– Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.
Det er kanskje ikke så rart at han tar i, for dette er virkelig en helt ny elbil som viser vei. Det er nemlig den aller første på den nye plattformen kalt Premium Platform Electric (PPE), og denne skal spytte ut elbiler i premiumsegmentet.
Audi Q6 e-tron blir den første bilen ut på denne, mens Porsche første blir den nye generasjonen av Macan. Så ja, den populære litt mer kompakte SUV-modellen fra Porsche skal også bli en elbil.
Men den må se seg slått av Q6 e-tron, som er en sportslig SUV som ifølge Audi Norge får mye utstyr allerede som standardversjon.
Dette inkluderer et oppvarmet ratt, adaptiv cruise-kontroll, elektrisk bakluke inkludert komfortnøkkel, navigasjon, forvarming av batteri og 360-omgivelseskamera. Og ja, en solid hengervekt på 2.400 kilo.
‒ Audi Q6 e-tron markerer det neste teknologispranget for Audi, med en helt ny digital brukeropplevelse og bygget på en plattform skreddersydd for elektriske biler i premiumsegmentet, forklarer Edvardsen-Eibak.
PPE åpner for ting som 800 volt, og på toppen kommer Q6 e-tron med en helt ny elektronisk arkitektur som skal ta Audis slagord bokstavelig ‒
forspranget ligger i teknikken.
Det viser blant annet kraftige, kompakte og høyeffektive motorer kombinert med nye batterier, og her brutto batterikapasitet er på 100 kWh (94,9 netto).
Systemeffekten lyder på 285 kW/388 hk, mens forbruket er etter WLTP-standard mellom 19,4 og 17,0 KWh per 100 kilometer avhengig av modell.
De som ikke er imponert over dette kan gå for en SQ6 e-tron.
Her skyter systemeffekten opp til 380 kW/517 hk gjennom en boost-funksjon/launch. Her er forbruket opplyst til mellom 18,4 og 17,5 kWh per 100 kilometer.
Det gjør sitt til at Audi Q6 e-tron klarer 0-100 km/t 5,9 sekunder, mens SQ6 klarer sprintøvelsen på ganske så imponerende 4,3 sekunder.
Toppfarten lyder på henholdsvis 210 km/h for Q6 og 230 km/h for SQ6.
Rekkevidden? Jo, opptil 619 kilometer.
800 volt betyr også raskere lading, og faktisk helt opp i ladeeffekt på 270 kW som standard. Audi sier at rekkevidden kan økes med 255 kilometer på kun 10 minutter, og 10-80 prosent går unna på rundt 21 minutter. Det er imponerende for en bil med et så stort batteri.
Rekkevidde er viktig, så det er også et avansert system for regenerering. Her melder Audi at 95 prosent av all hverdagsbremsing kan håndteres av systemet, og Audi Q6 e-tron regenererer med opptil 220 kW.
Logisk nok befinner Q6 e-tron seg mellom de elektriske søstrene Q4 e-tron og Q8 e-tron når det gjelder størrelse, og er 4,77 meter lang, 1,99 meter bred og 1,65 meter høy. Videre er akselavstanden på 2,90 meter, så det bør være grei plass også for de i baksetene.
Bak vet vi at det er god plass, for bagasjerommet er opplyst til hele 526 liter. Felles seteryggene ned åpner det seg 1.529 liter, og baksetet er delt i 40:20:40.
Om forspranget faktisk er i teknologien bør Q6 e-tron og by på en digital brukeropplevelse, noe den også gjør.
Her er det en ny digital stage med Audi MMI-panoramadisplay og MMI passasjerdisplay, forklarer det tyske merket. Den frittstående MMI-panoramaskjermen er buet og har OLED-teknologi.
Her er det en 11,9 tommer Audi virtual cockpit og en MMI-touchskjerm på 14,5 tommer.
I Audis sportslige ånd er førerområdet designet som en bue, og displayet er orientert mot føreren. Det er selvsagt også ambientbelysning, og i mørket skal denne ifølge Audi gi en illusjon av at hele displayet svever fritt.
Det er også en skjerm til personen i passasjersetet foran, og dette er et 10,9-tommers MMI display. Her er det også noe som heter Active Privacy Mode, og denne modusen hindrer innsikt fra førersetet. Så ja, dermed er det bare å strømme videoinnhold under kjøreturen uten å forstyrre den bak rattet.
Videre kommer elbilen med et Augumented Reality (AR) Head-Up Display som projiserer en stor bildeflate gjennom førerens del av frontruten. Ja, faktisk som en 88-tommers skjerm.
Denne kan vises ting som fart, trafikkskilt, assistentsystemer og navigasjonssymboler, og elementene skal kunne oppleves som opptil 200 meter unna.
Morgendagens elbil må selvsagt ha en stemmeassistent. Audi har en selvlærende med kunstig intelligens enkelt kalt Audi Assistant, som også for først gang vises som en avatar i bilens sentrale MMI-display og i head-up-displayet.
Denne skal forstå mer enn 800 talekommandoer, og skal altså kontinuerlig lære slik at den blir mer og mer personlig tilpasset.
Det er også tredjepartsapper tilgjengelig som kan kjøres direkte fra infotainmentet, så her trenger man ikke å bruke mobilen. Audi sier at app-utvalget utvikles kontinuerlig, og skal også tilpasses det området der bilen brukes.
Når det gjelder lyd så er Audi Q6 e-tron utstyrt med et Bang & Olufsen Premium sound system, så det bør iallfall ikke stå på dette. Her er det 20 høyttalere og 830 watt effekt, og ja, fire av høyttalerne er bygd inn i hodestøttene til forsetene.
Noe nytt finner vi også bak på bilen.
Q6 e-tron er utstyrt med neste generasjons OLED-teknologi, noe som gjør at de digitale OLED-baklysene kan kommunisere målrettet med bilens omgivelser (Car-to-X) inkludert kommunikasjonslysene. Dette åpner for å varsle medtrafikanter om ulykker eller farer langs veien.
I tillegg til den vanlige baklysgrafikken vil de digitale OLED-kommunikasjonslysene vise en egen, statisk lyssignatur med varselsymboler i en kritisk kjøre- eller trafikksituasjon, forklarer Audi.
Med Matrix LED-frontlykter og de digitale OLED-baklyktene åpnes det også for noe ganske kult, nemlig åtte individuelle lyssignaturer. Så her kan elbilen få sitt personlige uttrykk.
Kjøreegenskapene har også fått seg et løft, og Audi Q6 e-tron har blant annet en ny foraksel og kontrollarmene er for første gang plassert foran bærearmene.
Dette skal ifølge Audi først og fremst gi en fordel i plasseringen av høyvoltsbatteriet og gi bedre kinematiske egenskaper.
Videre forklarer de at tannstangstyringen er montert på en hjelperamme, og alt dette skal gi forbedret kjøredynamikk og styrerespons.
Når det gjelder quattro-teknologien får også den seg et løft, og byr nå på prioritering av dreiemoment bak. Det betyr at uavhengig av hvor sterk bakmotoren er blir det mer kraft på bakhjulene, og for å sikre ytterligere grep er vektfordelingen også flyttet bakover.
Resultatet er noe ganske unik for vanlige biler ‒ bakhjulene er bredere enn de foran.
Den første PPE-bilen er ikke så veldig langt unna, og det skal åpnes for salg allerede denne måneden. Det betyr at prisene også er klare, og dette koster de inkludert frakt og levering Oslo.
- Audi Q6 e-tron: 759.900 kroner.
- Audi SQ6 e-tron: 949.900 kroner
‒ Vi vet at dette er en modell mange har gledet seg til, og vi forventer å se de første bilene på norske veier allerede i løpet av sommeren, sier Harald Edvardsen-Eibak.
Q6 e-tron blir ikke ensom i Audis PPE-familie veldig lenge, for A6 e-tron skal få verdenspremiere senere i år.
Men først handler det altså om Audi Q6 e-tron, og her er bilder av den viktige elbilen til de fire ringene.