Verdens første elektriske hyper-GT i produksjon

Ja, endelig har den lynende Pininfarina Battista gått inn i produksjon.


Å lage en elektriske hyper-GT er ikke enkelt. Bare spør Pininfarina, dette legendariske italienske selskapet som nå også tar sats med en ellevill elektrisk superbil.

Allerede under Pebble Beach Concours d’Elegance i 2018 kunne de vise fram en protype av den elektriske hyperbilen, og det skulle ikke stå på ambisjonene. De første av de 150 eksemplarene de planla skulle komme allerede i 2020, men slik skulle det altså ikke gå.

Ettersom dette er Pininfarina, gjengen som har stått bak en rekke lekre biler for andre merker, trenger vi ikke å bekymre oss om designet. Det blir uansett bra.

Vi kan også stole på at den elektriske drivlinjen er fra øverste hylle, for i tillegg til at de er eid av den indiske Mahindra-gruppen som var på plass da formel E startet opp i 2014 har de også et samarbeid med kroatiske Rimac. De er kanskje de aller fremste ekspertene på elektriske super-drivverk.

Resultatet er to 250 kW-motorer foran og to 450 kW-motorer bak, med 280 Nm for hver frontmotor og 900 Nm på hver bakmotor. Totalt kan Battista skilte med 1.900 hk og 2.360 Nm, og det skal ta hyperbilen opp til 100 km/t på under 2 sekunder. Toppfart? 350 km/t

‒ Battista hyper-GT er realiseringen av en drøm, som begynte med designikonet Battista «Pinin» Farinas ambisjon om å lage en vakker bil som bare bærer Pininfarina-navnet, sier Per Svantesson, administrerende direktør i Automobili Pininfarina.

‒ Vi er stolte over å ha oppnådd det målet, og ved å gjøre det leder vi an inn i en spennende ny luksusæra, hvor designrenhet og fokus på bærekraftige innovasjoner vil forme en serie utrolige biler fra Automobili Pininfarina.

Det er alt annet enn enkelt å lage en Battista, for alle de 150 bilene skal selvsagt settes sammen for hånd.

Prosessen fra start til slutt tar 10 uker, mens den håndmalte finishen til Battista Anniversario øker dette til 18 uker. Hver enkelt Battista settes sammen av 10 håndverkere, og det hele tar mer enn 1.250 timer. De skreddersydde designfunksjonene og finishen til den eksklusive Battista Anniversario utvider hele prosessen til 1.340 timer.

Anniversario-utgaven kommer for øvrig kun i fem eksemplarer, og alle er selvsagt solgt.

Totalt jobber det 118 eksperter fra over 20 forskjellige nasjoner i Automobili Pininfarina, opprettet så sent som i 2018.

Bare monteringen av de komplekse sommerfugl-dørene tar to dager, mens de på en vanlig lakkeringsjobb bruker tre til fire uker. Her er det flerlags metallisk finish, i en av 28 farger inspirert av Piemonte-regionen i Italia – hjertet av Automobili Pininfarina.

Bilene settes sammen i denne regionen, mer bestemt i Battista Atelier som de har bygd i Cambiano. Denne er på 2.300 kvadratmeter, og enn så lenge har Pininfarina også fått opp 25 partnere som skal selge bilene over hele kloden. Og ikke tro at de har glemt elbilnasjonen Norge.

Brooklands Motors er nemlig norsk importør, og de holder til på Billingstadsletta i Bærum sammen med Bentley. I samme gate finner man også forhandlere til Ferrari og Maserati, så det er litt av noen superbiler du kan se der.

Hver av de 150 kundene får også muligheten til å besøke Battista Atelier hvor de sammen med designeksperter kan skreddersy sine superbiler.

Nå som produksjonen er i gang, tar det ikke altfor lang tid før den første bilen kan leveres. Faktisk skal det skje allerede i sommer.

‒ Målet vårt med Battista var å levere en forlokkende ny type «Gran Turismo» kjøreopplevelse, utnytte enestående kraft utviklet gjennom elektrifisering og perfekt komplimentere det utsøkte arbeidet til designteamet vårt i formene og detaljene i denne hyper-GT, forteller Paolo Dellacha, Chief Product and Engineering Officer for Automobili Pininfarina.

‒ Vi har prioritert kvalitet i alt vi gjør. Fra tekniske komponenter i verdensklasse til ubøyelige tester under Battistas utviklingsprogram. Vi ønsket å sikre at kundene våre nyter enhver opplevelse som denne utrolige første bilen fra Pininfarina gir.

Akkurat det tviler vi ikke på at de vil gjøre.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter