Det blir stadig flere elbiler i trafikken, og mange elbilister hører også nye og ukjente når det kjører. (Fotos: If)

Elbil: De skumle og ufarlige lydene

Elbiler er langt stillere enn biler med forbrenningsmotorer, og det kan også gå utover psyken. For de bak rattet hører enklere ukjente lyder, og da kan det bli litt nervøst.


If mener at elbilistene må lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister, for dette kan rett og slett være trafikkfarlig. Og de byr mer enn gjerne på et lynkurs.

De ber altså elbilistene å lytte etter klakkelyder, klunk og uvanlig rumling når de kjører, og sier at slike lyder vanligvis betyr at bilen må inn til verksted.

– Med overgang fra fossil- til elbil endrer lydbildet seg inni kupeen når du kjører. Du bør derfor lære deg å tolke lyder og ulyder du hører på en ny måte, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Men én lyd kan du bare glemme med elbil: Løs eksospotte som dunker og skraper nedi veien, ler han.

I utgangspunktet skal en elbil være mer solid enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor, men så har vi disse uvanlige lydene som dukker opp.

– Med langt færre mekaniske deler i en elbil, vil det heldigvis være færre lyder å forholde seg til. Det kan imidlertid komme nye, annerledes lyder til. For eksempel hører unge mennesker langt lettere en høyfrekvent lyd fra elbilmotorer enn godt voksne. Det er ingenting galt, men lyden kan kanskje være veldig irriterende og forstyrrende for enkelte, sier Clementz.

Uten motorstøy hører elbilistene både rullestøy fra hjulene og knatring i grus og annet i veibanen langt lettere.

– Dette nye lydbildet kan forvirre noen ferske elbilsjåfører. I en splitter ny elbil kan det være ganske grusomt å høre all støyen fra grus og partikler i veibanen. Inni hodet sitt er det lett å få feilaktige bilder av at all grusen er i ferd med å ødelegge lakken fullstendig, sier Clementz.

Den generelle stillheten gjør også sitt til at andre uvante lyder forstørres, og If peker på ting som knirking fra innredningen og vindsus fra sidespeilene. Men dette betyr altså ikke at noe er galt, og man må bare bli vant til slike lyder.

Men det er også ulyder som kan tyde på alvorlige feil, og If har plukket ut tre slike.

  • Rumling: Alle typer biler kan få slitte, ødelagte hjullagre. Rumlingen du hører kan være det tegn på dette. Lyden kan endre karakter hvis du vrir på rattet, og den øker i takt med hastigheten.
  • Klunking over fartshumper: Denne ulyden kan tyde på flere forskjellige ting, for eksempel at det er feil med for- eller bakstillingen eller støtdempere og fjæring. Noe av det første verkstedet vil se etter, er om det kan være feil med stabilisatorstagene. De sørger for at fjæringen på én side av bilen blir kompensert for på den andre siden.
  • Klakkelyder: Det kan være at du hører klakking. Denne lyden kan komme fra en ødelagt støtdemper.
– Dette er ulyder som kan komme i alle biler, påpeker Clementz.

‒ Når du hører en lyd som åpenbart ikke bør være der, ta kontakt med verksted så raskt som mulig. Uvanlig piping ved bremsing kan tyde på at det er feil ved bremsene, noe som naturligvis er veldig alvorlig.

Dagens moderne biler har en masse teknologi, og ofte dukker det opp feil og varslinger som ikke eldre biler hadde.

– Får du feilvarsler og faresignaler på andre måter, som gjennom lydalarmer, instrumentpanel eller skjerm, er det viktig å ta dem seriøst fra første stund, sier kommunikasjonssjefen i If.

Og ja, det gjelder selvsagt for alle biler.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker If