- Annonse -
HjemElbilerEn flyvende og lynrask elferje

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video.

Svenske Candela grunnlagt i 2014 er godt i gang med sitt luftige elektriske båteventyr, og den første elbåten som fløy over vannet var kalt Candela Seven (C-7).

- Annonse -

Siden har de plusset på med elbåten kalt C-8 som de selv like godt kalte «sjøens iPhone», en 8,5 meter lang båt med plass til åtte. Rekkevidden på denne over 50 nautiske mil, altså en plass rundt 100 kilometer, mens toppfarten er 20 knop ‒ 37 km/t.

Men Candela har også et par litt større båter, nemlig P-8 Shuttle, verdens første flyvende vanntaxi, og P-12 Shuttle, en imponerende flyvende ferje som skal settes i rute rundt Stockholm til neste år.

Det som skiller Candelas båter fra de fleste andre er at dette er såkalte hydrofoiler, og disse løfter skroget over vannet ‒ noe som er svært effektivt. P-12 har tre slike karbonvinger.

Både det svenske Trafikverket og Region Stockholm er iallfall så imponert over ferjen at de har inngått et samarbeid med de Stockholm-baserte båtbyggerne, og nå er altså den 12 meter lange og flyvende pendlerbåten P-12 Shuttle snart klar for oppdrag.

- Annonse -

Og det er kanskje ikke noe rart, for dette er virkelig en imponerende ferje.

Ruten den skal settes i drift er en populær pendlerstrekning mellom Ekerö og Stockholm sentrum, og uavhengig av hva som benyttes går det rundt 55 minutter.

P-12 Shuttle med plass til 30 passasjerer har en toppfart på hele 30 knop, og har en rekkevidde mellom 40 og 60 nautiske mil avhengig av lasten.

Elferjen som lager svært lite bølger kan holde tilnærmet full gass, marsjfarten blir på rundt 25-27 knop, på store deler av strekning, og skal kun bruke 25 minutter på hele turen. Det er over dobbelt så raskt som andre alternativer.  

- Annonse -

‒ Vi beregner at pendlerne i snitt sparer nesten en time reisetid per dag sammenlignet med bil, buss og t-bane. Selvsagt betyr det mye i hverdagen, og det blir en time ekstra på jobben eller en time tidligere henting på skolen, sier Erik Eklund hos Candela.

Det spares også på et annet svært viktig område ‒ utslipp.

Candela hevder selv at P-12 reduserer energien som trengs per passasjer med hele 95 prosent, og at ferjen er mer effektiv enn en elbuss. Ladingen av det 180 kWh store batteriet bør heller ikke være et stort problem, for her er kapasiteten 200 kW.

For passasjerene er det et par plusser til, for båten hever seg altså over vannet. Det betyr en svært jevn og behagelig reise hvor sjøsyke er et tilbakelagt kapitel, og siden den er elektrisk er det også minimalt med støy fra P-12.

Fartøyets sensorer og programvare kan balansere båten 100 ganger i sekundet slikt at sjøgangen ikke merkes, og denne «Flight Controller» minner ifølge svenskene selv om styresystemet til jagerflyet JAS 39 Gripen.

‒ Å få systemet til å takle alle situasjoner har tatt år å utvikle, men når alt er klart blir komforten dramatisk mye bedre enn i andre fartøy, sier Eklund.

P-12 Shuttle som er laget i karbonfiber er i sluttfasen av utviklingen, og skal gjennomføre en pilotperiode på ni måneder til neste år.

Candela håper elferjen med tiden kan erstatte 70 fartøy som går i skytteltrafikk, men også redusere pendlerkøene inn mot Stockholm på land ved at flere velger sjøveien.

‒ Det er ingen andre skip som har denne typen aktiv elektronisk stabilisering. Å fly ombord i en P-12 Shuttle i grov sjø vil føles mer som å være på et moderne ekspresstog enn på en båt. Den er stillegående og går jevnt og stabilt, understreker Erik Eklund, visepresident for kommersielle fartøyer i Candela.

Slik ser den flyvende ferjen ut:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her