For de som ikke har fått det med seg, Mercedes-AMG SL 63 S E Performance er historiens aller hissigste SL. Og vi snakker altså om gateversjonen av racerbilen tyskerne kom med så tidlig som i 1952, og den gatebaserte SL-serien er dermed laget for å gå raskest mulig rundt en bane.
For ja, SL står for Sport-Leicht, så dette skal være en superlett hissigpropp.
Så hva betyr det i rene tall? Jo, her er det en systemeffekt på utrolige 816 hestekrefter og 1.420 Nm gjennom en 4-liters V8 biturbomotor, og det hjelper selvsagt at drivsystemet også får hjelp av AMG Electric Drive Unit. Så dette er en hybrid, og kan faktisk kjøres på ren elektrisk kraft i 13 kilometer.
De vanvittige kreftene betyr at SL nå kryper under den nye superbilgrensen på 3 sekunder, og her er 0-100 km/t oppgitt til 2,9 sekunder. Det er lynraskt. Det bør gå greit unna på Autobahn også, for toppfarten for denne Mercedes-AMG lyder på 317 km/t.
Mercedes kunne vise fram den ferdige utgaven rett før vi gikk inn i julefeiringen, og nå er den så klar at Mercedes Norge åpner for bestilling.
‒ Mercedes-AMG SL 63 S E Performance er det perfekte eksempelet på hvordan innovasjon og luksus kan fusjonere med banebrytende ytelse, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
‒ Med sin avanserte hybridteknologi og imponerende AMG-håndverk, tilbyr den en særdeles dynamisk og raffinert kjøreopplevelse.
Som du kan se av bildet over er dette et toppløst monster, og en mer perfekt sommerbil skal du vel lete lenge etter. For kjøreegenskapene står selvsagt i stil med kreftene ‒ dette er tross alt en bil som kommer fra selveste Mercedes-AMG.
Så her er det ting som 4Matic+ firehjulsdrift og AMG Speedshift MCT 9G girkasse, det er AMG Active Ride Control fjæring med adaptiv demperjustering, keramiske bremser, aktiv bakakselstyring og AMG Dynamic Plus-pakke.
Sjekk disse spesifikasjonene:
Med en så unik bil som Mercedes-AMG SL 63 S E Performance må kundene selvsagt ha en masse valg, slik at nettopp deres bil også blir litt unik.
Så her er det hele 21 valg når det kommer til utvendig farge, og spesialistene i Manufaktur kan selvsagt tilby det kunden måtte ønske av løsninger.
Med en ganske så stiv pris kommer selvsagt bilen ganske greit utstyr fra grunn av, som de elektrisk justerbare AMG-sportssetene som både gir støtte under hard kjøring og komfort på langturer. Begge deler håndterer bør AMG SL 63 S E Performance håndtere perfekt.
Det er også mulig å velge AMG Performance-seter med integrerte hodestøtter, og her bør du sitte enda mer støpt rundt en bane.
Og for å vise valgmulighetene, bare det å velge setetrekk kan være litt av en oppgave ‒ det er nemlig 16 ulike setetrekk å velge mellom.
På innsiden er det også mulig å velge en- og tofarget nappaskinn og Manufaktur-trekk i nappaskinn med diamantmønster.
En kombinasjon av nappaskinn med mikrofiber og kontrast-søm i gult eller rødt understreker den sportslige karakteren til SL 63 S E Performance, opplyser Mercedes Norge, som altså har bestemt seg for hva denne herligheten skal koste.
De har landet på en startpris på 3.335.000 kroner, og det er før levering. Så ja, den ultimate sommerbilen koster, og slik skal det kanskje også være.
Her er flere bilder av tidenes sterkeste SL, mer bestemt en Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: