Oppsiktsvekkende camper med verdenspremiere

Snakk om familie. Xbus Camper og det rullende egget Evetta.


Vi kan trygt slå fast at ElectricBrands ikke er som andre kjøretøysprodusenter, for her snakker vi om elektriske doninger som er milevis utenfor den berømte boksen. For dette er virkelig nakkevridere så det holder.

Visjonen er dog som flere andre ‒ å ta privattransporten inn i en helelektrisk alder. Og da spiller små kjøretøy en viktig rolle. Som elektriske sykler, små biler og ganske kompakte campingbiler. Det mener iallfall tyskerne bak Xbus og Evetta.

Ja, og Nito og NES. Dette er henholdsvis elektriske sykler og scootere, så har garderer ElectricBrands seg så det holder.

Produsenten holder hus i selveste Ingolstadt, hjem til kjente merker som Audi og Airbus, og kunne i fjor sommer vise fram noe ganske så oppsiktsvekkende.

De hadde da brukt tre år på å utvikle den elektriske doningen som de kalte Xbus, en svært fleksibel universalbil. Den merkverdige skapningen hadde en nettovekt på under 600 kilo, kunne transportere 3 personer, den kontinuerlig effekten var 15 kW med en toppeffekt 56 kW, mens toppfarten lød på 100 km/t.

Bilen kommer både som standard og som offroad, og har en voldsom rekkevidde utstyrt med et 30 kWh stort batteri. Da skal den ifølge ElectricBrands klare over 600 kilometer.

Dette er litt av et kinderegg av en bil, og er blant annet tilgjengelig som en pickup, en pickup buss og ikke minst som en camper. Sistnevnte er akkurat vist fram for aller første gang. Her er den samme med Evetta, en annen svært så oppsiktsvekkende sak.

ElectricBrands har for lengst åpnet for reservasjoner av Xbus, og kan melde at øverst på ønskelisten til folket står «Camper»-versjonen. Og det er kanskje ikke så veldig rart.

Xbus Camper kan nemlig lokke med soveplass for to personer, et lite kjøkken med oppvaskkum, kjøleskap og kokeplate, TV, vannbeholder, firehjulsdrift og altså en rekkevidde på 600 kilometer utstyrt med det store batteriet. Og ja, det er også et solcelletak, så her kan man høste solenergi når sola skinner.

I tillegg til de tre nevnte typene samt hovedutgaven, kan også modulbilen by på en rekke andre versjoner. Det er en versjon som heter Xbus Cabrio og en som er kalt Xbus Box, henholdsvis en kabriolet og en varebil.

Og Xbus Tipper, en liten lastebil, og ja, en kalt for Transporter.

Totalt byr ElectricBrands på hele ni forskjellige utgaver av Xbus, som alle er tilgjengelig både som standard og som offroad. Så ja, 18 forskjellige typer!

Like oppsiktsvekkende er den andre bilen tyskerne kan by på, nemlig en ny versjon av den berømte Isetta-bilen fra 1950-tallet.

Det var italienske Iso Rivolta som sto bak den knøttlille bilen, men da BMW snublet over den på Torino Auto Show i 1954 sikret de seg rettighetene til å produsere bilen.

BMW Isetta, utrolig nok brukt til å smugle personer ut av Øst-Berlin, var utstyrt med en 1-sylindret motor på 250 kubikk, hadde 12 hestekrefter og veide under 500 kilo. BMW produsert denne helt fram til 1962.

Selskapet Artega sikret seg rettighetene til Isetta, men havnet dessverre i økonomisk trøbbel. Men det hadde heldigvis ElectricBrands fått med seg, og kjøpte opp selskapet.

Siden har de satset videre på den svært så spesielle bilen som faktisk har en kjøleskaplignende dør foran, og denne var tidligere kjent som Karo. Nå har den også blitt en slags navnesøster til Isetta, for bilen er døpt om til Evetta.

Mikrobilen er 2,48 meter i lengden og 1,50 meter i bredden, og får den under 4 meter korte Xbus til å framstå som en gigant. Evetta har en toppfart på 90 km/t, og skal få en rekkevidde på klart godkjente 200 kilometer.

Og det aller beste er at den fornøyelige bilen nå nærmer seg produksjon, for ElectricBrands melder nå at de første bilene skal leveres neste år.

Det er foreløpig ikke noen norske forhandlere til Evetta, men for eventuelle interesserte er det mulig å bestille den i Sverige.

Og den er helt klart verd en tur over grensen, for hvem faller ikke for en skapning som dette!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter