Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus!


Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo, og det inkluderer også de som befinner seg på øverste hylle.

Den elektriske EQ-serien startet med en helelektrisk modell av den populære C-klassen, og siden EQC i 2019 har de lansert flerbruksbilen EQV samt de to minste modellene i form av EQA og EQB.

I fjor vår tok de også steget opp til den ypperste klassen, og kunne presentere selveste EQS ‒ den helelektriske S-klassen. Rundt et halvt år senere dukket også lillesøsteren EQE opp, den andre modellen basert på den luksuriøse plattformen EVA2.

Den elbilen nærmer seg nå med stormskritt, men stjernemerket har ikke tenkt å gi seg med bare én EQE. For i likhet med EQS SUV som ble presentert i vår har de også på gang en SUV-utgave av EQE, og denne skal få verdenspremiere 16. oktober.

Men før den tid har de tenkt å gi oss noen glimt av hva bilen kan by på, og det inkluderer innsiden. For den har Mercedes vist oss nå.

Nå er det ikke akkurat en stor hemmelighet hvordan en EQE SUV ser ut på innsiden, for dette er altså en litt mer høyreist utgave av den originale modellen.

Så det meste er ganske identisk, noe som betyr at det blir mulig å få EQE SUV med den kolossale MBUX Hyperscreen som strekker seg over hele dashbordet. Og ja, sideventilene foran har også turbindesignet.

Som bildet over viser er den store og til dels frittstående midtskonsollen på plass, og bildene avslører også at Mercedes har vært veldig opptatt av å kombinere farger og materialer på innsiden. Her er det en salig blanding av brunt, grått, svart og elektrisk turkis. Slå den!

Nå trenger ikke kundene å gå for akkurat den fargekombinasjonen, for Mercedes sier at de har på gang fem forskjellige pakker som det blir mulig å velge mellom.

Hva mer en Mercedes EQE SUV kan by på vil ikke Mercedes fortelle enn så lenge, for det er altså noen måneder til elbilen faktisk får sin verdenspremiere.

Men vi vet som kjent hva en vanlig Mercedes EQE kan by på, for denne nærmer seg altså forhandlerne nå. Og foruten et litt annet utvendig design bør også EQE SUV by på mye av det samme.

Den knapt 5 meter lange Mercedes EQE skal ifølge tyskerne få rekkevidder helt opp mot 660 kilometer, kan lades i 170 kW og har nærmere 300 hestekrefter.

Ellers kan EQE også by på flere ting vi finner hos storesøster EQS, blant annet luftfjæring og bakakselstyring, navigasjon med elektrisk intelligens, et HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) som renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå og altså en gedigen MBUX Hyperscreen.

For de som er litt misfornøyd med kreftene til EQE, har også Mercedes en AMG-utgave på gang.

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic som starter på rett i overkant av 900.000 kroner er både godkjent for taklast og hengerfeste, og har 476 hk og suser opp til 100 km/t på 4,2 sekunder. Her er rekkevidden opplyst til opp mot 533 kilometer via batteriet med en nettokapasitet på 90,6 kWh.

Men i framtiden blir muligens den aller mest populære utgaven den litt mer høyreiste Mercedes EQE SUV, og slik ser den ut på innsiden.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter