EU og mange andre land setter stadig strengere grenser for transportutslippene,
og målet er selvsagt å få ned utslippene og dermed også en renere luft. Spesielt store byer sliter med en svært dårlig luftkvalitet,
og Kina har virkelig fått føle på dette etter at trenden gikk fra sykler til
biler for en del år siden.
i de urbane områdene, og det er hele 13 kinesiske byer som har flere mennesker
enn det er innbyggere totalt i Norge. Så de eventuelle luftproblemene her hjemme blir som en dråpe
i havet i forhold til det de sliter med i verdens mest befolkede land. Kinesiske myndigheter tok grep for flere år siden, hvor
incentiver (ble kuttet ned i sommer) og strengere krav til produsentene har
gjort landet til det desidert største elbillandet med et salg på rundt 700.000
slike i fjor. De elektrifiserte bilene vil imidlertid etter sommerens incentiv-kutt bli dyrere å kjøpe, så hva dette får å si på salget vil tiden vise. USA har slitt med smog og dårlig luftkvaliteten i mange tiår,
og for å få litt mer kontroll på dette innførte myndighetene noe er kalt Clean
Air Act som reguleres av Environmental Protection Agency (EPA). Men da denne ble innført drev også California med sine mange
store byer og meislet ut sine egen lover og regler for å bekjempe klimautslippene.
Og så lenge lovene i California er strengere enn de føderale fra EPA får de lov
til å sette sine egne grenser. Og det har California gjort, og dette er faktisk en grunnene til at Toyota introduserte hybriden Prius sent på 1990-tallet. Den noe snåle formen på bilen er faktisk et forsøk på å gi den en slags «California-stil». Jepp.
på 1990-tallet, og Norge var det første landet som fulgte etter med å åpne for gratis
bompasseringer for elbiler i 1996. Andre amerikanske stater kan ikke sette egne grenser, men de
kan velge å følge de mer strenge som California har, noe 10 andre stater har
gjort. Men Donald Trump er både klimaskeptiker og en
forretningsmann, og det er også et nytt valg i 2020. Alt dette er dårlig nytt
for California. Presidenten sier nå at han vil fjerne muligheten staten har
til å sette strengere krav, og han argumenterer med at nyere biler uansett forurenser
mindre enn de gamle de erstatter. Nye biler er også sikrere enn de gamle, og med mindre strenge krav vil også bilene bli billigere, mener han. Trump er svært opptatt av amerikansk bilindustri, og har flere ganger gått i strupen på produsenter som har flagget ut deler av produksjonen. Presidenten håper nok også at denne beslutning skal føre til at mange av de pickup-frelste i sørvest skal stemme på han under neste års valg. De mer strenge kravene i California bidro altså til at Toyota bygde Priusen, og kravene har tvunget bilindustrien som vil selge biler i California til å lage stadig renere biler. Californias mål er at 15,4 prosent av bilsalget i 2025 skal
være nullutslippsbiler, og 10 andre stater har altså adoptert dette. President Barack Obama kom allerede i 2012 med klimakrav om
at kjøretøyene årlig måtte bli mer effektiv, men også denne vil Trump stoppe. Føderale myndigheter har gått med på å fryse 2020-grensen fram
til 2026, og det er nå ventet nye krav som er langt mildere enn de som Obama banket
igjennom. Foreløpig har ingen bilprodusenter i USA støttet utspillet
til Trump, men flere har tidligere gitt støtte til California og de stadig
strengere kravene de har innført. California har sagt at de vil ta saken til retten så fort
det foreligger en offisiell beslutning, og en slik sak kan trekke ut over flere
år. Så siste ord er ikke sagt, men det er det jo sjeldent når
det gjelder Donald Trump. Les også: