Det går trått med salget av elbiler i Volkswagen-gruppen, men Volkswagen ID.4/ID.5 bidrar iallfall til salget. (Foto: Volkswagen)

Tysk gigantgruppe sliter med elbil-salget

Selv om Volkswagen-gruppen leverte flere biler i 1. kvartal gikk faktisk antall elbiler ned med -3,3 prosent.


Det er svære tall når de tyske Volkswagen-gruppen presenterer kvartalstall, noe de nå har gjort for årets tre første måneder.

Disse viser at gruppen leverte ut formidable 2,1 millioner biler, noe som er opp 3 prosent. Framgangen kommer blant annet grunnet Kina, hvor salget styrket seg 8 prosent, Sør-Amerika hvor antall biler økte med hele 14 prosent og Nord-Amerika med en oppgang på 5 prosent.

Men så var det disse elbilene da.

Som vi vet har Volkswagen Norge for lengst droppet å ta inn biler med forbrenningsmotorer, men vi tipper at andre lands importører ikke våger å ta dette steget riktig ennå. For av de 2,10 millioner bilene var hele 1,97 millioner biler med forbrenningsmotor, og dette en oppgang på 4 prosent for de med eksosanlegg.

Det betyr også at de leverte langt under 200.000 elbiler i forrige kvartal, så elbilboomen virker langt unna. Mer eksakt ble det levert ut 136.400 elbiler fra januar og ut mars, så elbilene sto kun for 6,5 prosent av alle bilene ‒ sjokkerende lavt sett med norske øyne.

Og dette til tross for at elbilene fikk seg et løft i verdens største bilmarked.

For i Kina økte elbilene med hele 91 prosent, altså nær en dobling. Der landet elbilene på 41.000 leveringer, men det hjelper lite når de får bank på hjemmebane.

Over i Europa gikk nemlig leveringene av elbilene ned med -24 prosent, og det er altså det gamle kontinentet som skal føre an i overgangen. I januar-mars 2023 leverte gruppen ut 98.300 elbiler, mens dette droppet til 74.400 i 1. kvartal i år. Nedgangen er mer eksakt på 24,3 prosent, så her går det nok noen varsellamper nå.

Men alt er ikke bekmørkt når det kommer til elbiler.

Volkswagen-gruppen sier at bestillingene knyttet til elbiler i Vest-Europa var positive i 1. kvartal, opp formidable 154 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og at det nå ligger inne bestillinger for 160.000 biler.

‒ I et markedsmiljø som fortsatt er utfordrende, oppnådde Volkswagen-konsernet en solid leveringsytelse i 1. kvartal, sier Hildegard Wortmann i Volkswagen-gruppen.

‒ Vår diversifiserte produktportefølje gir oss den nødvendige fleksibiliteten til å kompensere for svingninger etterspurt i visse segmenter ‒ som for tiden er tilfellet med helelektriske kjøretøy.  Det høyere ordreinntaket for våre helelektriske modeller i Europa gjør oss sikre på at vi vil vokse i dette segmentet både i vår hjemregion og over hele verden året som helhet. Mer enn 30 modelllanseringer på tvers av alle drivtyper i år vil gi oss medvind de neste månedene.

Volkswagen ID.4. (Foto: Volkswagen)

De setter altså sin lit til nye elbiler som er på vei, men vi vet også hvordan det går med de som allerede er her. Og for gruppen som har navnet «folkevogn» i seg viser tallene at dette er alt annet enn folkebiler.

Dette var bestselgerne når det kommer til elbiler i 1. kvartal:

  • Volkswagen ID.4/ID.5 ‒ 34.600 biler
  • Volkswagen ID.3 ‒ 26.100
  • Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback) ‒ 22.800
  • Skoda Enyaq (inkl. Coupé) ‒ 14.000
  • Audi Q8 e-tron (inkl. Sportback) ‒ 9.600
  • Volkswagen ID. Buzz (inkl. Cargo) ‒ 7.000
  • Cupra Born ‒ 6.900
Hvor mange av elbilene som ble levert i Norge vet vi dessverre ikke, men totalt ble det registrert drøyt 5.000 av de sju nevnte modellene på topplisten over i 1. kvartal. Så ja, Norge blir som en dråpe i havet når det kommer til internasjonalt bilsalg.

Av kommende elbiler som kan hjelpe Volkswagen-gruppen til å øke elbilsalget allerede i år kan vi nevne Volkswagen ID.7 Tourer og ID. Buzz med lang akselavstand, Cupra Tavascan og de to spennende bilene satt sammen på en helt ny plattform som åpner for enda raskere lading ‒ Audi Q6 e-tron og Porsche Macan Electric.

Så får tiden vise om det er nok til å snu trenden, for kvartalstallene var nok en lite uppercut for den elbilsatsende gigantgruppen.

 Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Volkswagen