If mener at elbilistene må lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister, for dette kan rett og slett være trafikkfarlig. Og de byr mer enn gjerne på et lynkurs.
De ber altså elbilistene å lytte etter klakkelyder, klunk og uvanlig rumling når de kjører, og sier at slike lyder vanligvis betyr at bilen må inn til verksted.- Rumling: Alle typer biler kan få slitte, ødelagte hjullagre. Rumlingen du hører kan være det tegn på dette. Lyden kan endre karakter hvis du vrir på rattet, og den øker i takt med hastigheten.
- Klunking over fartshumper: Denne ulyden kan tyde på flere forskjellige ting, for eksempel at det er feil med for- eller bakstillingen eller støtdempere og fjæring. Noe av det første verkstedet vil se etter, er om det kan være feil med stabilisatorstagene. De sørger for at fjæringen på én side av bilen blir kompensert for på den andre siden.
- Klakkelyder: Det kan være at du hører klakking. Denne lyden kan komme fra en ødelagt støtdemper.
Dagens moderne biler har en masse teknologi, og ofte dukker det opp feil og varslinger som ikke eldre biler hadde.
– Får du feilvarsler og faresignaler på andre måter, som gjennom lydalarmer, instrumentpanel eller skjerm, er det viktig å ta dem seriøst fra første stund, sier kommunikasjonssjefen i If.
- Den toppløse sommerkongen med heftig startpris
- Ny versjon av digitalt førerkort på vei
- Feiret solformørkelse med en mørk Ford Bronco