- Annonse -
HjemNyheterTre populære småbiler sviktet i krasjtest

Tre populære småbiler sviktet i krasjtest

Volkswagen-gruppen fikk seg en nesestyver i årets siste kollisjonstest, og tre av deres småbiler måtte nøye seg med 3 stjerner. MG’s kommende elbil imponerte dog med 5 stjerner.

Når det kommer til Euro NCAP-tester er vi vant til at biler fra Volkswagen-gruppen (VAG) nailer disse med 5 stjerner, slik som Volkswagen Golf og Audi Q8 nå har gjort i årets siste test-bolk.

- Annonse -

Men konserntvillingene Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo sviktet denne gang, og alle tre som er lik under skallet ble belønnet med pinlige 3 stjerner.

Grunnen er at det automatiske nødbremsesystemet kalt AEB rett og slett er vraket fra modellene, noe som er litt pussig ettersom det var standard da bilene ble testet i 2011. Den gang ble det da også 5 stjerner.

VAG har prøvd å bøte på AEB med nye forbedringer, men det er langt fra godt nok til å få 5 stjerner.

De endte med 3 stjerner, noe som VAG absolutt ikke burde vært bekjente av.

- Annonse -

Så skjerpings!

De tre modellene scoret følgende: 81 prosent for voksne passasjerer, 83 prosent for barn, 46 prosent for myke trafikanter og 55 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Mii:

At slike supersmå biler faktisk kan få full pott viste Ford.

- Annonse -

De har på gang en ny Puma, og med AEB på plass føk den gjennom de fire kategoriene med en score som var mer enn bra nok til å få 5 stjerner.

Faktisk gjorde Pumaen det så bra at den er en av de aller sikreste super-minier som er på markedet, og Ford kan signere av 2019 med toppscore for alle bilene. Tidligere i år har også Focus, Explorer, Mondeo og Kuga blitt tildelt 5 stjerner av Euro NCAP.

Ford Puma oppnådde 94 prosent for voksne passasjerer, 84 prosent for barn, 77 prosent for myke trafikanter og 74 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Puma:

En annen bil som imponerte var MG ZS EV, som ble testet sammen med modellen MG HS.

ZS EV er på tur til Norge i starten av neste år, og de som eventuelt sitter i en slik skal vite at det er en meget sikker bil.

Den er faktisk den første elektriske SUV i B-segmentet som får toppscore i sikkerhetstest, og det er kanskje ikke så veldig overraskende.

Moderselskapet til MG er nemlig kinesiske SAIC, verdens 7. største bilprodusent som lager over 7 millioner biler i året. Så litt rutine har de opparbeidet seg.

Bilene bygges i Kina, men er altså helt på høyde med de bilene som settes sammen i Europa, og det gjelder også HS-modellen som ikke per i dag er aktuell for det norske markedet.

MG ZS EV fikk 90 prosent for voksne passasjerer, 85 prosent for barn, 64 prosent for myke trafikanter og 70 prosent for sikkerhetsassistenter.

MG HS scoret 92 prosent for voksne passasjerer, 81 prosent for barn, 64 prosent for myke trafikanter og 76 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av ZS EV:

Det ble også testet en annen kinesisk-produsert modell i den siste runden i 2019, nemlig Aiways U5.

Den var ikke like imponerende.

Den futuriske SUV-modellen hadde nemlig problemer med sidekollisjonstestene til Euro NCAP, og glapp så vidt noen viktige poeng i testen for gående og syklende med sitt AEB-system.

Dermed glapp også 4 stjerner med liten margin, og Aiways har allerede gitt beskjed om at de skal utbedre problemene og ønsker å teste modellen på nytt allerede neste år.

Aiways U5 oppnådde 73 prosent for voksne passasjerer, 70 prosent for barn, 45 prosent for myke trafikanter og 55 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av U5:

Nissan har oppdatert sin bestselger Juke, og denne var like sikker som vi forventer ‒ 5 stjerner.

Juke fikk 94 prosent for voksne passasjerer, 85 prosent for barn, 81 prosent for myke trafikanter og 73 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Juke:

Alt gikk ikke kun skeis for VAG under årets siste testrunde, for de fikk også to modeller med 5 stjerner.

Den ene er en særs viktig en, nemlig den nye Golfen.

Tidligere generasjoner har testet godt, og den 8. i rekken er også en meget sikker en.

Faktisk er nye Golf så sikker at den også har teknologi som neste generasjon av Euro NCAP-tester vil forlange, V2X.

Dette står for «vehicle to everything», og betyr at bilen kommuniserer med omverden i sanntid. Den kan dermed motta opplysninger om hindringer rundt neste sving eller i umiddelbar nærhet.

Nye Golf er altså en svært trafikksikker bil, og scoret følgende:

95 prosent for voksne passasjerer, 89 prosent for barn, 76 prosent for myke trafikanter og 78 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Golf:

VAG fikk også testet Audi Q8, storesøsteren til Q7 som ble testet bare for noen uker siden.

Begge to scoret omtrent like godt, og er to solide modeller med klare 5 stjerner i boka.

Q8 oppnådde 93 prosent for voksne passasjerer, 87 prosent for barn, 71 prosent for myke trafikanter og 73 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Q8:

En bil ble oppsiktsvekkende nok disket fra den siste testrunden. Jepp.

Euro NCAP skulle opprinnelig ha testet den nye Opel Zafira Life, men ble raskt klar over at dette ikke var en ny modell av Zafari.

Ifølge Euro NCAP er Zafari Life kun et nytt navn på tidligere PSA-modeller, Peugeot Traveller og Citroën Spacetourer testet tilbake i 2015.

Opel ble kjøpt av den franske PSA-gruppen i 2017, og har ifølge Euro NCAP kun kommet med den «nye» Opel Zafira Life i påvente av en ny modell noen år fram i tid.

Generalsekretæren i testorganisasjonen er langt fra imponert over dette stuntet.

‒ Flåteoperatører og forbrukere får gammel vin i nye flasker, og det er ikke mye nytt rundt Zafaria Life. Utstyret og de forventede prestasjonene hadde kommet så langt i bakleksa med tanke på de nye kravene at testing hadde vært poengløst, hevder Michael van Ratingen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her