- Annonse -
HjemMotorsykkelTriumph viser elektrisk motorsykkel

Triumph viser elektrisk motorsykkel

220 kilo, 177 hk, en rekkevidde på 161 kilometer og ganske så rask lading.

Tilbake i 2018 bestemte Triumph seg for å satse elektrisk, men ettersom dette er noe helt nytt trengte de hjelp. Og heldigvis for dem er merket britisk, for det finnes en masse hjelp på fotballøya.

- Annonse -

Så de tok kontakt med eksperter som Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain og universitetet i Warwick (WMG), og fikk også drahjelp av Innovasjon UK som har en egen satsting på nullutslipps-kjøretøy.

Resultatet av samarbeidet viser Williams Advanced Engineering (WAE) nå ‒ en potent elektrisk prototype av en motorsykkel kalt Triumph TE-1.

‒ Det er gledelig å høre positive kommentarer fra førerne som bekrefter at dynamikken til sykkelen er på linje med Triumphs DNA, sier Dyrr Ardash, en leder hos Williams Advanced Engineering.

‒ Dette har blitt underbygget av det klasseledende batteri- og kontrollsystemet som WAE har produsert i en lett og integrert pakke. Denne kjerne-WAE-teknologien har gjort det mulig for oss å overgå ytelses- og lademål for batteriet, som vi ser fram til å se i framtidige drivlinjer.

- Annonse -

Triumph har selvsagt stått for det overordnede designet til TE-1, som har aggressive og litt futuriske linjer. WAE har blant annet bidratt på batterifronten, som for en slik motorsykkel må være både kompakt og lett.

Resultatet er dette:

Hva selve batteri på 15 kWh veier sier de ikke noe om, men skal vi måle etter den totale vekten bør det ikke være veldig mye. Motorsykkelen har nemlig en matchvekt på kun 220 kilo, og er betydelig lettere enn mange andre elektriske motorsykler i samme kategori.

Og den har også en ganske så bra kraft-til-vekt-ratio, for det elektriske drivverket byr på 177 hestekrefter. Nå er den ikke lynende rask, men prototype forflytter veldig greit på seg den og.

- Annonse -

0-96,5 km/t er opplyst til 3,6 sekunder, og kanskje enda mer imponerende ‒ 0-161 km/t fyker unna på bare 6,2 sekunder. WAE sier ikke noe om toppfarten.

De forklarer videre at batteriet gir en rekkevidde på 161 kilometer, og man trenger ikke å vente altfor lenge på at ladingen er unnagjort heller. 0-80 prosent av batteriets kapasitet fylles på 20 minutter, og TE-1 er også utstyrt med regenerativ bremsing som gir ekstra saft i batteriet.

Festbremsen er at dette er en testsykkel, så om Triumph faktisk går videre og setter den i masseproduksjon er ikke kjent. Men det høres jo ut som et logisk steg, gjør det ikke?

‒ Vi er utrolig stolte over å kunne dele slike positive resultater av Project Triumph TE-1, hvor prototypetestene har overgått mange av våre opprinnelige mål og forventninger, sier Nick Bloor, administrerende direktør, Triumph Motorcycles.

‒ Alle i teamet er begeistret over resultatene vi har oppnådd med partnerne våre, og hvordan resultatene av prosjektet vil føre til den elektriske framtiden som kommer fra Triumph.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her