Tom Walkinshaw var en britisk racerfører, og en ganske god en også. Han vant noen store løp, men huskes nok aller best for det han gjorde utenfor selve racerbanen.
For han startet opp Tom Walkinshaw Racing i 1976, og dette ble raskt kjent som TWR. I 1982 inngikk TWR også en avtale med Jaguar, og dette resulterte blant annet i to seire i en av verdens største racerløp, Le Mans.
TWR vant for øvrig også dette løpet to ganger sammen med Porsche litt senere, og gikk til slutt inn i Formel 1 ‒ som skulle bli skjebnesvangert
For inntoget i F1-laget Arrows i 1996 markerte også starten på slutten for TWR, og i 2002 hadde midlene tørket opp og det var kroken på døra for den originale TWR.
Dagens TWR har dog ekte gener fra den originale, for det er sønnen til Tom Walkinshaw som gjenopplivet de tre bokstavene tilbake i 2020. Men nå handler det ikke bare om rene racerbiler.
Målet til Fergus Walkinshaw og resten av gjengen er å perfeksjonere den analoge kjøreopplevelsen, og det gjennom å bygge om eksitererende superbiler. Som ja, en Jaguar XJS.
Denne bilen hadde TWR og Jaguar stor suksess med i det europeiske touringmesterskapet på 1980-tallet, og Tom Walkinshaw vant selv dette mesterskapet bak rattet på en slik i 1982. For mange nostalgisk nordmenn var det morsomt nok en Volvo 240 Turbo som gikk til topps året etter.
Etter fire år har altså nye TWR klar sin første produksjonsbil, og denne er kalt TWR Supercat og er basert på Jaguar XJS V12 HE.
Her er det ikke småtterier som er endret, for det meste har fått seg et løft. Det inkluderer motoren og girkasse, bilen er slanket fra 1.770 til 1.605 kilo, ja, TWR Supercat er til og med lavere og smalere enn den originale bilen.
‒ Nesten 40 år etter at min fars opprinnelige selskap dominerte racerbanen, har vi brakt TWR-navnet brølende tilbake med vår nye Supercat, sier Walkinshaw junior.
‒ Vårt debutprodukt, designet som en autentisk, analog super-GT for den engasjerte kjøreentusiasten, har blitt utviklet i over tre år av noen av moderne motorsports flinkeste talenter. Bygget på grunnlaget for den klassiske Jaguar XJS, bruker den moderne materialer og produksjonsmetoder, pluss vår interne superladede V12, for å levere en visceral, oppslukende kjøreopplevelse på veien og banen.
Vi er som kjent inne i en retrotid hvor mange av klassikerne kommer som ombygde og mer moderne biler, men det er også et par haker med denne trenden.
De fleste bilene lages i svært få eksemplarer, og så er det prisen. En TWR Supercat koster langt mer enn selv en splitter ny Jaguar XF.
Det er dog flere fordeler med slike biler. Hver kunde får være med på å designe sin drømmebil, og ettersom dette er svært eksklusive biler faller de neppe veldig mye i pris. Snarere tvert om.
‒ Med produksjon begrenset til bare 88 eksemplarer og hver bil individuelt bestilt, er det en sjanse til å eie noe helt unikt og personlig, forankret i motorsporthistorien, men helt moderne i design, konstruksjon og ytelse, sier Fergus Walkinshaw.
Det totale antallet er ikke tilfeldig, for en Jaguar XJR-9 signert TWR tok en berømt seier i Le Mans tilbake i 1988. Dette var Jaguars første seier siden en D-Type gikk til topps i 1957, og en av de tre bak rattet var for øvrig Andy Wallace ‒ i dag offisiell testpilot hos selveste Bugatti.
1.988 eksemplarer var nok litt for ambisiøst for lille TWR, så da endte de altså på 88 utgaver av Supercat.
Bilen har fått en rekke løsninger som nikker tilbake til biler som XJR-9, XJR-15 og superbilen XJ220, og under panseret har de plassert en V12 med 660 bhk og 730 Nm dreiemoment.
Prisen? Jo, 225.000 pund, i skrivende stund 3,15 millioner kroner, og de har fortsatt noen få ledige byggeplasser. Og vi avslutter med en god nyhet før vi sjekker ut flere bilder. TWR leverer mer enn gjerne biler også til Norge, så drømmer du om en slik er det bare å ta kontakt med britene. Du vil helt sikkert ikke angre!
Vi andre må nøye oss med å sjekke ut bilder av superkatten, og her har du flere av TWR Supercat:
Les også: