Annonse
Hjem Elbiler Tunge elbiler gir dårligere luftkvalitet

Tunge elbiler gir dårligere luftkvalitet

Et britisk analyseselskap hevder sjokkerende nok at forurensing gjennom dekkslitasje kan være 1.000 ganger verre enn eksosutslipp. Store SUV-modeller og tunge elbiler gjør dette problemet større.

Det har vært diskutert i mange år allerede, men problematikken rundt partikler i luften fra dekk- og bremser har fortsatt ikke nådd de store myndighetene.

Den største i Europa er EU, og de har for lengst satt seg tøffe klimamål, også for bilparken. EU kommer med stadig tøffere krav om CO2-utslippet, noe som hjelper.

Mange av dagens nybiler slipper nesten ikke ut giftige gasser i forhold til biler bare for noen år siden, og de stadig strengere kravene har også ført til at stadig flere kommer med egne elbil-modeller.

Men det er ikke bare eksosen som forurenser når det kommer til bilene.

Saken fortsetter under Annonsen

Det gjør nemlig også dekkslitasje og bremseslitasje, og jo tyngre biler er jo mer blir det av dette.

EU har så langt ikke brydd seg om å regulere dekkslitasjen, noe som betyr at det er fritt fram for alle uansett kvalitet.

Nå roper analyseselskapet Emissions Analytics varsko.

Det uavhengige britiske analyseselskapet som hører hjemme i Oxford er spesialister på utslipp fra biler, og er ifølge dem selv verdensledende på dette området. Så de bør vite hva de snakker om.

Ifølge Emissions Analytics kan forurensingen være 1.000 ganger verre når det kommer til dekkslitasje kontra eksosutslipp. Ja, tusen ganger.

De ser nå at CO2-utslippene fra bilene stuper, men at de såkalte skjulte partiklene går til værs ‒ bokstavelig talt.

Disse er kalt NEE (non-exhaust emissions) og blir sendt ut i luften på grunn av bremseslitasje, dekkslitasje, veislitasje og oppvirvling av støv som ligger på veien.

Det er ingen reguleringer rundt NEE, og det bekymrer Emissions Analytics. For slike partikler spiller en viktig rolle når det kommer til luftkvalitet.

Luftkvalitet måles ofte med hvor mange partikler den inneholder, og gruppene er delt inn i forskjellige størrelser på partiklene som for eksempel PM2.5 og PM10.

I Storbritannia tror man nå at NEE står bak 60 prosent av PM2.5 og hele 73 prosent av PM10 når det kommer til partikler i luften grunnet transport.

En ekspertgruppe for luftkvaliteten satt sammen av de britiske myndigheter ba i en rapport i 2019 om at NEE umiddelbart blir en del av regnskapet for transportutslipp ‒ selv for elbiler.

Så hvor galt står det til?

Emissions Analytics har gjennomført en test for å se hvor mange partikler dekkslitasje bidrar til, og fikk seg en kjempeoverraskelse.

De testet en populær kombi-modell med nye dekk som hadde riktig lufttrykk, og resultatet var sjokkerende.

Det viste nemlig et utslipp på 5,8 gram per kilometer av partikler, skyhøyt over grensen for eksos.

Den er nemlig på 4,5 milligram per kilometer, og altså over 1.000 ganger mindre.

Men det kan faktisk være enda verre. Selskapet sier at om dekkene har for lite luft vil dekkslitasjen bli enda høyere, noe som dermed vil føre til enda flere partikler i luften.

‒ Det er på tide at vi ikke bare vurdere det som kommer ut av et eksosrør i bilen, men partikkelforurensning fra dekk- og bremseslitasje. Våre første tester avslører at det kan være en sjokkerende mengde partikkelforurensning fra dekk ‒ 1.000 ganger verre enn utslipp fra bilens eksos, sier analytiker Richard Lofthouse hos Emissions Analytics.

Dekk- og bremseslitasje er et voksende problem, ettersom det stadig kommer flere SUV-modeller og elbiler på veiene.

SUV-modellene er generelt større og tyngre enn vanlige personbiler, mens elbilene veier mer på grunn av sine store batteripakker.

I Norge har vi i tillegg problematikken med piggdekk, som sliter voldsomt på asfalten når det kjøres på bare veier og som gir mer svevestøv.

Les også:

4 KOMMENTARER

  1. Dersom dekkene slites med 5,8 g / km vil de slite 87 000 g på 15 000 km.
    Dette betyr 87 kg på et vanlig år (15 000 km), eller mer enn 4 dekk veier.

    Her må det være en stor regnefeil eller tolkningsfeil

    • Akkurat det samme tenkte jeg også på. Jeg kjører et sted rundt 35000 km på ett sett sommerdekk, og vekten av all bortslitt gummi (205/60*16 dekk med 7 mm slitasje, og en egenvekt på gummien på 1,2) utgjør rundt 7% av den mengden partikler som denne rapporten påstår.

      Da kan det umulig være dekkene som er den store synderen.

  2. Merkelig at Bil24 legger ut en artikkel som tilsynelatende fremhever at Elbiler er mer forurensende enn biler med forbrenningsmotor. Det er nesten ikke målbar forskjell mellom to biler av samme størrelse, der den ene er en elbil med ca. 400 kg mer vekt enn den andre. Det store hoppet i slitasje og derved større produksjon av svevestøv oppstår gjerne når vekten på kjøretøyet kommer opp i 6-8 tonn.

    Her er noen artikler om emnet:

    https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

    https://www.aftenposten.no/osloby/i/Lna1/vil-du-kjoere-groent-med-elbil-boer-du-droppe-piggene

    https://forskning.no/forurensning-partner-nilu-norsk-institutt-for-luftforskning/joda-elbiler-forurenser-ogsa/427002

  3. Se litt på tallene dere deler 5,8 gram per kilometer av partikler, altså har man kjørt 1000 km , så har man slitt 5,8 kg de fleste kjører ca 15000 i året. det skulle jo gi 87 kg med partikkler. når vi veit at et heilt dekk, med korder og sider på dekket med225/45-17 veier rundt 20kg. så blir jo tallene dere deler ikke for en personbil. noe under 1/6 tapes i vekt på et dekk så det vil si at dem trur vi sliter 1/6 dekk og 5/6 asfalt pr 1000 km . tallene virker jo helt feil ???

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker