Annonse
Hjem Nyheter Tre populære småbiler sviktet i krasjtest

Tre populære småbiler sviktet i krasjtest

Volkswagen-gruppen fikk seg en nesestyver i årets siste kollisjonstest, og tre av deres småbiler måtte nøye seg med 3 stjerner. MG’s kommende elbil imponerte dog med 5 stjerner.

Når det kommer til Euro NCAP-tester er vi vant til at biler fra Volkswagen-gruppen (VAG) nailer disse med 5 stjerner, slik som Volkswagen Golf og Audi Q8 nå har gjort i årets siste test-bolk.

Men konserntvillingene Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo sviktet denne gang, og alle tre som er lik under skallet ble belønnet med pinlige 3 stjerner.

Grunnen er at det automatiske nødbremsesystemet kalt AEB rett og slett er vraket fra modellene, noe som er litt pussig ettersom det var standard da bilene ble testet i 2011. Den gang ble det da også 5 stjerner.

VAG har prøvd å bøte på AEB med nye forbedringer, men det er langt fra godt nok til å få 5 stjerner.

Saken fortsetter under Annonsen

De endte med 3 stjerner, noe som VAG absolutt ikke burde vært bekjente av.

Så skjerpings!

De tre modellene scoret følgende: 81 prosent for voksne passasjerer, 83 prosent for barn, 46 prosent for myke trafikanter og 55 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Mii:

At slike supersmå biler faktisk kan få full pott viste Ford.

De har på gang en ny Puma, og med AEB på plass føk den gjennom de fire kategoriene med en score som var mer enn bra nok til å få 5 stjerner.

Faktisk gjorde Pumaen det så bra at den er en av de aller sikreste super-minier som er på markedet, og Ford kan signere av 2019 med toppscore for alle bilene. Tidligere i år har også Focus, Explorer, Mondeo og Kuga blitt tildelt 5 stjerner av Euro NCAP.

Ford Puma oppnådde 94 prosent for voksne passasjerer, 84 prosent for barn, 77 prosent for myke trafikanter og 74 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Puma:

En annen bil som imponerte var MG ZS EV, som ble testet sammen med modellen MG HS.

ZS EV er på tur til Norge i starten av neste år, og de som eventuelt sitter i en slik skal vite at det er en meget sikker bil.

Den er faktisk den første elektriske SUV i B-segmentet som får toppscore i sikkerhetstest, og det er kanskje ikke så veldig overraskende.

Moderselskapet til MG er nemlig kinesiske SAIC, verdens 7. største bilprodusent som lager over 7 millioner biler i året. Så litt rutine har de opparbeidet seg.

Bilene bygges i Kina, men er altså helt på høyde med de bilene som settes sammen i Europa, og det gjelder også HS-modellen som ikke per i dag er aktuell for det norske markedet.

MG ZS EV fikk 90 prosent for voksne passasjerer, 85 prosent for barn, 64 prosent for myke trafikanter og 70 prosent for sikkerhetsassistenter.

MG HS scoret 92 prosent for voksne passasjerer, 81 prosent for barn, 64 prosent for myke trafikanter og 76 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av ZS EV:

Det ble også testet en annen kinesisk-produsert modell i den siste runden i 2019, nemlig Aiways U5.

Den var ikke like imponerende.

Den futuriske SUV-modellen hadde nemlig problemer med sidekollisjonstestene til Euro NCAP, og glapp så vidt noen viktige poeng i testen for gående og syklende med sitt AEB-system.

Dermed glapp også 4 stjerner med liten margin, og Aiways har allerede gitt beskjed om at de skal utbedre problemene og ønsker å teste modellen på nytt allerede neste år.

Aiways U5 oppnådde 73 prosent for voksne passasjerer, 70 prosent for barn, 45 prosent for myke trafikanter og 55 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av U5:

Nissan har oppdatert sin bestselger Juke, og denne var like sikker som vi forventer ‒ 5 stjerner.

Juke fikk 94 prosent for voksne passasjerer, 85 prosent for barn, 81 prosent for myke trafikanter og 73 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Juke:

Alt gikk ikke kun skeis for VAG under årets siste testrunde, for de fikk også to modeller med 5 stjerner.

Den ene er en særs viktig en, nemlig den nye Golfen.

Tidligere generasjoner har testet godt, og den 8. i rekken er også en meget sikker en.

Faktisk er nye Golf så sikker at den også har teknologi som neste generasjon av Euro NCAP-tester vil forlange, V2X.

Dette står for «vehicle to everything», og betyr at bilen kommuniserer med omverden i sanntid. Den kan dermed motta opplysninger om hindringer rundt neste sving eller i umiddelbar nærhet.

Nye Golf er altså en svært trafikksikker bil, og scoret følgende:

95 prosent for voksne passasjerer, 89 prosent for barn, 76 prosent for myke trafikanter og 78 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Golf:

VAG fikk også testet Audi Q8, storesøsteren til Q7 som ble testet bare for noen uker siden.

Begge to scoret omtrent like godt, og er to solide modeller med klare 5 stjerner i boka.

Q8 oppnådde 93 prosent for voksne passasjerer, 87 prosent for barn, 71 prosent for myke trafikanter og 73 prosent for sikkerhetsassistenter.

Video av Q8:

En bil ble oppsiktsvekkende nok disket fra den siste testrunden. Jepp.

Euro NCAP skulle opprinnelig ha testet den nye Opel Zafira Life, men ble raskt klar over at dette ikke var en ny modell av Zafari.

Ifølge Euro NCAP er Zafari Life kun et nytt navn på tidligere PSA-modeller, Peugeot Traveller og Citroën Spacetourer testet tilbake i 2015.

Opel ble kjøpt av den franske PSA-gruppen i 2017, og har ifølge Euro NCAP kun kommet med den «nye» Opel Zafira Life i påvente av en ny modell noen år fram i tid.

Generalsekretæren i testorganisasjonen er langt fra imponert over dette stuntet.

‒ Flåteoperatører og forbrukere får gammel vin i nye flasker, og det er ikke mye nytt rundt Zafaria Life. Utstyret og de forventede prestasjonene hadde kommet så langt i bakleksa med tanke på de nye kravene at testing hadde vært poengløst, hevder Michael van Ratingen.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker