Tunge kjøretøy bak 37 dødsulykker

Norge går nå til kamp mot trafikkfarlige tunge kjøretøy,og den gode nyheten er at antall ulykker hvor slike er involvert går kraftigned.


I januar i fjor var begeret fullt. De første vintermånedene
hadde da bydd på en rekke ulykker som involverte dårlig skodd tungtransport, og
lastebilforbundet rykket ut og forlangte at Norge innførte strengere krav til
vinterdekk.

I forrige måned ble det klart at Norge nå skjerper kravene,
og fra og med november neste år må alle tunge kjøretøy være utstyrt med
vinterdekk som er merket med et alpesymbol på driv- og styreakslinger.

-->
‒ Farlige vogntog skal bort fra norske veier. Derfor har
tiltak mot dårlige skodde vogntog og tiltak overfor transportbransjen vært høyt
prioritert siden denne regjeringen tiltrådte, sier samferdselsminister Jon
Georg Dale.

Statistikken viser hvor ille det er.

Samferdselsdepartementet har sett på data fra Statens
vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) fra 2014 til 2018, og denne viser at tunge
kjøretøy har vært involvert i 140 dødsulykker i perioden.

I 37 av disse er det de tunge kjøretøyene som er ansvarlig
for ulykkene, mens andre kjøretøy eller trafikanter har forårsaket ulykken i
det 103 andre.

I 105 av ulykkene var norske sjåfører involvert, mens dataen viser at 34 involverte utenlandske sjåfører. I én av dødsulykkene er ikke nasjonalitet oppgitt.

I de 37 dødsulykkene hvor tunge kjøretøy må bære ansvaret
var det 10 utenlandske førere og 27 norske.

Dette betyr at utenlandske førere var involvert i den
utløsende faktoren i to dødsulykker i snitt i året, mens snittet for de norske
blir rundt seks årlige dødsulykker.

De tunge kjøretøyene står totalt for rundt 7 prosent av alle
kjøretøyene som har vært involvert i trafikkulykker de siste fem årene, mens
dette skyter opp til 30 prosent når det kommer til dødsulykkene.

Dette er dog ikke så spesielt, ettersom tungbilulykker
oftere får langt mer fatale følger grunnet en langt større masse og større
vektforskjell mellom for eksempel en semitrailer og en personbil.

Men selv om det toppet seg i januar i fjor, så viser tallene
at utviklingen går den riktige veien.

Tall fra SSB viser at fra 2012 til 2018 er antall trafikkulykker som involverer tunge kjøretøy redusert med 55 prosent, fra 241 til 109.

Også antall skadde har en lignende trend, og her har det vært redusert med 51 prosent fra 278 i 2012 til 135 i fjor.

En slik utvikling ser man imidlertid ikke når det kommer til
antall drepte, som har ligget på mellom 13 og 20 siden 2012.

– Det skal være trygt å ferdes på norske veier, både sommer og vinter. Derfor har regjeringen gjennomført flere tiltak overfor transportbransjen de siste årene. I denne perioden har antallet ulykker med tunge kjøretøy gått ned. Samtidig er én ulykke én for mye, og arbeidet for å bedre trafikksikkerheten må fortsette, sier samferdselsministeren.

Her er samferdselsministeren på plass under en tungbilkontroll på Taraldrud trafikkstasjon. (Foto: Frøydis Tornøe, samferdselsdep.)

Det neste steget er altså å påse at utenlandske vogntog har
gode nok vinterdekk til å ferdes på norske vinterveier.

– Denne regjeringen har skjerpet kravene til vinterdekk på
tunge kjøretøy, og vil skjerpe kravene ytterligere.

‒ 15. november 2020 blir Norge første land i verden som krever bruk av de beste vinterdekkene for tungbil, dekk merket med det såkalte «alpesymbolet». Vi har også økt gebyrene flere ganger og innført tiltak som gjør det mulig å holde tilbake vogntog fra veiene våre som ikke fyller de strenge kravene i Norge, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Les også:

Les mer om:

Nyheter