Kia viser nå en ny sjef i EV9-familien, nemlig en EV9 GT. (Fotos: Kia)

En lynrask Kia EV9 GT vist fram

En svær SUV som fyker opp til 100 km/t på drøyt fire sekunder? Vel, Kia har akkurat vist fram en EV9 GT.


Kia er kjent for sine litt mindre biler, og en e-Soul er for eksempel bare 4,20 meter lang. Nye EV3 strekker seg akkurat 4,30 meter i lengden, mens EV6 er en C-segmentbil som måler 4,68 meter.

Men de har også et stort og elektrisk flaggskip, nemlig EV9. Med denne må vi også tenke nytt rundt Kia og det med litt mindre biler, for her snakker vi om en koloss på over fem meter.

-->
Kia EV9 er mer spesifikt 5,02 meter i lengden, og dermed er den til og med lengre enn den storvokst Mercedes-SUVen GLE ‒ den er «kun» 4,92 meter lang. 

En over fem meter lang SUV har selvsagt sine fordeler, men det er ikke raske forbikjøringer. Slike biler er nemlig ikke kjent for sine akselerasjoner, men Kia har spilt ut et nytt ess. En ren GT-utgave av EV9.

Og en slik Grand Touring-benevnelse forplikter selvsagt, og Kia har tenkt å innfri. Modellen vist fram under LA Auto Show torsdag har nemlig et drivverk som inkluderer to motorer og dermed et e-AWD-system, og foran yter motoren 160 kW/218 hk og bak en enda kraftigere sak med 270 kW/367 hk. 

Totalt lyder systemeffekten på 501 hk, og dette er en formidabel økning fra Kia EV9 GT-Line ‒ mer eksakt opp 122 hk fra 379 hk. 

Nå er den nye utgaven så fersk at Kia ikke har noen bekreftede tall, men sier at tester indikerer at denne bruker 4,3 sekunder på 0-60 mph. Det betyr i underkant av 4,5 sekunder opp til 100 km/t. 

EV9 GT-Line bruker 5,0 sekunder på 0-60 mph, så her har Kia virkelig barbert sprinttiden. 

For å sette dette litt i perspektiv ‒ på 1980-tallet brukte Porsche 911, sportsbillegenden, rundt 6 sekunder på å nå 100 km/t. Denne spiser altså store og høyreiste Kia EV9 GT til frokost. 

Skal man raskest mulig opp til 100 km/t er det en viktig knapp å trykke på ‒ den knallgrønne GT-knappen på rattet. Den tar deg til GT-modusen, og bilen våkner virkelig til liv ‒ og det uten tekniske støttesystemer. Alle hestene slippes altså løs.

Den kommer i likhet med EV6 GT også med en My Drive-knapp, og her er det mulig å sette opp bilen gjennom egne preferanser. Støtdempere, gasspådrag, styring og stabilitetsprogrammet kan justeres og samtidig kan man benytte bilens støttesystemer og alle de estimerte 501 hestekreftene, forklarer Kia selv. 

For å virkelig vise at denne er en ulv i fåreklær kommer den også med Virtual Gear Shift, og dette er litt moro. For VGS simulerer girskiftene til en vanlig automatkasse, og skal gi merkbare «skift» når gasspedalen trykkes ned og bilens turtall når «maks». Dette føles ifølge Kia som å kjøre med en vanlig automat med pad-skifte.

Men det er mer. 

For virkelig å ta elbilen inn i sportsklassen byr også Kia på elektrisk Active Sound Design (e-ASD) på innsiden, og denne fungerer sammen med VGS for å gjenskape lydene fra girskiftene når EV9 GT akselererer.

Så hva med selve kjøreegenskapene?

Vel, EV9 GT får som den første store SUV-modellen fra Kia elektronisk kontrollert fjæring, og Kia har også satt på vesentlig større bremser ‒ og det må kanskje til for å stoppe denne doningen raskt nok. 

Akkurat som lillesøster EV6 GT er også EV9 GT utstyrt med en elektronisk Limited Slip Differential, og e-LSD hjelper til med stabilitet ved å begrense hjulspinn. Dreiemomentet er elektronisk dirigert til dekkene med mer grep for å hjelpe EV9 GT med å opprettholde stabilitet i svinger, opplyser Kia. 

Det koreanske merket har selvsagt også gitt den rene GT-utgaven et designmessig løft, så det bør være mulig å skille denne fra de andre EV9-utgavene. 

På utsiden har den 285/45-21 performance Continental-dekk rundt noen eksklusive felger, og det er også neongrønne kalipere som viser at dette er noe spesielt. 

Lysende grønt finner også veien inn i bilen, og her er det lysegrønne aksenter i ulike områder av interiøret, inkludert rattet og setene. 

Setene er som felgene viktige for litt mer sportslige utgaver, og EV9 GT er utstyrt med unike og dype sportsseter med Alcantara semsket skinninnsatser ‒ selvsagt preget av GT-logoen. 

Det er også et sportsligere GT-ratt, og videre skal grafikken i bilen også få et eget GT-utseende og egne lys-signaturer inni kupeen. 

Kia EV9 GT er altså rykende fersk, så den bruker litt tid på å komme seg til Europa. Kia Norge forventer at denne lanseres i Europa i første halvdel av neste år, så den er med andre ord ikke altfor langt unna. 

Men bildene er her, så sjekk ut flere av den nye sjefen over hos Kia ‒ den storvokste og svært sportslige Kia EV9 GT:

Les også:

Hva tenker du