Normalt sier man at noe økte sakte, men sikkert. Det kan man ikke si om elbillandelen i det norske nybilsalget, for her har det vært en eksplosjonsartet utvikling.
Tall for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser denne utrolige utvikling når det kommer til andel nullutslippsbiler av det årlige nybilsalget:
- 2017: 20,9 prosent
- 2018: 31,2 prosent
- 2019: 42,4 prosent
- 2020: 54,3 prosent
- 2021: 64,5 prosent
- 2022: 79,3 prosent
- 2023: 82,4 prosent
- 2024: ?
Som vi ser har andelen skutt i været fra 21 prosent til 82 prosent på bare seks år, noe som rett og slett er ellevilt. Eller mer passende i denne anledningen ‒ elvilt.
Så vil denne trenden fortsette? Spørsmålet er spesielt aktuelt i 2024, for til neste år har myndighetene satt seg som mål at alle nybilene som selges skal være nullutslipp.
Og svaret er kanskje, om vi legger en ny undersøkelse til grunn.
En undersøkelse utført av YouGov for elbilmessen eCarExpo viser at det er de yngre av oss som er lokomotivet i overgangen til elbiler, og i den kommer fram at 20 prosent av de spurte mellom 18-29 år og 28 prosent mellom 30-39 år allerede har kjøpt seg elbil.
De litt eldre er mer skeptiske, og 19 prosent over 60 år sier at de eier en elbil.
Videre svarer 45 prosent av de under 30 år at de vurderer en elbil ved neste korsvei, og 37 prosent av de i 30-årene svarer det samme. Hopper vi opp til de som har rundet 60 år er det kun 16 prosent som sier at de vurderer elbil.
‒ Undersøkelsen viser at den yngre garde er mer interessert i elbiler, sier Anna Fägersten, markedssjef i Europas største elbilmesse eCarExpo.
‒ Sammenlikner vi aldersgruppene er det faktisk kun 14 prosent mellom 18-29 år, som prinsipielt er imot. 26 prosent av de over 60 år er enige. Dette er ikke overraskende tall – vi jobber aktivt med å spre kunnskap om elbiler.
Oslo er som kjent Norges hovedstad, men ikke når det kommer til elbiler, viser undersøkelsen.
Der må de se seg slått av den gamle hovedstaden, for i Bergen og resten av Vestlandet eier 29 prosent en elbil. Dette tallet faller til 24 prosent i Oslo, så 1-0 til Bergen der.
Men i framtiden vil dette flate seg ut, uansett hvor i landet man måler. For undersøkelsen viser at 3 av 10 vurderer å kjøpe elbil i løpet av de neste tre årene ‒ uansett hvor i landet de bor.
Og det er også ganske balanserte når det kommer til kjønn, 34 prosent menn mot 25 prosent kvinner vurderer å kjøpe elbil i løpet av de neste tre årene.
En annen interessant ting som kommer fra i undersøkelsen er grunnen til at de vurderer elbil. Kun 48 prosent mellom 18-29 år peker på at lading er rimeligere enn bensinfylling, mens hele 62 prosent mellom 30-39 mener det samme.
Norge har blitt et globalt fyrtårn for elbilsalg grunnet gode incentiver, og disse veier særlig tungt i aldersgruppen 30-39 år på landsbasis. 48 prosent oppgir nemlig dette som årsak til at de vil kjøpe elbil, viser undersøkelsen.
På landsbasis oppgir 39 prosent miljøperspektiv som årsaken til at de har elbil eller vurderer å gå til innkjøp av en.
– Det er noe overraskende at det er flest i aldersgruppen 40-49 år som oppgir dette som en viktig faktor, men godt at det ikke bare er de unge som bryr seg om miljø, sier Fägersten.
– Det er også grunnen til at man på eCarExpo Oslo vil kunne oppleve mer av økosystemet rundt elbilene, slik som solkraft, lading, hydrogen og andre spennende innovasjoner som er viktig for det grønne skiftet.
eCarExpo har på få år vokst seg til Europas største messe for elektriske biler, og nå er det for aller første gang også duket for en messe i Norge.
Det skjer på samme arena som Oslo Motor Show arrangeres, på Nova Spektrum (tidligere kjent Norges Varemesse) i Lillestrøm andre helgen i februar, altså om tre uker.
Les også: