Norske Hedda Hosås kjører for formel 1-verdensmester

Endelig er det duket for norske flagg i den spektakulære Extreme E-serien. Og unge Hedda Hoåas kjører like godt for tidligere F1-mester Jenson Button.


Extreme E er som navnet sier en ekstrem serie som kjører rally på steder som er utsatt for klimaendringer. Så ja, dette er ekstreme elektriske rallybiler.

Årets mesterskap består av fem runder, hvor den første allerede ble kjørt i Saudi-Arabia i februar. Nå er det klart for Island X Prix på Sardinia hvor det skal kjøres to runder, og i september forflytter sirkuset seg til Chile før det hele avsluttes i Uruguay i slutten av november.

Det er hele 10 lag som hver består av en kvinnelig og mannlig fører, og det er en rekke svært så tunge motorsport-navn som både står bak lag og på selve startstreken.

Tidligere rallymester og far til Ferrari-fører i formel 1 med samme navn, Carlos Sainz, er på plass som både teameier og fører. En annen fører er Petter Solbergs tidligere lagkamerat i rallycross-VM, svenske Johan Kristoffersson, som kjører for tidligere formel 1-verdensmester Nico Rosberg.

En annen F1-mester, faktisk sju ganger, Lewis Hamilton, står bak teamet X44, og bak rattet på denne finner vi selveste Sébastien Loeb, selv ni ganger verdensmester i rally.

Andre kjente navn er Timo Scheider, to ganger DTM-mester, Tanner Foust blant annet kjent fra den amerikanske versjonen av Top Gear, og rallycrossbrødrene Timmy og Kevin Hansen.

Den tredje formel 1-verdensmesteren som er på plass som teameier er britiske Jenson Button, verdensmester for Brawn-Mercedes i 2009. Hans lag heter JBXE.

Alle lagene kjører i utgangspunktet like biler, og denne er kalt for Odyssey 21 og er i likhet med løypen de kjører ganske så ekstrem.

Den 2,3 meter lange bilen veier 1.780 kilo og har over 600 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder og kan kjøre opp hellinger på 130 prosent. Det er bratt!

Ingen nordmenn fikk sjansen under fjorårets første sesong, men foran årets sesong ble det klart at det kunne poppe opp et norsk stortalent på startstreken.

For en av reserveføreren var den 21 år gamle Hedda Hosås fra Voss og Norge, og allerede nå åpner det seg et sete for det norske motorsport-talentet.

Hun har allerede fått sin første smak av Extreme E da hun måtte steppe inn for Christine Zonca på dag to under den første runden kjørt i Saudi-Arabia, men da altså kun som reserve. Nå avanserer hun til førstefører.

For britiske Molly Taylor er nemlig erstattet av Hosås i JBXE-laget, som dermed består av førere fra Norge og Sverige. For lagkamerat til Hosås er nemlig Kevin Hansen, sønn av den tidligere rallycrossføreren Kenneth Hansen.

Så endelig er det duket for et norsk flagg også i den spektakulære serien, som nå er i gang med den første av to påfølgende runder av Island X Prix på Sardinia.

Extreme E tok en prat med den unge norske kvinnen før det hele braket løs på den italienske øya, og her er intervjuet med Hedda Hosås foran hennes debut for Jenson Buttons JBXE.

Extreme E (XE): Hvordan opplever du å konkurrere denne uken på Sardinia?

Hedda Hosås (HH): Jeg er veldig spent på å være tilbake og ta del i dobbeltrunden denne uken. Jeg gleder meg til å sette meg i bilen, og se hva vi kan oppnå som et team og forhåpentligvis få noen gode resultater.

XE: Hvordan åpnet muligheten til å kjøre for JBXE?

HH: Det var gjennom rollen min i Veloce Racing, som lagets reservesjåfør. De har latt meg delta på Sardinia, og det er en god følelse. Det er en flott mulighet for meg å komme meg ut igjen, og det er en sjanse til å lære enda mer om sporene i Extreme E. Jeg fikk smaken på det i Neom i første runde, og nå gleder jeg meg til å komme meg ut igjen. JBXE har gitt meg mye støtte, og jeg ser fram til å kjøre denne uken.

XE: Hvordan har du funnet deg til rette i ditt nye team?

HH: Alle har vært flotte og virkelig imøtekommende. Jeg synes Kevin og jeg utgjør en veldig fin duo, så jeg er spent på å se hvordan vi gjør det ute på banen.

XE: Du startet i serien ved å bli nominert til rookie-testen, før du ble en Championship-sjåfør, deretter en reservesjåfør for Veloce Racing før du konkurrerte for dem tidligere denne sesongen. Du er nå på JBXE – det har vært litt av en reise for deg i Extreme E! Hvordan føles det?

HH: Det var en spesiell følelse å delta i mitt første Extreme E-løp i Neom. Det var utfordrende ettersom jeg ikke hadde hatt så mye tid i bilen som de andre, men det var deilig å sette seg bak rattet. Det har definitivt vært en interessant reise med Extreme E så langt, men jeg skal fortsette å gjøre mitt beste og se hva som skjer.

XE: hva var dine viktigste tanker om å sette seg bak rattet på Odyssey 21?

HH: Da jeg steppet inn for Christine i Neom var det kanskje ikke den beste muligheten til å vise min sanne fart i bilen. Det var også ganske mye press, siden jeg måtte lære veldig raskt. Jeg gleder meg til å komme meg ut på Sardinia og virkelig presse bilen.

XE: Hva føler du er hovedutfordringene på Sardinia for dobbeltrunden, og hva er dine generelle forventninger?

HH: Banen er ganske røff, så det er et vanskelig terreng. Det gjør det utfordrende for oss, men jeg ser virkelig fram til det og skal gjøre mitt beste. Planen for oss i løpet av uken er å bli raskere og raskere, og forhåpentligvis vil det føre til positive prestasjoner og gode resultater.

Vi ønsker selvsagt Hosås lykke til, og for en gang skyld skal vi også heie litt på en svenske.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport