Tunge elbiler gir dårligere luftkvalitet

Et britisk analyseselskap hevder sjokkerende nok at forurensing gjennom dekkslitasje kan være 1.000 ganger verre enn eksosutslipp. Store SUV-modeller og tunge elbiler gjør dette problemet større.


Det har vært diskutert i mange år allerede, men problematikken rundt partikler i luften fra dekk- og bremser har fortsatt ikke nådd de store myndighetene.

Den største i Europa er EU, og de har for lengst satt seg tøffe
klimamål, også for bilparken. EU kommer med stadig tøffere krav om CO2-utslippet,
noe som hjelper.

-->
Mange av dagens nybiler slipper nesten ikke ut giftige
gasser i forhold til biler bare for noen år siden, og de stadig strengere
kravene har også ført til at stadig flere kommer med egne elbil-modeller.

Men det er ikke bare eksosen som forurenser når det kommer
til bilene.

Det gjør nemlig også dekkslitasje og bremseslitasje, og jo
tyngre biler er jo mer blir det av dette.

EU har så langt ikke brydd seg om å regulere dekkslitasjen,
noe som betyr at det er fritt fram for alle uansett kvalitet.

Nå roper analyseselskapet Emissions Analytics varsko.

Det uavhengige britiske analyseselskapet som hører hjemme i
Oxford er spesialister på utslipp fra biler, og er ifølge dem selv
verdensledende på dette området. Så de bør vite hva de snakker om.

Ifølge Emissions Analytics kan forurensingen være 1.000
ganger verre når det kommer til dekkslitasje kontra eksosutslipp. Ja, tusen
ganger.

De ser nå at CO2-utslippene fra bilene stuper, men at de
såkalte skjulte partiklene går til værs ‒ bokstavelig talt.

Disse er kalt NEE (non-exhaust emissions) og blir sendt ut i luften på grunn av bremseslitasje, dekkslitasje, veislitasje og oppvirvling av støv som ligger på veien.

Det er ingen reguleringer rundt NEE, og det bekymrer Emissions Analytics. For slike partikler spiller en viktig rolle når det kommer til luftkvalitet.

Luftkvalitet måles ofte med hvor mange partikler den
inneholder, og gruppene er delt inn i forskjellige størrelser på partiklene som
for eksempel PM2.5 og PM10.

I Storbritannia tror man nå at NEE står bak 60 prosent av
PM2.5 og hele 73 prosent av PM10 når det kommer til partikler i luften grunnet
transport.

En ekspertgruppe for luftkvaliteten satt sammen av de
britiske myndigheter ba i en rapport i 2019 om at NEE umiddelbart blir en del av
regnskapet for transportutslipp ‒ selv for elbiler.

Så hvor galt står det til?

Emissions Analytics har gjennomført en test for å se hvor mange
partikler dekkslitasje bidrar til, og fikk seg en kjempeoverraskelse.

De testet en populær kombi-modell med nye dekk som hadde
riktig lufttrykk, og resultatet var sjokkerende.

Det viste nemlig et utslipp på 5,8 gram per kilometer av
partikler, skyhøyt over grensen for eksos.

Den er nemlig på 4,5 milligram per kilometer, og
altså over 1.000 ganger mindre.

Men det kan faktisk være enda verre. Selskapet sier at om
dekkene har for lite luft vil dekkslitasjen bli enda høyere, noe som dermed vil
føre til enda flere partikler i luften.

‒ Det er på tide at vi ikke bare vurdere det som kommer ut av et eksosrør i bilen, men partikkelforurensning fra dekk- og bremseslitasje. Våre første tester avslører at det kan være en sjokkerende mengde partikkelforurensning fra dekk ‒ 1.000 ganger verre enn utslipp fra bilens eksos, sier analytiker Richard Lofthouse hos Emissions Analytics.

Dekk- og bremseslitasje er et voksende problem, ettersom det
stadig kommer flere SUV-modeller og elbiler på veiene.

SUV-modellene er generelt større og tyngre enn vanlige
personbiler, mens elbilene veier mer på grunn av sine store batteripakker.

I Norge har vi i tillegg problematikken med piggdekk, som sliter voldsomt på asfalten når det kjøres på bare veier og som gir mer svevestøv.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter