Tre populære småbiler sviktet i krasjtest

Volkswagen-gruppen fikk seg en nesestyver i årets siste kollisjonstest, og tre av deres småbiler måtte nøye seg med 3 stjerner. MG’s kommende elbil imponerte dog med 5 stjerner.


Når det kommer til Euro NCAP-tester er vi vant til at biler
fra Volkswagen-gruppen (VAG) nailer disse med 5 stjerner, slik som Volkswagen
Golf og Audi Q8 nå har gjort i årets siste test-bolk.

Men konserntvillingene Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda
Citigo sviktet denne gang, og alle tre som er lik under skallet ble belønnet
med pinlige 3 stjerner.

Grunnen er at det automatiske nødbremsesystemet kalt AEB rett
og slett er vraket fra modellene, noe som er litt pussig ettersom det var standard
da bilene ble testet i 2011. Den gang ble det da også 5 stjerner.

VAG har prøvd å bøte på AEB med nye forbedringer, men det er
langt fra godt nok til å få 5 stjerner.

De endte med 3 stjerner, noe som VAG absolutt ikke burde
vært bekjente av.

Så skjerpings!

De tre modellene scoret følgende: 81 prosent for voksne passasjerer,
83 prosent for barn, 46 prosent for myke trafikanter og 55 prosent for
sikkerhetsassistenter.

Video av Mii:

At slike supersmå biler faktisk kan få full pott viste Ford.

De har på gang en ny Puma, og med AEB på plass føk den
gjennom de fire kategoriene med en score som var mer enn bra nok til å få 5
stjerner.

Faktisk gjorde Pumaen det så bra at den er en av de aller
sikreste super-minier som er på markedet, og Ford kan signere av 2019 med
toppscore for alle bilene. Tidligere i år har også Focus, Explorer, Mondeo og
Kuga blitt tildelt 5 stjerner av Euro NCAP.

Ford Puma oppnådde 94 prosent for voksne passasjerer, 84 prosent
for barn, 77 prosent for myke trafikanter og 74 prosent for
sikkerhetsassistenter.

Video av Puma:

https://youtu.be/kI8ejZ3rr6I

En annen bil som imponerte var MG ZS EV, som ble testet
sammen med modellen MG HS.

ZS EV er på tur til Norge i starten av neste år, og de som
eventuelt sitter i en slik skal vite at det er en meget sikker bil.

Den er faktisk den første elektriske SUV i B-segmentet som
får toppscore i sikkerhetstest, og det er kanskje ikke så veldig overraskende.

Moderselskapet til MG er nemlig kinesiske SAIC, verdens 7.
største bilprodusent som lager over 7 millioner biler i året. Så litt rutine
har de opparbeidet seg.

Bilene bygges i Kina, men er altså helt på høyde med de bilene
som settes sammen i Europa, og det gjelder også HS-modellen som ikke per i dag
er aktuell for det norske markedet.

MG ZS EV fikk 90 prosent for voksne passasjerer, 85 prosent
for barn, 64 prosent for myke trafikanter og 70 prosent for
sikkerhetsassistenter.

MG HS scoret 92 prosent for voksne passasjerer, 81 prosent
for barn, 64 prosent for myke trafikanter og 76 prosent for
sikkerhetsassistenter.

Video av ZS EV:

Det ble også testet en annen kinesisk-produsert modell i den
siste runden i 2019, nemlig Aiways U5.

Den var ikke like imponerende.

Den futuriske SUV-modellen hadde nemlig problemer med
sidekollisjonstestene til Euro NCAP, og glapp så vidt noen viktige poeng i testen
for gående og syklende med sitt AEB-system.

Dermed glapp også 4 stjerner med liten margin, og Aiways har
allerede gitt beskjed om at de skal utbedre problemene og ønsker å teste
modellen på nytt allerede neste år.

Aiways U5 oppnådde 73 prosent for voksne passasjerer, 70 prosent
for barn, 45 prosent for myke trafikanter og 55 prosent for
sikkerhetsassistenter.

Video av U5:

https://youtu.be/svb40cfUXWg

Nissan har oppdatert sin bestselger Juke, og denne var like
sikker som vi forventer ‒ 5 stjerner.

Juke fikk 94 prosent for voksne passasjerer, 85 prosent for
barn, 81 prosent for myke trafikanter og 73 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Juke:

Alt gikk ikke kun skeis for VAG under årets siste testrunde,
for de fikk også to modeller med 5 stjerner.

Den ene er en særs viktig en, nemlig den nye Golfen.

Tidligere generasjoner har testet godt, og den 8. i rekken
er også en meget sikker en.

Faktisk er nye Golf så sikker at den også har teknologi som neste
generasjon av Euro NCAP-tester vil forlange, V2X.

Dette står for «vehicle to everything», og betyr at bilen kommuniserer
med omverden i sanntid. Den kan dermed motta opplysninger om hindringer rundt neste
sving eller i umiddelbar nærhet.

Nye Golf er altså en svært trafikksikker bil, og scoret
følgende:

95 prosent for voksne passasjerer, 89 prosent for barn, 76 prosent
for myke trafikanter og 78 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Golf:

https://youtu.be/Oz6H5xyjn4Q

VAG fikk også testet Audi Q8, storesøsteren til Q7 som ble
testet bare for noen uker siden.

Begge to scoret omtrent like godt, og er to solide modeller med
klare 5 stjerner i boka.

Q8 oppnådde 93 prosent for voksne passasjerer, 87 prosent
for barn, 71 prosent for myke trafikanter og 73 prosent for
sikkerhetsassistenter.

Video av Q8:

En bil ble oppsiktsvekkende nok disket fra den siste testrunden.
Jepp.

Euro NCAP skulle opprinnelig ha testet den nye Opel Zafira
Life, men ble raskt klar over at dette ikke var en ny modell av Zafari.

Ifølge Euro NCAP er Zafari Life kun et nytt navn på
tidligere PSA-modeller, Peugeot Traveller og Citroën Spacetourer testet tilbake
i 2015.

Opel ble kjøpt av den franske PSA-gruppen i 2017, og har ifølge
Euro NCAP kun kommet med den «nye» Opel Zafira Life i påvente av en ny modell
noen år fram i tid.

Generalsekretæren i testorganisasjonen er langt fra imponert
over dette stuntet.

‒ Flåteoperatører og forbrukere får gammel vin i nye flasker,
og det er ikke mye nytt rundt Zafaria Life. Utstyret og de forventede prestasjonene
hadde kommet så langt i bakleksa med tanke på de nye kravene at testing hadde
vært poengløst, hevder Michael van Ratingen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter