Ford introduserte Kuga-modellen tilbake i 2008, og kjørte på med en ny generasjon allerede i 2012. Deretter kom dagens 3. generasjon i 2019, og nå er det altså klart for en ny Kuga.
Ford sier at den har et fornyet design, gitt den klasseledende tilhengervekt, en forbedret drivlinje og at de for aller første gang baner vei for en litt røffere Active-variant.
‒ Med nye Kuga tar vi kvaliteten ‒ som har gjort dette til Europas mest solgte ladbare hybrid to år på rad, og på god vei til å bli det også i 20231 ‒ til et enda høyere nivå, sier Jon Williams, general manager, Ford Blue, Europe.
‒ Med en forbedret ladbar hybrid-drivlinje, klasseledende tilhengervekt, smartere komfort- og førerassistanseteknologier og et sporty og tøft design får kundene mer av det de har sagt til oss at de setter pris på.
Når det kommer til drivverket får Kuga en større el-motor samt en ny automatgirkasse, noe som resulterer i både en betraktelig bedre ytelse og bedre lastekapasitet. Sprinten barberes med nærmere 2 sekunder, og gjøre nå på 7,3 sekunder.
Hengervektkapasiteten blir ifølge Ford den beste i klassen med 2.100 kilo, noe som er formidable 30 prosent bedre enn dagens Kuga ladbar hybrid.
Totalt byr ladehybriden på 243 hestekrefter, mens den elektriske rekkevidden er opptil 68 kilometer.
Den har også fått et litt nyere design både innvendig og utvendig, og utvendig kommer den nye fronten med en heldekkende LED-lysstripe og en midtplassert Ford-logo på grillen. Også bak har lyktedesignet fått seg et løft.
På innsiden har Ford fokusert på et mer funksjonelt og renere design, og skal gi førermiljøet et mer komfortabelt og avslappet miljø med enkel tilgang til infotainmentet og med flere praktiske løsninger.
Kuga får nå Sync4-teknologi styrt fra en 13,2 tommers skjerm som åpner for skybasert navigasjon og stemmestyring på norsk, og det er også mulig med trådløs tilkobling for både Apple CarPlay og Android Auto.
Med Sync4 og FordPass-appen åpner det seg også en smart sjekkeliste for tilhengertilkobling, og med navigasjon for henger vil navigasjonssystemet hjelpe til med å finne riktig kjørerute tilpasset henger eller campingvogn. Dette åpner at man kan unngå krappe svinger, lave bruer og andre hindringer.
Appen åpner også for andre smarte ting, som å sjekke drivstoffstatus eller fjernstarte bilen fra mobiltelefonen.
Praktisk er også bakseteløsningen som er arvet for dagens generasjon, hvor andre seterad kan justeres frem og tilbake med 150 millimeter. Dermed er det mulig med enten mer enn 1 meter med benplass for de i baksetet eller bagasjeplass på opptil 628 liter.
Ford har også gitt nye Kuga enda flere førerassistenter, slik at den skal holde tritt med dagens moderne biler. Dette inkluderer en oppgradert versjon av adaptiv cruisekontroll, en ny lyskryssassistent og bilen blir også mulig å få med et 360-graders kamerasystem.
Kuga blir nå tilgjengelig i to versjoner, sportslig ST-Line X og den røffere Active X.
ST-Line X har med sin haiformede grill og en lav diskré spoiler foran på støtfangeren en mer sportslig fremtoning, forklarer Ford. Her er det også kromdetaljer på nedre støtfanger, røde bremsecalipere og ST-Line X merkede beskyttelsesplater.
Nytt av året er at ladehybriden også er tilgjengelig som Active X med flere unike eksteriør- og interiørdetaljer, og her er det blant annet en beskyttelsesplate bak og 18- eller 19 tommers aluminiumsfelger. Den har også sortlakkert sidespeil, tak og beskyttelsesplate. På innsiden skiller denne utgaven seg ut med blant annet med en finish med treeffekt på instrumentpanel og dørkledning.
Begge variantene kommer med de spesielle 18-veis justerbare komfort-forseter i Sensico-skinn, og disse er godkjent av den tyske organisasjonen for rygghelse kalt Aktion Gesunder Rücken (AGR), opplyser det amerikanske merket.
Ford Norge melder også at det er åpnet for bestillinger av nye Kuga, og de har gjort det enkelt ‒ begge koster fra 684.300 kroner.
Her er bilder av den nye generasjon av ladehybrid-favoritten Ford Kuga: