Alle skal selvsagt med når BMW tar voldsomme steg mot den elektriske framtiden, og det betyr Mini, Rolls-Royce ‒ og ikke minst M som i Motorsport.
Både Mini og Rolls-Royce er godt i gang, og også M-avdelingen har sånn smått kommet i gang med sin helelektriske framtid via et par mellomutgaver.
-->
For det finnes allerede to elbilutgaver med M-benevnelsen ‒ de litt mer sportsligere utgavene BMW i4 M50 og BMW iX M60. Men som mange vet er dette et mellomsteg, for de ekte M-bilene heter bare, ja, M.
Den første slike var legendariske M1 som kom i 1978, og i dag finnes det en rekke rene M-modeller ‒ M2, M3, X3 M, M4, X4 M, M5, X5 M, X6 M og M8.
BMW har også gitt et glimt av den elektriske framtiden via Concept XM, men dette er en hybrid og ikke en ren elbil. Men en helelektrisk kommer selvsagt også.
Fokus-punktene til M-ingeniørene for en slik utgave er ytelser og dynamiske egenskaper, som også ekte M-modeller er kjent for. Og da trengs det mye testing og utvikling.
Tyskerne har allerede unnagjort testing på virtuelle modeller og på testbenker, og flytter den nå ut på de virkelige veiene slik at både komponenter og programvare blir testet mest mulig realistisk.
Men dette er så hemmelig at de ikke en gang bruker en kamuflasjedrapert prototype, for de går langt utover denne metoden.
Testbilen som BMW nå viser et bilde av har nemlig et modernisert karosseri fra BMW i4 M50, men under skallet er den utstyrt med en egen chassisteknologi for den elektriske drivlinjen.
Testbilen har fått brede hjulbuer og et tilpasset fjæringsoppsett løftet fra BMW M3/M4, og på innsiden er bilen proppet full av omfattende måleteknologi som analyser alt rundt kjøringen og drivverket.
BMW forklarer at gjennom bruk av denne testbilen, kan teorien fra programmeringen tas ut i praksis i et rullende laboratorium og gi data til videre utvikling og justering.
Og under skallet skjuler det seg noe skikkelig gromme greier.
Testbilen er nemlig utstyrt med fire elmotorene, og disse er selvsagt koblet sammen gjennom M xDrive firehjulsdrift.
Ettersom hvert av hjulene har en egen motor kan ingeniørene utnytte nye muligheter for en trinnløs, ekstremt presis og samtidig svært rask fordeling av kreftene.
Løsningen inneholder også en sentral kontrollenhet som sender signaler viere via en lamellclutch og differensialer til de fire motorene.
«Kraftoverføringen til hjulene baseres på verdiene fra pedalens posisjon, styrevinkelen, langsgående og sideveis akselerasjon, hjulhastigheter og en rekke andre parametere. I løpet av millisekunder kan derfor kreftene og dreiemomentet til de elektriske motorene doseres så nøyaktig at trykket på pedalen realiserer et nivå av dynamikk som er uoppnåelig ved bruk av konvensjonelle drivsystemer», forklarer BMW selv.
Så det er all grunn til å ha store forventinger til den aller første rene «i M»-modellen, hvor grunnlaget bokstavelig talt nå legges gjennom en modernisert i4-utgave ‒ eksakt 50 år etter at avdelingen ble etablert i 1972.
‒ Under jubileumsåret ser vi ikke bare tilbake, men fremfor alt også framover, sier Franciscus van Meel, styreleder i BMW M.
‒ Før slutten av året vil produksjonen av BMW XM, vår første høyytelsesbil med V8 M hybriddrift, starte, legger han til.
Og deretter venter forhåpentligvis de helelektriske M-modellene.
Les også: