Sjekk denne fra Aston Martin

Q-avdelingen har tenkt å feire 10 år på en skikkelig måte med konseptet DBR22 som hyller to biler fra 1950-tallet.


Når vi snakker om Q-avdelingen kan det i prinsippet handle om to ting, og begge henger litt sammen.

Det kan enten være Q-avdelingen som lager alle duppedittene og minst spionbilene til James Bond, eller det kan være spesialavdelingen hos 007-merket Aston Martin. Sistnevnte runder 10 år i 2022.

Begge står bak imponerende biler, men vi lever tross alt i den virkelige verden ‒ så ja, vi snakker om Q-avdelingen til Aston Martin.

De står sammen med Aston Martin bak et nytt mesterverk som de tar med seg til den berømte Monterey Car Week i California, og selv der bør den nye bilen vekke oppsikt.

For her har de nemlig smeltet sammen den klassiske bilbyggingen kalt coachbuilding med helt ny og avanserte løsninger, og resultatet er en av de aller mest oppsiktsvekkende bilene i Astons 109 år lange historie.

Her er det klassiske proporsjoner og muskuløse kurver, og DBR22 nikker helt klart tilbake til berømte 2-seters sportsbiler med åpen cockpit som DBR1 og DB3S.

Sistnevnte introdusert i 1953 bød på en uovertruffen aerodynamisk effektivitet, og gjorde sitt til at Aston Martin ble en seriøs Le Mans-utfordrer.

DBR1, kjent som den ultimate Aston Martin sportsbilen, løftet linjene fra DB3S videre og tok det ultimate steget i 1959. Da vant bilen nemlig det berømte Le Mans-løpet, og det med den ikke helt ukjente Carroll Shelby som en av førerne.

Begge disse bilene har altså Q-avdelingen mikset inn i designet til DBR22, en 2022-tolkning av DBR-bilene.

I tillegg til vakre og forførende linjer og noen spesielle felger som fyller ut hjulbuene perfekt byr den selvsagt også på noe spektakulært i motorrommet.

Aston Martin har nemlig puttet inn en 5.2-liters V12 Twin-Turbo-motor, og denne yter 715 hk og 753 Nm. Det gjør at den smeller opp til 100 km/t på 3,5 sekunder, og det er bare å holde på hatten når denne toppløse doningen når toppfarten ‒ 319 km/t.

Når det gjelder luftstrømmen, så har Aston Martin utstyrt bilen med to aerodynamiske scooper bak setene, og den spesielle bakenden som du kan se av bildene helt nederst er konstruert slik at bilen skal slippe ut varm luft.

Resultatet er dette:

Det går selvsagt i en masse karbondeler, også av den eksponerte sorten på innsiden. Der finner vi også et moderne infotainment og selvsagt luksuriøst skinn, og denne bilen er helt klart laget også laget for hverdagslige bruk.

Men det er tross alt en DBR, og koblet til den 12-sylindrede motoren er en 8-trinns automatisk girkasse som også benytter seg av dreiemomentstyring som bør gi maks grep i de fleste situasjonene.

Britene har også stivet den takløse bilen opp og kalibrert opphenget og understellet slik at den sitter som støpt ‒ både på landeveien og på racerbanen.

‒ Teknologi er sentralt i konstruksjonen av DBR22, med omfattende bruk av karbonfiber gjennomgående, og bruk av 3D-printing for produksjon av en strukturelle komponenter. Sådan viser DBR22 Aston Martins unike egenskaper, med design i verdensklasse kombinert med en smidig, intelligent tilnærming til konstruksjon og produksjon, sier Roberto Fedeli, Aston Martin Chief Technical Officer.

Den kreative sjefen er helt enig.

‒ Vi satte designsystemene våre til «hyper-drive», presser utforskningen av formalisme videre og forsøker å uttrykke en framtid her i dag. Hvilken vei det er mulig å gå med overflater, proporsjoner og form. Ved å kombinere denne tilnærmingen med avansert prosess, teknologi og materialer, har vi effektivt modernisert vår racingblodlinje og laget en ny stamtavle, sier Marek Reichman, og legger til:

‒ DBR22 er en varmblodig, renraset Aston Martin sportsbil full av fart, smidighet og spirit ‒ en maskin som vi tror vil være grunnlaget for mange av morgendagens ikoner.

Så ja, store ord, men skal vil tolke ut fra bildene er de helt på sin plass.

Sjekk selv hva Aston Martin har fått til med den imponerende DBR22:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter