- Annonse -
HjemElbilerTrippelsmell i statsbudsjettet

Trippelsmell i statsbudsjettet

Dyrere å kjøpe og bruke bil, bompengene stiger til nye rekorder og veivedlikeholdet går for tregt. Det er dommen fra NAF om det nye statsbudsjettet.

Noen bilorganisasjoner var fornøyde med forslaget til statsbudsjettet for 2022 som Solberg-regjeringen la fram tirsdag, og elbilforeningen var for eksempel svært glade for at de ladbare hybridene nå blir dyrere.

- Annonse -

Men NAF, bilorganisasjonen for både de som kjører elbil, ladehybrid og tradisjonelle biler, var ilter.

Grunnen er at budsjettsforslaget generelt legger enda mer avgifter på bilistene, og på toppen er satsingen på veivedlikehold altfor dårlig. Det mener iallfall NAF.

‒ Med økende nedbør mangler landet viktig klimasikring av veinettet. I stedet får vi en avgifts-smell til alle bilister, også elbilistene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Han mener at veiforfallet vil fortsette om det ikke legges mer midler i budsjettet, for mesteparten av vedlikeholdsmidlene brukes på å hente etterslepet rundt tunnelsikring.

- Annonse -

Automobilforbundet mener at regjeringen ikke leverer den nødvendige satsningen på fylkesveiene, og legger seg langt under det nivået Stortinget vedtok i juni i år.

‒ Mer nedbør og ekstremvær truer sikkerheten på veiene, og det haster med å sikre veinettet mot skred og ras. Nå må det bli vanlige veiers tur. Stortinget har bedt om en milliard i året til fylkesveiene. Senterpartiet og Arbeiderpartiet må finne friske midler når de skal behandle budsjettet, sier Skjøstad.

NAF mener at det koster over 70 milliarder kroner å hente inn forfallet på fylkesveiene.

‒ Det trengs en betydelig større pott for å hjelpe fylkene med dette. Hvis fylkene ikke klarer å utbedre veiforfallet, mener vi staten må ta over ansvaret for disse veiene, sier Skjøstad.

- Annonse -

Budsjettforslaget sier også at det skal brukes 1 milliard kroner på å nedbetale bompengegjeld i bompengeprosjekter utenfor byområdene, men det ligger likevel an til en ny bompengerekord i 2022.

Regjeringen åpner for 15,1 milliarder kroner i bompenger i 2022, mens summen i 2021 var på 14,4 milliarder kroner.

‒ Bompenger treffer hardest de som har minst fra før. Dagens ordning er slik at det nesten ikke bygges vei uten bompenger. Det er en utvikling vi advarer mot. Senterpartiet har lovet å kutte i bompengene, så her er våre forventninger høye, sier Skjøstad.

I tillegg øker avgiftene for alle bilister, inkludert de som er medlem i elbilforeningen.

Dette foreslås:

  • Regjeringen vil at pumpeprisen for bensin øker med 41 øre og 47 øre for diesel
  • Alle ladbare hybrider blir dyrere
  • Trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften) på elbil økes til full sats, tilsvarende en økning på 876 kroner per år
  • Fritaket for omregistreringsavgift på elbiler fjernes, den blir opp til 6.681 kroner for de aller nyeste bruktbilene

‒ Økningene i CO2-avgifter og andre bilavgifter vil slå hardt ut for alle bileiere, sier Skjøstad.

‒ Med innføring av både trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift på brukte elbiler, tar regjeringen også grep som vil ramme mange av de som nå vurderer brukt elbil som sin neste bil.

For ladehybrider foreslås at grensen for fullt vektfradrag økes til 100 kilometer elektrisk rekkevidde for ladehybrider, og at fradraget reduseres fra 23 til 15 prosent. Dette vil for eksempel gjøre Norges nest mest solgte bil så langt i år, Toyota Rav4, nærmere 50.000 kroner dyrere.

Når det gjelder avgifter på brukte elbiler, vil biler registrert i 2019 eller senere få en omregistreringsavgift på 6.681 kroner, mens elbiler som er eldre enn dette vil få en avgift på 4.034 kroner.

‒ Bruktmarkedet for elbiler er i startfasen, og dette utgjør en kraftig smell for de som vurderer elbil. Fire av fem bilkjøpere kjøper brukt, da er en avgift på opp mot 7000 kroner sure penger, sier Skjøstad.

Forslaget til statsbudsjettet for 2022 gir altså en trippel smell for bilistene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her