gjennom når det lades og utlades, forklarer Asbjørn Ulvestad, som er forsker og leder av IFE’s forskningsinnsats i SiliconX-prosjektet og en av oppfinnerne bak den unike teknologien.

Dette er en potensiell gullgruve, og i samarbeid med Kjeller Innovasjon undersøker de hvilke forretningsmodeller som er aktuelle. På samme tid videreutvikler de materialet i sine lokaler på Kjeller, og tester den nye teknologien videre.

Rent teknisk består utfordringen i at silisiumpartiklene ekspanderer med opptil 400 prosent under lading, og trekker seg tilbake under utlading. Dette tåler partiklene dårlig, og etter gjentatte utvidelser sprekker partiklene.

Metoden som de skarpe hjernene ved IFE har utviklet gjør at man får økt stabilitet i bytte mot noe av kapasiteten til silisium. Dette kan sammenlignes med en motor som har 1.000 hestekrefter, men som kun tåler et par turer før den skjærer seg. Men skrus effekten ned til 500 hestekrefter holder den en vanlig levetid.

Ettersom kapasiteten ved bruk av silisium i utgangspunktet er opp til 10 ganger så høy, er sluttresultatet et materiale med 3-5 ganger høyere kapasitet enn grafitten som brukes i dagens batterier.

Tar vi høyde for at elbilene har en rekkevidde på 400 kilometer er det bare å gange opp.

Det er med andre ord litt av en revolusjon.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her