Tom Walkinshaw var en britisk racerfører, og en ganske god en også. Han vant noen store løp, men huskes nok aller best for det han gjorde utenfor selve racerbanen.
For han startet opp Tom Walkinshaw Racing i 1976, og dette ble raskt kjent som TWR. I 1982 inngikk TWR også en avtale med Jaguar, og dette resulterte blant annet i to seire i en av verdens største racerløp, Le Mans.
Vi er som kjent inne i en retrotid hvor mange av klassikerne kommer som ombygde og mer moderne biler, men det er også et par haker med denne trenden.
De fleste bilene lages i svært få eksemplarer, og så er det prisen. En TWR Supercat koster langt mer enn selv en splitter ny Jaguar XF.
Det er dog flere fordeler med slike biler. Hver kunde får være med på å designe sin drømmebil, og ettersom dette er svært eksklusive biler faller de neppe veldig mye i pris. Snarere tvert om.
Bilen har fått en rekke løsninger som nikker tilbake til biler som XJR-9, XJR-15 og superbilen XJ220, og under panseret har de plassert en V12 med 660 bhk og 730 Nm dreiemoment.
Prisen? Jo, 225.000 pund, i skrivende stund 3,15 millioner kroner, og de har fortsatt noen få ledige byggeplasser. Og vi avslutter med en god nyhet før vi sjekker ut flere bilder. TWR leverer mer enn gjerne biler også til Norge, så drømmer du om en slik er det bare å ta kontakt med britene. Du vil helt sikkert ikke angre!
Vi andre må nøye oss med å sjekke ut bilder av superkatten, og her har du flere av TWR Supercat:
Les også:
- En lynrask Kia EV9 GT vist fram
- DS sikter seg inn på 750 km rekkevidde
- Volvo imponerte da lastebilene ble kollisjonstestet