Tre ladbare fra Mercedes til under en halv million
God elektrisk rekkevidde og en startpris på under en halv million kroner kan gi tre kompakte og ladbare hybrider fra Mercedes en god start når salget nå åpner.
EQ er stikkordet for framtidens modeller fra Mercedes. Det betyr rett og slett at bilene er ladbare, enten som rene elbiler som EQC eller som hybrider via EQ Power. Disse gjenkjennes av en liten e i modellnavnet, som CLA 250e.
Sistnevnte åpner for en såpass lang elektrisk rekkevidde at de ladbare hybridene faktisk kan fungere som rene elbiler i hverdagen.
-->
‒ For modellene i kompaktklassen med EQ Power er elektrisk kjøreglede og egnethet til hverdagslig bruk viktig. En imponerende elektrisk rekkevidde på inntil 69 kilometer gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, uten at det går på bekostning av bilens øvrige kvaliteter, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Midt i fellesferien åpner Mercedes like godt for salget til tre nye ladbare kompaktmodeller med EQ Power, B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake. Alle tre har også mulighet til å trekke henger på 1600 kilo.
Trioen kommer med den samme drivlinjen, noe som betyr en 4-sylindret motor koblet sammen med en elektrisk motor som gir 218 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Nm.
Dette åpner for 0-100 km/t under sju sekunder for alle tre, 6,8 sekunder for Mercedes B 250e og Mercedes CLA 250e Coupé, og 6,9 sekunder for Mercedes CLA 250e Shooting Brake.
B 250e og CLA Shooting Brake har en toppfart på 235 km/t, mens CLA Coupé klarer 240 km/t på Autobahnen. Alle tre gjør 140 km/t i elektrisk kjøremodus, så i prinsippet er det mulig å kjøre de tre som rene elbiler på norske veier uansett fartsgrense.
En av grunnene til at de ladbare hybridene nå stort sett bikker 50 kilometer er at produsentene har fått strengere utslippskrav å forholde seg til, og biler som slipper ut under 50 g/km CO2 får en såkalt superkreditt som regnes inn i den totale utslippspotten.
Mercedes startet tidlig med å utvikle elektriske drivlinjer, og den nye EQ Power har et batteri på 15,6 kWh som åpner for elektriske rekkevidder som snuser på 70 kilometer og sender dermed utslippet ned langt under 50 g/km.
B 250e har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 56-67 km, CLA 250e 60-69 km og CLA 250e Shooting Brake 58-68 km, og blandet utslipp er under 40 g/km CO2 for alle tre.
EQ Power åpner også for lading med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), hvor sistnevnte med 24 kW bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Via en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
Mercedes har også tenkt praktisk når de har designet bilene som får en elmotor og en batteripakke på toppen av det tradisjonelle drivverket, så de har bygd om eksosanlegget slik at dette avsluttes midt under kjøretøyet.
Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene, og dette sikrer også et flatt gulv.
De tre modellene får selvsagt også en elektrisk versjon av brukergrensesnittet MBUX, som åpner både for stemmestyring og utvidet virkelighet (AI)- navigasjon. Den nye MBUX-versjonen har nå et program som gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down, og via dette er det også mulig å styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.
Det er tre kjøremoduser, komfort, ECO og Sport, slik at sjåføren kan velge mellom ren eldrift, hybriddrift eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
Den norske importøren åpner nå for salget, og Mercedes B 250e har en utgangspris på 454.900 kroner, Mercedes CLA 250e Coupé starter på 471.900 kroner og Mercedes CLA 250e Shooting Brake har en innstegspris på 486.900 kroner.
Les også: