Det er noe som heter at det alltid finnes et unntak fra regelen, og det prinsippet kan vi vel si at Mercedes’ nye elbil har fulgt. For den sprekere AMG-versjonen av EQE har nemlig tjuvstartet litt her hjemme, og det skjer som kjent ikke veldig ofte.
Men den vanlige EQE er på tur den og, og nå kommer det tre nye varianter av lillesøsteren til selveste EQS til Norge. Og dette er en bil som helt sikkert kommer til å spise andeler i et elbil-vilt nybilmarked.
-->
‒ EQE kommer nå i flere nye utgaver som byr på enda lengre rekkevidde og enda heftigere effekt, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen, og legger til:
‒ Med et imponerende komfortnivå og teknologielementer hentet direkte fra flaggskipet EQS, leverer EQE en luksuriøs opplevelse på toppnivå.
Det er veldig synd at regjeringen ble grådigere enn først antatt da de skulle innføre moms på elbiler. Opprinnelige skulle denne rettes mot summen over 600.000 kroner, men Ap og Sp lot seg blende av flere inntekter og senket grensen til 500.000 kroner. Ja, det i en tid hvor det meste ser ut til å bli dyrere, og den nye momsen blir innført 1. januar 2023.
For det er mange nye og kommende elbiler som befinner i sjiktet over 500.000 kroner og som dermed treffes av den nye momsen, og en slik er nettopp Mercedes EQE.
Men den er fortsatt ganske rimelig til å være en litt mer luksuriøs bil, for innstesversjonen EQE 300 med bakhjulsdrift og 245 hestekrefter har en startpris på 593.000 kroner. 25 prosent moms av 93.000 kroner blir 23.250 kroner til neste år.
De som gjerne vil ha firehjulsdrift kan gå for EQE 350 4Matic som byr på 292 hk og har en startpris på 652.000 kroner. Her blir 25 prosent moms ytterligere 38.000 kroner.
Den tredje nye varianten som er klar for Norge er Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+, storesøsteren til AMG EQE 43 4Matic som allerede er på plass.
53-versjonen er en aldri så liten rakett med hele 687 hk (476 hk for 43-versjonen) og 1.000 Nm dreiemoment, og suser opp til 100 km/t på kun 3,3 sekunder. Det er hele 0,9 sekund raskere enn AMG-lillesøsteren.
EQE 53 4Matic+ holder seg akkurat under millionen når det kommer til startprisen, som lyder på 987.000 kroner. En EQE 43 4Matic starter på sin side på 897.000 kroner.
Det som er litt bakvendt i elbilverden er at rimeligste utgavene ofte er de som også byr på lengst rekkevidde, og dette henger i stor grad sammen med at de litt dyrere versjonene ofte har flere krefter og firehjulsdrift som øker forbruket.
Slik er det også med EQE, hvor innstegsmodellen EQE 300 er den med klart størst oppgitt rekkevidde ‒ formidable 639 kilometer.
EQE 350 4Matic med flere krefter og firehjulsdrift har dog en ganske så gavmild rekkevidde den og ‒ 597 kilometer.
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic skal kunne rulle 531 kilometer, mens den nye storesøsteren EQE 53 når 526 kilometer i henhold til WLTP-målingen.
Alle variantene kan lynlades med 170 kW og hjemmelades med 22 kW, og samtlige er også godkjent med en tilhengervekt på 750 kilo.
Mercedes-Benz Norge sier at bilene som det altså er åpnet for bestillinger av er forventet på norske veier i løpet av kort tid, så vi får bare håpe de klarer å registrere flest mulig EQE før vi går inn i 2023.
Les også: