BYD utfordrer Tesla

Inspirert av et sterkt stigende elektrisk salg velger nå tungvekteren BYD å kutte produksjonen av ikke-ladbare biler.


Her hjemme er BYD, med blant andre steinrike Warren Buffett som investor, kjent som et rent elbilmerke, ettersom de kun tilbyr elbilen BYD Tang og el-varebilen ETP3 i tillegg til elektriske busser. Men BYD Auto har langt flere biler enn det.

Merket grunnlagt i 2003 har laget et titalls tidligere bilmodeller som også inkluderer rene bensinbiler, men disse er nå historie. For dagens portefølje består kun av enten rene elbiler eller ladehybrider, og flere av modellene er mulig å få i begge alternativer.

Og slik skal det også bli i framtiden, for BYD har bestemt seg for å kutte ut den fossile drivlinjen og kun fokusere på ladbare kjøretøy. De hevder selv at de er det første merket til å gjøre dette.

Grunnen er åpenbar. Det elektriske salget er, ja, elektrisk.

Faktisk kan det kinesiske merket skryte av et større elektrifisert salg enn markedsleder Tesla, som landet på rundt 564.000 biler det første halvåret. BYD satte ny personlig rekord med hele 641.000 ladbare biler, en oppgang på mer enn 300 prosent i forhold til samme periode i fjor.

1-0 til BYD der.

Men forskjellen er at Tesla kun lager elbiler, mens godt over halvparten av bilene som BYD solgte det første halvåret var ladehybrider. Enn så lenge er Tesla fortsatt markedslederen når det kommer til rene elbiler, men merker som BYD og ikke minst Volkswagen begynner å nærme seg.

En ganske fersk analyse fra Bloomberg Intelligence sier blant annet at Volkswagen-gruppen vil passere Tesla i løpet av 2024 i antall elbiler, og da mener analytikerne at BYD vil være den 3. største elbil-produsenten.

BYD’s eventyrlige oppgang fortsatte i juni, hvor de solgte hele 133.762 elektrifiserte personbiler, opp formidable 168 prosent fra juni i 2021.

Den aller mest populære er enn så lenge ikke tilgjengelig i Norge eller Europa, for det er sedanen Han som ble frisket opp tidligere i år. Det ble solgt 25.439 slike i juni, mens BYD Yuan Plus, en C-klasse-SUV, var nest mest populær med 19.731 eksemplarer. Sistnevnte er for øvrig den første BYD-modellen laget på en ny plattform kalt e-Platform 3.0.

Totalt har BYD’s elektrifiserte biler nå bikket grensen på 2 millioner solgte biler, og dette har ifølge merket selv spart kloden for 11,2 millioner tonn CO2-utslipp.

Da det 19 år gamle merket bestemte seg for også å satse på Europa var Norge det første landet ut, og det skjedde i fjor sommer.

Men enn så lenge har ikke verdens største elektrifiserte bilmerke klart å slå seg inn blant de 20 mest populære merkene her hjemme, men BYD Tang er i det minste den 20. mest populære modellen etter årets seks første måneder.

Så langt er det registrert 912 nye Tang-biler i Norge, og totalt har bilen også bikket 2.000 registreringer.

Det er også registrert drøyt 300 BYD ETP3 og over 100 elektriske busser fra BYD, og forhåpentlig tar det ikke altfor lang tid før salgsføreren BYD Han også er på plass her i Norge. Men når det eventuelt skjer har foreløpig ikke BYD-importør RSA sagt noe om.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter