Verdens mest avanserte sete

Setet sjekker tempen hvert 25. millisekund!


Noen bilmerker tar setene hakket med seriøst enn andre, og det gjelder spesielt merkene som byr på litt mer luksuriøse biler enn de vi finner i en vanlig garasje. Et slikt premiummerke er Bentley.

Britene har skikkelig vind i seilene for tiden, for i 2021 satte de ny salgsrekord med nærmere 15.000 solgte biler og en driftsprofitt på flere milliarder kroner. Og det trenger de kanskje, for fra 2025 skal de komme med en ny elbil hvert eneste år mot 2030.

Dagens modeller består av Continental, Flying Spur og Bentayga, og en av disse kom nylig i en ny utgave.

Super-SUV-modellen Bentayga er nå tilgjengelig i en EWB-versjon, noe som står for Extended Wheelbase. Det betyr enda mer innvendig plass, og utgaven fokuserer da også på maksimum komfort og velvære for de på innsiden.

En viktig ingrediens her er selvsagt setet, og i EWB har Bentley laget noe ganske eksepsjonelt. Det heter Airline Seat Specification.

Dette er ganske så ville greier, og selv de mest luksuriøse privatflyene skal slite med å matche disse setene som inkluderer verdens første automatiske klimasensor og avanserte systemer for postural justering. Det siste betyr altså holdning og stillingskontroll.

Slik ser det ut:

Teknologien åpner for at personen i baksetet kan velge ønsket temperatur fra syv forskjellige nivåer (0-6), og det automatiske klimasetet registrerer passasjerens temperatur og overflatefuktighet med en nøyaktighet på 0,1 grader hvert 25. millisekund. Ja, det er voldsomme greier.

Deretter bestemmes det om det skal tilføre varme eller ventilasjon ‒ eller muligens begge deler for den perfekte termiske velvære.

På samme tid gjør det posturale justeringssystemet automatiske mikrojusteringer av passasjerens sitteposisjon og trykkpunkter, ved hjelp av en algoritme utviklet i samarbeid med en kiropraktor.

Systemet kan bruke 177 individuelle trykkendringer over seks helt uavhengige trykksoner over en tre-timers periode, noe som forbedrer komforten og minimerer tretthet under en reise.

Ved å subtilt endre formen på setets overflater over tid, får ingen områder av kroppen trykktretthet over en lengre periode – noe som betyr at passasjeren alltid er komfortabel. Ja, ifølge Bentley.

Setet kan også skryte av 12 stillegående elektriske motorer som kan justere setet på 22 forskjellige måter, og disse er knyttet til elektroniske ventiler. Det hele overvåkes av små og veldig efffektive datahjerner.

At dette er noe de rike rumpene liker viser antall bestillinger av Bentayga EWB. Rundt halvparten av kundene har nemlig haket av boksen for Airline Seat-spesifikasjonen, og det er kanskje ikke så rart.

Ifølge Bentley er dette verdens mest komfortable sete, og som du kan se av faktaen under har de ikke spart på noe når de har utviklet dette.

  • Airline Seat-spesifikasjonen inkluderer verdens første automatiske klimasensor og avanserte systemer for postural justering
  • Systemet registrerer temperatur og fuktighet med en nøyaktighet på 0,1 grader hvert 25. millisekund
  • Syv definerte komfortnivåer for temperatur, fra typisk optimum til en designet for å kjøle ned feber
  • Auto Climate System er 40 prosent mer effektivt enn manuell kontroll
  • Postural Adjust System bruker 177 individuelle trykkendringer over seks fullstendig uavhengige trykksoner
  • 22 måter å justere baksetet på med ekstra elektrisk fotstøtte
  • Kombinasjon av 12 elektriske motorer og 3 Intelligente Pneumatic Valve ECU-enheter kontrollert av hoved-ECU for Seat Motion & Wellbeing

Her er bilder av det som ifølge Bentley det mest avanserte setet i bilverden:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter